Gissa rasen!

Precis vad jag just tänkte, du är en bra ambassadör här :laugh:
Men ibland är det bra gött att ha någon som tycker så himla mycket om en
326117_10150491797442150_1337805974_o.jpg

Om du vill träffa några Ridgebackar framöver så hojta till, en vän till mig föder upp och ska säkert ha valpar framöver :D :up:
Åh, valpar :love:. Kan hända att jag hojtar hörrudu :D.

Annars funderar jag på det kAnsme skulle kunna varit en österrikisk pinscher på din bild, om det nu är en renrasig. Annars tycker jag den påminner mycket om blandningar med typ amstaff i :)
gracieibsen_JPG_291.jpg

Seriöst, hur jävla söta får hundar vara?! :love:. (obs googlade österrikaren, ingen aning om det är en sån på bilden. söt var den i alla fall :love:)

Som sagt så är det -mitt- intryck av rasen :p Har kanske träffat en handfull i mitt liv och i princip samtliga har varit den typen av hundar som rivit huset om det gått får lång tid mellan de ordentliga träningstillfällena. Att de inte syns så mycket i högre klasser av lydnad och bruks behöver inte nödvändigtvis betyda att de inte har stort behov av aktivering.

Möjligt att de RRs jag träffat varit defekta :D Oavsett vad klassar jag dem inte som en nybörjarras och även SKK avråder på den punkten vilket säger en hel del om rasen.

Ja alltså de river definitivt huset och tar sig in överallt för att äta mat. De flesta har även hög jaktlust.
Men det verkar inte ha något med arbetslust och uthållighet att göra.
Det är en svår ras.
Jag skulle aldrig rekommendera RR till en förstagångsägare men det gör den inte till en brukshund i mina ögon.

Ja alltså de river definitivt huset och tar sig in överallt för att äta mat. De flesta har även hög jaktlust.
Men det verkar inte ha något med arbetslust och uthållighet att göra.
Det är en svår ras.
Jag skulle aldrig rekommendera RR till en förstagångsägare men det gör den inte till en brukshund i mina ögon.

Ju mer jag läser er beskrivning av RR desto mer säker blir jag på att min måste va en avart på nåt sätt :)
(Förutom det faktum att hon inte ser ut som hon ska..)

Hon har aldrig rivit huset, aldrig försökt bryta sig in i kylskåp/skafferi/sopor efter mat, jaktlust jovisst, men den har helt klart varit hanterbar och nu på äldre dagar, obefintlig.

Ligga i soffan är absolut det bästa som finns, om det inte är 20 grader eller mer ute och sol, då ligger man i solen.
Men, vankas det spår, då kan hon hålla på hur länge som helst, så uthållig är hon, iaf vad det gäller det. Och annat nosarbete.

Hon är dessutom min första hund och det var ingen diskussion om att jag inte skulle få köpa henne trots att jag inte haft hund innan.

Men, med allt ovanstående sagt så håller jag ändå med er. RR är egentligen inte någon förstahund. Det har gått bra i vårt fall, och säkert i andra fall också men jag har full förståelse för att det kan bli fel om man inte vet vad man ger sig in på.
RR är helt galna de första åren! :D

Ju mer jag läser er beskrivning av RR desto mer säker blir jag på att min måste va en avart på nåt sätt :)

Hon har aldrig rivit huset, aldrig försökt bryta sig in i kylskåp/skafferi/sopor efter mat, jaktlust jovisst, men den har helt klart varit hanterbar och nu på äldre dagar, obefintlig.

Ligga i soffan är absolut det bästa som finns, om det inte är 20 grader eller mer ute och sol, då ligger man i solen.
Men, vankas det spår, då kan hon hålla på hur länge som helst, så uthållig är hon, iaf vad det gäller det. Och annat nosarbete.

Hon är dessutom min första hund och det var ingen diskussion om att jag inte skulle få köpa henne trots att jag inte haft hund innan.

Men, med allt ovanstående sagt så håller jag ändå med er. RR är egentligen inte någon förstahund. Det har gått bra i vårt fall, och säkert i andra fall också men jag har full förståelse för att det kan bli fel om man inte vet vad man ger sig in på.

Jag får dagligen höra på jobbet vad min väns RR har tagit sönder och ätit dagen innan :p
Hennes andra är betydligt lugnare och mer som du beskriver :)

Fast det låter väldigt typiskt tycker jag. :D

Och sen gör de så här när man minst anar det. Har man otur så får de in en bit av tungan i ens egen mun (Agnes Wold borde älska hundägare).
1233019_10151935054717150_1498685524_o.jpg

Jag är SÅ glad att mina inte pussas i ansiktet :D Aysu tvättar mina armar när jag kliar henne, valpen pussas gärna men föredrar öron/panna/hårbotten före min mun, jag tycker det är jobbigt nog :angel:

Jag tycker i allmänhet att det där med vissa raser som "förstahund" känns lite fel. Om hunden besitter de egenskaper man söker i en hund och lämpar sig för det man vill göra med hunden, så bör ju rasen passa.

min första hund var en kelpie, t.ex, för att jag ville ha en träningskompis till diverse olika hundsporter. Hade ju känts lite udda om jag hade fått vänta 15 år på en kelpie för att jag borde skaffat en labrador först, bara för att se hur det var att äga hund. :D

Inte personligt riktat, utan mer allmänt reflekterande kring det hela med "lämplig förstahund".

Skyndar mig att påpeka att inte alla hundar äter bajs! Monster är en duktig pojke som aldrig skulle komma på tanken. :grin:

Kelpien jag hade åt heller inte bajs. Men så var det också en hund som gick förbi tallriken med köttbullar på tre meters avstånd efter att jag sagt nej första gången, då vi tränade inkallning med distrahering på valpkursen. :D

Samma hund vägrade gå ut när det regnade (hjälpte inte att tala om för honom att han var brukshund, inte soffpotatis) och gick runt alla vattenpölar och eventuell lera. Att bli blöt eller smutsig var inte hans grej.

Rätt praktiskt ändå, måste jag säga. Speciellt nu när jag har hand om en labrador på halvtid, hon har lite att lära. :yuck:

Kelpien jag hade åt heller inte bajs. Men så var det också en hund som gick förbi tallriken med köttbullar på tre meters avstånd efter att jag sagt nej första gången, då vi tränade inkallning med distrahering på valpkursen. :D

Samma hund vägrade gå ut när det regnade (hjälpte inte att tala om för honom att han var brukshund, inte soffpotatis) och gick runt alla vattenpölar och eventuell lera. Att bli blöt eller smutsig var inte hans grej.

Rätt praktiskt ändå, måste jag säga. Speciellt nu när jag har hand om en labrador på halvtid, hon har lite att lära. :yuck:

Heh, Monster gillar inte heller att smutsa ner sig. :D

Schäfern ger mig gråa hår däremot! Det går jäkligt snabbt att bli bortskämd har jag insett, Monster stjäl inte, vill inte bli smutsig, vill inte bajsa på gräsmattan, osv. Schäfern blir täckt av lera på fem minuter, äter all skit hon ser, snor ur väskor, fickor, sopor mm, och bajsar där hon står. Saker som jag inte ens tänkt på att det inte är någon konflikt med Monster driver mig vansinnig när det kommer till henne! :arghh: :wtf:

Enda bajsätaren här är skägget som gillar kattskit. Men all annan skit, tom häst och viltbajs i skogen ratas av samtliga:up:
Schäfrarna räds dock inget när det gäller smuts och vatten. Behöver man ta sig fram så gör man det. Och anledningarna är många till att man behöver.....

Skägget är tvärt emot. Det viktigaste i livet är att ha det bekvämt. Det innebär att man undviker all form av fukt, smuts och annat som gör att det måste krånglas med dusch och handduk.

Ah, nu ser jag vad jag gjorde för fel. Jag köpte mina raser i fel ordning. Labben som kom först lärde Kelpien allt han kunde, inklusive att allt vatten som är djupare än 5 cm är en pool och att lerinpackningar är nyttigt för huden. Den kelpien är naturligtvis värsta bajsätaren och nu även mattjuv. Labben har nog sabbat mig lite också, för jag tycker att en riktig hund ska bada på sommaren. Omplaceringen var uppvuxen med en annan kelpie och hade inte riktigt förstått hur det fungerar. Så han fick gå på simskola den första sommaren... Men skam den som ger sig. Kanske lyckas jag med hund nr 5?
10443026_10152605333372150_5636650265393325881_o.jpg

Ah, nu ser jag vad jag gjorde för fel. Jag köpte mina raser i fel ordning. Labben som kom först lärde Kelpien allt han kunde, inklusive att allt vatten som är djupare än 5 cm är en pool och att lerinpackningar är nyttigt för huden. Den kelpien är naturligtvis värsta bajsätaren och nu även mattjuv. Labben har nog sabbat mig lite också, för jag tycker att en riktig hund ska bada på sommaren. Omplaceringen var uppvuxen med en annan kelpie och hade inte riktigt förstått hur det fungerar. Så han fick gå på simskola den första sommaren... Men skam den som ger sig. Kanske lyckas jag med hund nr 5?
10443026_10152605333372150_5636650265393325881_o.jpg
Helt klart fel ordning! Min kelpie älskade dock att bada i sjö/älv... Så han var väl lite udda så sett. Eller ja, han var kelpie.

Härlig bild, förresten!

Min erfarenhet är att de är högaktiva brukshundar. Kan ibland vara skarpa. Mycket energi, mycket arbetsvilja, både på ett fysiskt och psykiskt plan. Inte en hund för folk som kanske orkar 10 min hjärngympa och ett par varv runt kvarteret varje dag. Har ofta en hel del vakt. Över lag klassar jag dem inte som nybörjarhundar om man är helt grön på hund.
Högaktiva brukshundar? O_o:D

Nu ser jag att det finns massor med svar jag inte orkat läsa än.. Men jag tycker det ser ut som en ridgeback!

Hundar är gölliga!

När jag läser era inlägg om pussar, bajs och hångel kommer jag och tänka på en incident när Elvis var valp.
Jag lade ut den här bilden på FB och skrev om hur myyyysigt det var att pussas:
10559802_10152344623303997_7838972255134362476_n.jpg

5 minuter senare kräks valpen upp en massa mask! Jag höll på att dö :wtf:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka