Gjort en dålig bilaffär

Jag har aldrig fått med domkraft eller något att dra muttrarna med på en enda bil. Är det verkligen vanligt/brukligt?

På gamla bilar fanns reservdäck men på de nyare modellerna inget.
Vet inte hur vanligt det är men jag har haft det på mina bilar.

Jag har inte riktigt fattat hur det är tänkt att funka på nya bilar utan reservdäck. Vad gör man vid punktering? Bärgar?
 
Jag har aldrig fått med domkraft eller något att dra muttrarna med på en enda bil. Är det verkligen vanligt/brukligt?

På gamla bilar fanns reservdäck men på de nyare modellerna inget.
Jag har en mini-domkraft som ligger vid reservhjulet. Utan den är hjulet tämligen värdelöst.. minns inte om jag lagt ner fälgkorset själv dock. Detta gäller både min gamla Volvo och bilen som köpets fabriksny 2017.
 
Vet inte hur vanligt det är men jag har haft det på mina bilar.

Jag har inte riktigt fattat hur det är tänkt att funka på nya bilar utan reservdäck. Vad gör man vid punktering? Bärgar?
Ja. "Fri assistans ingår" sa säljaren till mig och försökte påpeka att reservhjul var onödigt.

(Sen frågade jag "vart då?" Och han svarade "till närmaste verkstad". När jag undrade vad man gör om jag har släp och häst med började jag skruva på sig lite obekvämt..)
 
Jag har aldrig fått med domkraft eller något att dra muttrarna med på en enda bil. Är det verkligen vanligt/brukligt?

På gamla bilar fanns reservdäck men på de nyare modellerna inget.
Jag köper bara bilar med riktigt reservdäck och med manuell växellåda. Alternativen sinar.

Men det är extremt dåligt att inte ha reservdäck tycker jag och vara beroende av assistans för ett enkelt problem.

Har bil från 2017 och den har båda mina grundläggande funktionskrav. Men inte tvärlätt att hitta.
 
Vet inte hur vanligt det är men jag har haft det på mina bilar.

Jag har inte riktigt fattat hur det är tänkt att funka på nya bilar utan reservdäck. Vad gör man vid punktering? Bärgar?
Idag finns även däck på burk punkteringsspray
Annars är det väl vanligt med fri assistans men man kan ju få vänta länge
Jag har fortfarande så gamla bilar att det finns reserv däck
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vet inte hur vanligt det är men jag har haft det på mina bilar.

Jag har inte riktigt fattat hur det är tänkt att funka på nya bilar utan reservdäck. Vad gör man vid punktering? Bärgar?
I min bil från 2012, inget däck. Men någon ”massa” att fylla i. Uselt. De gånger jag har fått punka har det inte funkat.
Fått ringa bärgaren då som kommit efter ca 45 min.
En gång kunde jag ringa en vän som körde inom en däckverkstad o fick låna ett begagnat däck så jag kunde köra till de sen o byta.
 
Jag köper bara bilar med riktigt reservdäck och med manuell växellåda. Alternativen sinar.

Men det är extremt dåligt att inte ha reservdäck tycker jag och vara beroende av assistans för ett enkelt problem.

Har bil från 2017 och den har båda mina grundläggande funktionskrav. Men inte tvärlätt att hitta.

För övrigt har jag haft ungefär 15 punkteringar genom åren jag kört bil så jag anar att jag sparat fett med stålar på att kunna ta mig hem eller till däckverkstad utan assistans.
 
Inser med den här tråden hur viktigt det är med ett riktigt reservhjul. Har ju haft det tidigare och nu med även om det sitter puckat, men något att tänka på vid framtida bilköp.

Har i år haft 3 punkteringar. Tidigare år har jag varit förskonad från det. Har bara haft en punktering för väldigt många år sedan, fram till i år då.
 
Har inte haft reservhjul i någon av mina bilar på väldigt länge. Tror alla har haft någon variant på punkaspray.
Har kört bil och mc sen 1988 och aldrig fått punktering.
Behövt bärgning 2 gånger, båda pga havererade bromsok. Har som längst fått vänta 1 timme.
 
Oj, har du köpt en Peugeot?
Jag åker visserligen helst Peugeot och äger en.
Men jag har en reservbil också. En gammal Audi Quattro.
Man brukar behöva det när man åker just Peugeot.
Och delad vårdnad med en bra verkstad.

Peugeot
Gjord för två
En sitter i och en skjuter på
Hörru du du :mad:

Jag gillar min peugeot diesel väldigt mycket. Går som en klocka (peppar peppar) Kul att köra och ligger stadigt på vägen.
Servas regelbundet och är i stort skapligt billig i drift. :up:

Avkomman lånar den ibland för att köra långre sträckor. Den är billigare i drift än hens bil.
 
Oj, har du köpt en Peugeot?
Jag åker visserligen helst Peugeot och äger en.
Men jag har en reservbil också. En gammal Audi Quattro.
Man brukar behöva det när man åker just Peugeot.
Och delad vårdnad med en bra verkstad.

Peugeot
Gjord för två
En sitter i och en skjuter på
Jo. Köpte visst en peugeot.

Då är det alltså som ramsan säger?

Det känns som om jag köpt en småbil, trots att det är en kombi. Min citroen var som ett flaggskepp på vägen. Stor och åbäkig tyckte jag från början, men jag vande mig. Gillade också att den var så rymlig. Får nog försöka hitta en citroen igen.
 
Jo. Köpte visst en peugeot.

Då är det alltså som ramsan säger?
Oftast.
Jag är inne på min andra Peugeot därför att jag älskar att köra dem.
Men jag skulle inte rekommendera det till någon som vill komma billigt undan.
De gillar verkstaden litet för mycket för det.

Men om man har råd och en extra bil så är de helt underbara att åka i.
Jag unnar mig en Peugeot därför att jag kan.
Och kommer att köpa det igen.
 
Oftast.
Jag är inne på min andra Peugeot därför att jag älskar att köra dem.
Men jag skulle inte rekommendera det till någon som vill komma billigt undan.
De gillar verkstaden litet för mycket för det.

Men om man har råd och en extra bil så är de helt underbara att åka i.
Jag unnar mig en Peugeot därför att jag kan.
Och kommer att köpa det igen.
Jag kan inte säga att komforten i peugeoten jag köpt slår komforten i min gamla citroen. Jag har suttit väldigt bra i min citroen.
 
Vet inte hur vanligt det är men jag har haft det på mina bilar.

Jag har inte riktigt fattat hur det är tänkt att funka på nya bilar utan reservdäck. Vad gör man vid punktering? Bärgar?
Ringer vägassistans. Iaf jag. Har inte kropp för att byta däck. Men har bara haft 1 punka på mina 31 år bakom ratten och då hann jag till verkstad.

Jag har haft domkraft och fälgkors i gamla bilar men det har jag köpt själv. Det har aldrig ingått.
 
Jag har tänkt fel :banghead:. Fordonsskatten för min citroen har redan kommit och ska vara betald före sista oktober. Skit liksom. Det är över tvåtusen kronor. Kommer bli tvungen att ställa av bilen. Men då kan ju ingen provköra? Hur fan löser man det? Slänger på skatten på bilens pris? Kan ju få svårt att få sålt då.

Jävla problem bara för att peugeoten inte varit brukbar förrän nu. Cittran borde redan varit såld.
 

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
639
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 735
Senast: Gunnar
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 648
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 123
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp