Gjort en dålig bilaffär

Jo, det vet jag. Och det ser likadant ut på den här bilen som på min gamla bil.

Jag har också haft för vana att nollställa mätaren när jag tankar, i alla fall en av mätarna. Det finns tre stycken, två av dem mäter snittförbrukning, en mäter aktuell förbrukning (och den går så klart inte att nollställa).

Attans då, jag tänkte att du kunde ha råkat på ett likadant fall som med vår förra; en Volvo V90 som dragit 1,5 i snitt med förra föraren men hälften av det när jag körde (trots att vi bor i backigaste storstaden som suger soppa).

Min nuvarande lilla pegga är gammal och var väldigt billig men klarar sig på 0,6.
 
Attans då, jag tänkte att du kunde ha råkat på ett likadant fall som med vår förra; en Volvo V90 som dragit 1,5 i snitt med förra föraren men hälften av det när jag körde (trots att vi bor i backigaste storstaden som suger soppa).

Min nuvarande lilla pegga är gammal och var väldigt billig men klarar sig på 0,6.
Ja, alltså, jag har inte hittat den mätaren förrän i kväll. (Hämtade den från verkstan idag.) Den låg dold, vilket den inte gör på min gamla bil. Så jag har inte hunnit nollställa än.
 
Jag har börjat misstänka att den nya bilen drar betydligt mer bensin än den ska. Måste kolla det.

Har sparat annonsen där det står vad bilen drar. Fabriksuppgifter.
Alle bilar drar mer än fabriksuppgifterna. Jag skulle inte lita på vad mätarna i bilen säger utan har laddat ner en körjournal i mobilen där jag registrerar hur mycket jag tankar, pris/liter och mätarställning. Förbrukningen ligger alltid på någon dl mer än vad bilens glädjemätare anger. Viktigt att även ha koll på ringtrycket, för högt eller för lågt sliter mer på däcken och påverkar förbrukningen, även typ av däck, märke, väglag, väder och hur mycket den är lastad påverkar.
 
Ja, nån Volvo blir det aldrig. Efter bemötandet hos märkeshandlaren så går jag aldrig in hos en Volvohandlare igen. Ville provköra en ny XC90 och hade inte kostym på mig efter jobbet utan var normalt propert klädd, blev betraktad som något katten släpat in och hänvisad till att de har ett bra utbud på begagnatsidan. Det blev en ny Seat istället några veckor senare och pengar kvar.
Vi fick samma bemötande på Volvo i storstan. Sen åkte vi till volvohandlaren i lilla stan, blev fantastiskt bemötta och köpte en helt ny bil av dem. Så det kan skilja sig mellan olika handlare.
 
Ja, nån Volvo blir det aldrig. Efter bemötandet hos märkeshandlaren så går jag aldrig in hos en Volvohandlare igen. Ville provköra en ny XC90 och hade inte kostym på mig efter jobbet utan var normalt propert klädd, blev betraktad som något katten släpat in och hänvisad till att de har ett bra utbud på begagnatsidan. Det blev en ny Seat istället några veckor senare och pengar kvar.
Då kan du tänka dig hur en kvinna bemöts. Jag har blivit ihop-parad med en totalt okänd man i andra änden av bilhallen. Blivit frågad vilken färg på bilen jag tänkt eller totalt neglligerad. På VW satt alla och fikade. Efter ett tag vickade en man på stolen och hojtade ut i hallen -ville du nåt?

Seriöst bemötande har tyvärr varit en bristvara. Där man bemött mig seriöst har det blivit bra möten.

I en trakt jag har koppling till berättas fortfarande om den företagare som kom in i sina jobbarkläder och ville titta på bil. Han blev bemött ungefär som @sjoberga så han lämnade. Gick tvärs över gatan och köpte två nya mercedes till familjen. :D
Det var inte bra för den första firmans affärer under många år.
 
Då kan du tänka dig hur en kvinna bemöts. Jag har blivit ihop-parad med en totalt okänd man i andra änden av bilhallen. Blivit frågad vilken färg på bilen jag tänkt eller totalt neglligerad. På VW satt alla och fikade. Efter ett tag vickade en man på stolen och hojtade ut i hallen -ville du nåt?

Seriöst bemötande har tyvärr varit en bristvara. Där man bemött mig seriöst har det blivit bra möten.

I en trakt jag har koppling till berättas fortfarande om den företagare som kom in i sina jobbarkläder och ville titta på bil. Han blev bemött ungefär som @sjoberga så han lämnade. Gick tvärs över gatan och köpte två nya mercedes till familjen. :D
Det var inte bra för den första firmans affärer under många år.

När jag väl lägger tid på att åka till en bilhandlare och provköra så är både ekonomi löst och köp-process inledd om provkörningen bekräftar det man vill ha. Har inte tid eller lust att åka runt hos bilhandlare i annat fall. Har köpt sådär 75% av provkörda bilar, kvalificeringen sker till största delen långt innan besöket hos bilhandlaren.

Jag kan förstå att det är etter värre för kvinnor, jag upplever att det trista bemötandet man kan få i den branschen är ganska tätt kopplat med andra trista attityder. Och kanske ännu sämre på verkstadsdelen.
 
Vi fick samma bemötande på Volvo i storstan. Sen åkte vi till volvohandlaren i lilla stan, blev fantastiskt bemötta och köpte en helt ny bil av dem. Så det kan skilja sig mellan olika handlare.
Det är min upplevelse också. Jag åkte till Volvo i Göteborg och de ville verkligen inte sälja en bil till mig. Det var väl så att om jag absolut var tvungen att köpa just den bilen så kunde han väl gå med på det. Så det blev Toyota igen den gången. Sen åkte jag till Borås bil och där vet de hur man tar hand om kunder.
 
Vi fick samma bemötande på Volvo i storstan. Sen åkte vi till volvohandlaren i lilla stan, blev fantastiskt bemötta och köpte en helt ny bil av dem. Så det kan skilja sig mellan olika handlare.
Haft flera Volvos och aldrig råkat ut för dåligt bemötande.
Däremot var Nissan inte ens intresserade av att svara på tilltal när vi efter ca 30 min väntande på att två säljare skulle snacka färdigt om sin helg. Och på Bilia när jag ville kika på en Zoe så ljög man mig rätt upp i ansiktet om en rad saker.

De är väl som folk i allmänhet. En del är bra, andra inte 🤷‍♀️
 
När jag varit i storstan har jag blivit snorkigt bemött på flera av bilfirmorna. Har bara besökt de stora, är väldigt skeptisk mot Bosses bil, Hederliga Harrys osv, räknar med att bli lurad så fort jag går in där 😆

I småstan har jag däremot blivit bra bemött både hos Toyota och Volvo.
 
Haha. Jag skulle kunna fylla flera timmar med anekdoter om mäns bemötande av kvinnor och kvinnliga företagare.

Jag skulle köpa annan teknik för en vecka sedan. Blev ett 15% dyrare köp för att jag inte är intresserad av att spendera mina pengar där jag blir både ignorerad och dumförklarad av säljaren.

Sen var det förmodligen en ren slump att den säljare som sumpade affären var en ung man, och på det andra stället var en ännu yngre tjej som märkligt nog lyckades vara tekniskt kompetent trots en mycket glittrig ögonskugga. :idea:
 
@Wille - tråden spann iväg på äkta bukevis :D

Hur har det gått med bilfirma och bil?
Bilfan är hemma sedan i måndags kväll. Jag har idag suttit och författat ett mejl till bilfirman som jag ännu inte har skickat. Ska skicka samma mejl via deras kontaktformulär. Men behöver tänka igenom texten lite till. Skulle behöva skicka samma meddelande via rekommenderat brev också. Då har de fått meddelandet på tre sätt.

Provkörde bilen idag, till och från affären cirka 8 km bort. När jag kom hem låg bränsleförbrukningen på en ok nivå.

Sen har jag idag bekantat mig mer med bilen. Reservhjulet sitter på det mest puckade ställe man kan tänka sig, nämligen under bilen. Man släpper ner den på marken genom att släppa på en vajer inuti bagageluckan. Sen drar man fram hjulet som ligger under bilen O_o

Hittade för övrigt en varningstriangel i bilen. Den har alltså haft två varningstrianglar från början. Domkraft finns, men inget för att lossa bultarna med. Har dock ett eget fälgkors som jag brukar ha liggande i bilen.

Har också kollat oljan. Den ligger på maxnivå.
 
Bilfan är hemma sedan i måndags kväll. Jag har idag suttit och författat ett mejl till bilfirman som jag ännu inte har skickat. Ska skicka samma mejl via deras kontaktformulär. Men behöver tänka igenom texten lite till. Skulle behöva skicka samma meddelande via rekommenderat brev också. Då har de fått meddelandet på tre sätt.

Provkörde bilen idag, till och från affären cirka 8 km bort. När jag kom hem låg bränsleförbrukningen på en ok nivå.

Sen har jag idag bekantat mig mer med bilen. Reservhjulet sitter på det mest puckade ställe man kan tänka sig, nämligen under bilen. Man släpper ner den på marken genom att släppa på en vajer inuti bagageluckan. Sen drar man fram hjulet som ligger under bilen O_o

Hittade för övrigt en varningstriangel i bilen. Den har alltså haft två varningstrianglar från början. Domkraft finns, men inget för att lossa bultarna med. Har dock ett eget fälgkors som jag brukar ha liggande i bilen.

Har också kollat oljan. Den ligger på maxnivå.
Angedd förbrukning är utefter en mätnorm. Vet inte snitthastigheten, men tänker skulle gissa på kanske 60 km/h.
Jag råkat ut för att någon bil dragit lite mer ett tag om man har haft av batteripolerna ett tag, vilket mans kulle ha för att nollställa i datorn. Den gick lite rikt ett tag och skulle köras med ett lite högre högre angivet varvtal. Olika för olika bilar och säkert rentav inte aktuellt alls för nyare - men det kan vara sådant som spökat efter verkstadsbesöket och inte vara konstigt alls.
 
Bilfan är hemma sedan i måndags kväll. Jag har idag suttit och författat ett mejl till bilfirman som jag ännu inte har skickat. Ska skicka samma mejl via deras kontaktformulär. Men behöver tänka igenom texten lite till. Skulle behöva skicka samma meddelande via rekommenderat brev också. Då har de fått meddelandet på tre sätt.

Provkörde bilen idag, till och från affären cirka 8 km bort. När jag kom hem låg bränsleförbrukningen på en ok nivå.

Sen har jag idag bekantat mig mer med bilen. Reservhjulet sitter på det mest puckade ställe man kan tänka sig, nämligen under bilen. Man släpper ner den på marken genom att släppa på en vajer inuti bagageluckan. Sen drar man fram hjulet som ligger under bilen O_o

Hittade för övrigt en varningstriangel i bilen. Den har alltså haft två varningstrianglar från början. Domkraft finns, men inget för att lossa bultarna med. Har dock ett eget fälgkors som jag brukar ha liggande i bilen.

Har också kollat oljan. Den ligger på maxnivå.
Jag har aldrig fått med domkraft eller något att dra muttrarna med på en enda bil. Är det verkligen vanligt/brukligt?

På gamla bilar fanns reservdäck men på de nyare modellerna inget.
 

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
639
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 735
Senast: Gunnar
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 648
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 123
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp