Gjort en dålig bilaffär

De kommer inte hämta ut brevet om jag står som avsändare. Blir ju helt bortkastade pengar att skicka rekommenderat brev då.

Eller har du något bättre förslag på hur jag ska nå fram till säljaren som inte svarar på telefonsamtal, inte svarar på sms och inte svarar på meddelanden skickade genom deras hemsida?
Att begå bedrägeri genom falsk avsändare hade jag i alla fall inte gjort.
Hade envisats med andra vägar. T.ex. ringt från dolt nummer.
Verkar synnerligen märkligt att en etablerad bilfirma vägrar svara på tel och mail?
 
Börja med att skicka ett rekommenderat brev i ditt eget namn. Du ska inte skicka brev och utge dig för att vara någon annan.

Om de inte svarar på det brevet hade jag åkt dit. Och ja, jag förstår att det är bökigt och svårt. Men jag hade prioriterat det.
Men jag KAN JU INTE åka dit p.g.a. panikångest. Och vad ska jag göra där när jag har panik och inte klarar av att ha en diskussion p.g.a. min autism? Jag tänker alldeles för långsamt och med panik funkar inte hjärnan alls.
Åk dit under deras öppettider.
Har panikångest och KAN INTE.
Att begå bedrägeri genom falsk avsändare hade jag i alla fall inte gjort.
Hade envisats med andra vägar. T.ex. ringt från dolt nummer.
Verkar synnerligen märkligt att en etablerad bilfirma vägrar svara på tel och mail?
Jag har redan provat att ringa från dolt nummer och de svarar inte.

Jag har slut på ideer hur jag ska kunna nå dem.
 
Men jag KAN JU INTE åka dit p.g.a. panikångest. Och vad ska jag göra där när jag har panik och inte klarar av att ha en diskussion p.g.a. min autism? Jag tänker alldeles för långsamt och med panik funkar inte hjärnan alls.
Ring en konsumentrådgivare i en annan kommun då, och be dem om råd. Det är kostnadsfritt och de bör kunna ge dig råd om hur du ska gå tillväga.
 
Jag har inte samvete att göra det.
Men sluta nu, det är inget fel alls i att ringa till en i en annan kommun. Vill du verkligen bjuda bilfirman på de här pengarna bara för att vara schysst mot nån kommun som överhuvudtaget inte påverkas negativt om du ringer dit?

För mig är det huvudlöst att planera att skicka rek och låtsas vara någon annan, men inte alls överväga att ringa till kommunen för råd.
 
Men jag KAN JU INTE åka dit p.g.a. panikångest. Och vad ska jag göra där när jag har panik och inte klarar av att ha en diskussion p.g.a. min autism? Jag tänker alldeles för långsamt och med panik funkar inte hjärnan alls.

Har panikångest och KAN INTE.

Jag har redan provat att ringa från dolt nummer och de svarar inte.

Jag har slut på ideer hur jag ska kunna nå dem.
Sälj bilen billigt nu när den går i så fall 🤷
 
Men sluta nu, det är inget fel alls i att ringa till en i en annan kommun. Vill du verkligen bjuda bilfirman på de här pengarna bara för att vara schysst mot nån kommun som överhuvudtaget inte påverkas negativt om du ringer dit?

För mig är det huvudlöst att planera att skicka rek och låtsas vara någon annan, men inte alls överväga att ringa till kommunen för råd.
Det är du som ska sluta. Någon annan kommun har inte gjort mig illa. Det har däremot bilfirman som spelar fult spel. Så jag har inte ett dugg dåligt samvete att spela fult spel tillbaka.
Sälj bilen billigt nu när den går i så fall 🤷
Då förlorar jag pengarna.
 
Jag skickade ju rek med en vän som avsändare för själva reket när jag bråkade med en verkstad, med vännens godkännande. Själva brevet var dock med mig som avsändare så jag ser inte problemet och att det skulle varit något bedrägeri om inte @Wille utger sig för att vara någon annan i brevet?
 
Jag har inte samvete att göra det.
Kan du kolla om kommunen där bilfirman finns har rådgivning? Det känns ytterst rimligt att kommunen som har en sådan skojare till bilhandlare hanterar konsekvenserna av det. I alla fall i min logik.

(För tydlighet tycker jag du kan ringa vilkenrådgivning som helst, men detta är ett alternativ som jag hoppas du kan tycka är rimligare än random kommun.)
 
Det är du som ska sluta. Någon annan kommun har inte gjort mig illa. Det har däremot bilfirman som spelar fult spel. Så jag har inte ett dugg dåligt samvete att spela fult spel tillbaka.

Då förlorar jag pengarna.
Ja, ibland förlorar man pengar på en dålig affär, det händer. Jag skulle personligen åkt dit, eller sålt bilen och förlorat lite pengar. Tråkigt, men då slipper man tjafsa.
 
Ja, ibland förlorar man pengar på en dålig affär, det händer. Jag skulle personligen åkt dit, eller sålt bilen och förlorat lite pengar. Tråkigt, men då slipper man tjafsa.
Jag har verkligen inte råd att förlora pengarna. Har förlorat sjukt mycket pengar det senaste året.
 
Anledningen till att jag (hittills) aldrig köpt en bil från en bilfirma, är att det - åtminstone häromkring och även där jag ursprungligen är från - verkar vara ganska allmänt vedertaget att bilfirmor inte lämnar nån garanti på begagnade bilar som kostar under 30tkr (om inte den gränsen höjts nu, jag har inte haft bil på ett par år..). De gånger jag ringt på annonser från firmor, har de konstaterat att bilen är besiktigad och det är typ det de kunnat säga om bilens skick (jag har för vana att fråga om när bromsarna byttes sist, bl.a, när jag ska köpa bil). Konsumentköplagen gäller förstås ändå, men ja.

@Wille Jag har tyvärr inte mycket att komma med just nu. Ville mest bara säga att jag hoppas att det reder sig för dig, på nåt vänster!
 
Jag skickade ju rek med en vän som avsändare för själva reket när jag bråkade med en verkstad, med vännens godkännande. Själva brevet var dock med mig som avsändare så jag ser inte problemet och att det skulle varit något bedrägeri om inte @Wille utger sig för att vara någon annan i brevet?

Skillnaden är väl att vännen ifråga godkänt att du använt hens namn. Att låtsas vara någon som inte gett sitt tillstånd riskerar att stjälpa mer än hjälpa om det här behöver trasslas ut i efterhand. Så länge avsändaren okejat det hela skulle jag också ha det som ett förslag (tillsammans med att kontakta konsumentvägledning i bilfirmans kommun).
 
Jag skickade ju rek med en vän som avsändare för själva reket när jag bråkade med en verkstad, med vännens godkännande. Själva brevet var dock med mig som avsändare så jag ser inte problemet och att det skulle varit något bedrägeri om inte @Wille utger sig för att vara någon annan i brevet?
Bedrägeri blir det inte så länge TS inte i själva brevet låtsas vara någon annan. Det var någon i tråden bara som drog till med det. Däremot är det väl inte lämpligt att skriva verkstaden som avsändare.

@Wille Du verkar veta hur du vill hantera detta så jag önskar dig lycka till.
 
Skillnaden är väl att vännen ifråga godkänt att du använt hens namn. Att låtsas vara någon som inte gett sitt tillstånd riskerar att stjälpa mer än hjälpa om det här behöver trasslas ut i efterhand. Så länge avsändaren okejat det hela skulle jag också ha det som ett förslag (tillsammans med att kontakta konsumentvägledning i bilfirmans kommun).
Jag har verkstans tillstånd att skriva dem som avsändare.
 
Alltså, jag hatar verkligen att köpa bil, oavsett av vem. För man vet aldrig vad man får. Mina senaste bilaffärer har varit lyckade. De köpte jag från privatpersoner. Och så blev köpet från firma en flopp.

Fan, att jag behöver bil.
 

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
639
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 735
Senast: Gunnar
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 647
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 123
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp