Gjort en dålig bilaffär

Ringer vägassistans. Iaf jag. Har inte kropp för att byta däck. Men har bara haft 1 punka på mina 31 år bakom ratten och då hann jag till verkstad.

Jag har haft domkraft och fälgkors i gamla bilar men det har jag köpt själv. Det har aldrig ingått.
Jag hade 12 av 15 om jag räknar rätt under exakt de år (8 av 30 bilförarår) jag jobbade med att utveckla system för att övervaka däcktryck. Sedan lugnade det ner sig.

(Byta däck är 5 minuter. Med fungerande kropp.)
 
Jag har aldrig fått med domkraft eller något att dra muttrarna med på en enda bil. Är det verkligen vanligt/brukligt?

På gamla bilar fanns reservdäck men på de nyare modellerna inget.
Det brukar ingå, har i varje fall gjort på alla bilar jag haft. Små domkrafter för akuta problem och även hylsnyckel som inte sällan är vev till själva domkraften.
 
Jag hade 12 av 15 om jag räknar rätt under exakt de år (8 av 30 bilförarår) jag jobbade med att utveckla system för att övervaka däcktryck. Sedan lugnade det ner sig.

(Byta däck är 5 minuter. Med fungerande kropp.)
För mig tar det nog en kvart att byta däck, med bilens amatörgrejer. Längre tid om det jävlas. Det gjorde det sist. En bult satt så ända in i helvete. Jag var rätt glad över min fetma då när jag stod och hoppade på fälgkorset. Hade jag vägt som jag ska så hade det aldrig gått.
 
De domkrafterna är som sagt för akuta problem och inte för vanliga däcksbyten, men det var länge sedan biltillverkarna slutade utrusta bilarna med det.
Ok, blir kul att ha med sig en stor domkraft framöver. Och så får man väl köpa ett extra däck också att ha med i bilen ifall-att-om.
 
De domkrafterna är som sagt för akuta problem och inte för vanliga däcksbyten, men det var länge sedan biltillverkarna slutade utrusta bilarna med det.
Nej.
Jag köpte ny bil 2017. Valde man till reservdäck ingick även utrustningen för att byta.
Tillägg: stämmer dock att de är för akuta problem, inte rekommenderat att använda den till de vanliga däckbytena (även om jag gjort det med).
 
Finns fortfarande saxdomkraft för olika bilvikter att köpa för överkomlig peng. Om man inte vill köpa en dyrare bara för att ha i bilen "omutifallatt".
Äger ju redan en riktig domkraft som lyfter 2,5 ton. Lätt att använda men skrymmande och rätt tung. Bra att det finns alternativ för nödbyten.
 
Ok, blir kul att ha med sig en stor domkraft framöver. Och så får man väl köpa ett extra däck också att ha med i bilen ifall-att-om.
Gillar du domkraften i din gamla bil så byt? Ta den från den gamla bilen och stoppa i din nya och vice versa. Jag skulle inte räkna med att få med domkraft när man köper en begagnad bil. På min renault clio fick jag en överraskning när jag skulle byta motor till vindrutetorkarna. När jag plockat bort plåten för att komma åt den hittade jag reservdomkraften. Framför motorhuven. Mycket logisk placering. Eller inte.

Jag är lite grinig över att min nyaste bil inte har reservdäck eller domkraft utan spray och nån kompressor. Ironiskt nog är det också den enda bilen någonsin jag haft en riktig ordentlig punka på, flera centimeter stort hål. Jag tror bärgarna kom ut med ett däck faktiskt. Jag har börjat förtränga allt elände den där bilen råkat ut för.
 
Gillar du domkraften i din gamla bil så byt? Ta den från den gamla bilen och stoppa i din nya och vice versa. Jag skulle inte räkna med att få med domkraft när man köper en begagnad bil. På min renault clio fick jag en överraskning när jag skulle byta motor till vindrutetorkarna. När jag plockat bort plåten för att komma åt den hittade jag reservdomkraften. Framför motorhuven. Mycket logisk placering. Eller inte.

Jag är lite grinig över att min nyaste bil inte har reservdäck eller domkraft utan spray och nån kompressor. Ironiskt nog är det också den enda bilen någonsin jag haft en riktig ordentlig punka på, flera centimeter stort hål. Jag tror bärgarna kom ut med ett däck faktiskt. Jag har börjat förtränga allt elände den där bilen råkat ut för.
Nah, det är ungefär samma skit i båda. Funkar i nödfall.

Men verkligen udda ställe att hitta en domkraft på.
 
Jag har tänkt fel :banghead:. Fordonsskatten för min citroen har redan kommit och ska vara betald före sista oktober. Skit liksom. Det är över tvåtusen kronor. Kommer bli tvungen att ställa av bilen. Men då kan ju ingen provköra? Hur fan löser man det? Slänger på skatten på bilens pris? Kan ju få svårt att få sålt då.

Jävla problem bara för att peugeoten inte varit brukbar förrän nu. Cittran borde redan varit såld.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/Fordonsskatt/Skattskyldighet/
 

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
639
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 735
Senast: Gunnar
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 648
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 123
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp