Gjort en dålig bilaffär

Ok. Då klarar jag mig från att betala skatt om jag ställer av fordonet och det ställs på i samband med försäljning. Som jag trodde alltså. Har appen.

"Om ett fordon ska ställas på i samband med ett ägarbyte, kommer antingen den nya eller den gamla ägaren att bli skattskyldig, beroende på hur och i vilken ordning respektive anmälan sker till oss.

Om du använder vår app Mina fordon, eller vår e-tjänst för ägarbyte, sker ägarbytet omgående och du kan också anmäla en påställning från samma dag, samtidigt som du anmäler ägarbytet. Den nya ägaren kommer då att bli skattskyldig."
 
Jag har alltid ett sommardäck i bilen under vintern (och ett vinterdäck under sommaren) som reservdäck. Finns det någon anledning till att man inte kan använda det som reservdäck en kort sträcka tills man fått ordinarie däck fixat?
Borde gå. Reservdäck är väl sommardäck och inte året-runt-däck? Eller har jag fel?
 
Jag har alltid ett sommardäck i bilen under vintern (och ett vinterdäck under sommaren) som reservdäck. Finns det någon anledning till att man inte kan använda det som reservdäck en kort sträcka tills man fått ordinarie däck fixat?
Nej det tror jag inte, har också haft så :) fick tipset av en verkstad.
I Volvon är dock utrymmet i bagagen för litet för ett riktigt däck :down:
 
Är det förresten fler än jag som har reflexväst i bilen? Tror det är lag i Norge att ha det men inte här. Jag var i alla fall glad att jag hade en när däcket lossnade och jag behövde gå ut och ställa ut varningstriangel i beckmörkret.
 
Jag har alltid ett sommardäck i bilen under vintern (och ett vinterdäck under sommaren) som reservdäck. Finns det någon anledning till att man inte kan använda det som reservdäck en kort sträcka tills man fått ordinarie däck fixat?
Vinterdäcket går iaf att köra med om det är samma dimension, men jag skulle tänka mig för både en och två gånger att köra med ett sommardäck på vintern.
Nej.
Jag köpte ny bil 2017. Valde man till reservdäck ingick även utrustningen för att byta.
Tillägg: stämmer dock att de är för akuta problem, inte rekommenderat att använda den till de vanliga däckbytena (även om jag gjort det med).
Och nu är nya bilar 2023 - 24 års modell, sex, sju år senare.
Jag har använt mina för att byta däck på min bil alla år jag kört. Det är ju hopplöst segt att veva upp den men annars fungerar det ju.
Och rätt vad det är viker sig skiten.
 
Är det förresten fler än jag som har reflexväst i bilen? Tror det är lag i Norge att ha det men inte här. Jag var i alla fall glad att jag hade en när däcket lossnade och jag behövde gå ut och ställa ut varningstriangel i beckmörkret.
Ja jag med, i nya bilen ingick den och i gamla har vi lagt in en :)
Enkel grej som gör stor skillnad!
 
Vinterdäcket går iaf att köra med om det är samma dimension, men jag skulle tänka mig för både en och två gånger att köra med ett sommardäck på vintern.

Och nu är nya bilar 2023 - 24 års modell, sex, sju år senare.

Och rätt vad det är viker sig skiten.
Alltså visst att reservdäck inte är standard men när man väljer till ingår utrustningen för att byta.
 
Är det förresten fler än jag som har reflexväst i bilen? Tror det är lag i Norge att ha det men inte här. Jag var i alla fall glad att jag hade en när däcket lossnade och jag behövde gå ut och ställa ut varningstriangel i beckmörkret.
Jag har ifall någonting händer så jag behöver gå ur bilen.
 
Är det förresten fler än jag som har reflexväst i bilen? Tror det är lag i Norge att ha det men inte här. Jag var i alla fall glad att jag hade en när däcket lossnade och jag behövde gå ut och ställa ut varningstriangel i beckmörkret.
Jag har och jag har även en pytteliten ficklampa på bilnyckeln en lampa som även kan blinka eller lysa med fast sken
Tror det är ett cykellyse egentligen
 
Är det förresten fler än jag som har reflexväst i bilen? Tror det är lag i Norge att ha det men inte här. Jag var i alla fall glad att jag hade en när däcket lossnade och jag behövde gå ut och ställa ut varningstriangel i beckmörkret.
Ja har det den ligger lättåtkomlig i baksätet så man når den utan att gå ur bilen.
 
Är det förresten fler än jag som har reflexväst i bilen? Tror det är lag i Norge att ha det men inte här. Jag var i alla fall glad att jag hade en när däcket lossnade och jag behövde gå ut och ställa ut varningstriangel i beckmörkret.

Jag har alltid reflexväst i bilen. Och varningslampa (helst 2st, men en räcker väl om en aldrig kör med släp) som fäst på karossen (magnet) och lyser/blinkar orange. Bra att ha om en behöver lämna bilen vid vägkanten och det är/blir mörkt.
 
Är det förresten fler än jag som har reflexväst i bilen? Tror det är lag i Norge att ha det men inte här. Jag var i alla fall glad att jag hade en när däcket lossnade och jag behövde gå ut och ställa ut varningstriangel i beckmörkret.
Ja i handskfacket, så jag ska kunna ta på den innan jag går ur bilen. Har även en extra i bagaget om man skulle behöva fler.
 
Är det förresten fler än jag som har reflexväst i bilen? Tror det är lag i Norge att ha det men inte här. Jag var i alla fall glad att jag hade en när däcket lossnade och jag behövde gå ut och ställa ut varningstriangel i beckmörkret.
Reflexväst, ficklampa, viltmarkeringsband, skruvmejsel, handskar finns där. Bogserlina, reservdäck, verktyg, domkraft där bak.
 
Ringer vägassistans. Iaf jag. Har inte kropp för att byta däck. Men har bara haft 1 punka på mina 31 år bakom ratten och då hann jag till verkstad.

Jag har haft domkraft och fälgkors i gamla bilar men det har jag köpt själv. Det har aldrig ingått.
I min 2016 Kuga zå ingick det + ett av dom där zkitdäcken, zå jag har köpt ett riktigt däck
 

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
639
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 735
Senast: Gunnar
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 648
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 123
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp