Gissa rasen!

Högaktiva brukshundar? O_o:D
Använde inte ordet i dess rätta bemärkelse, det jag menade var att det är en hund som behöver få jobba. Det funkar sällan att bara gå med hunden ett varv runt huset när den behöver rastas som enda aktivitet och dessemellan ha dem som ett levande gosedjur som ligger på soffan och ser söt ut.

Använde inte ordet i dess rätta bemärkelse, det jag menade var att det är en hund som behöver få jobba. Det funkar sällan att bara gå med hunden ett varv runt huset när den behöver rastas som enda aktivitet och dessemellan ha dem som ett levande gosedjur som ligger på soffan och ser söt ut.
Inte så många hundar som funkar som levande gosedjur ;)

Jag förstår vad du menar, även om jag nog skulle beskriva rasen lite annorlunda själv.

Inte så många hundar som funkar som levande gosedjur ;)

Jag förstår vad du menar, även om jag nog skulle beskriva rasen lite annorlunda själv.
Det finns hundar som funkar skapligt om man vill ha en hund med i princip noll aktivitetsbehov, RR är i allmänhet långt ifrån det :D

Det finns gott om vuxna RR som gör så få knop som möjligt förutom de egna äventyren när andan faller på ;)
Det finns sådana individer inom alla raser, men enligt min erfarenhet är det kanske inte så utmärkande för rasen. Det är ju en jakthund från början trots allt och även om dagens RRs verkar vara väldigt långt ifrån vad rasen avlades fram för från början, så finns det ändå en del kvar.

Rasen kräver mycket motion och den som funderar på att skaffa sig en rhodesian ridgeback bör tycka om att vara ute och röra på sig mycket i naturen.
Saxat från SKKs hemsida.

Vissa hundar rullar sig även i människobajs.......

Inte krullhunden tack och lov, hon nöjer sig med att äta det. Och labben är ju rätt lätt att bada. Men fy vad äckligt det är med människobajs i hundens mun/på hunden :yuck:

Det finns sådana individer inom alla raser, men enligt min erfarenhet är det kanske inte så utmärkande för rasen. Det är ju en jakthund från början trots allt och även om dagens RRs verkar vara väldigt långt ifrån vad rasen avlades fram för från början, så finns det ändå en del kvar.

Rasen kräver mycket motion och den som funderar på att skaffa sig en rhodesian ridgeback bör tycka om att vara ute och röra på sig mycket i naturen.
Saxat från SKKs hemsida.
Jag har haft ridgeback och även varit engagerad i rasföreningen under flera år så har full koll på vad jag pratar om ;)

@MiniLi Åh så söt hund! Men FY för pussar sådär :eek:! Hur länge jag än hade hund skulle jag nog aldrig i hela livet pussa den på munnen :D.

@MiniLi Åh så söt hund! Men FY för pussar sådär :eek:! Hur länge jag än hade hund skulle jag nog aldrig i hela livet pussa den på munnen :D.
På tal om det så var det en person i en facebook-grupp som frågade hur hon skulle få sin hanhund att sluta slicka i andra hundars kisspölar så att hon skulle kunna fortsätta storpussas med den :D

På tal om det så var det en person i en facebook-grupp som frågade hur hon skulle få sin hanhund att sluta slicka i andra hundars kisspölar så att hon skulle kunna fortsätta storpussas med den :D
När det var snö för ett tag sen såg jag en Golden som satt och entusiastiskt käkade snö en bit fram på stigen. När jag kom närmare såg jag att snön han slafsade i sig var både gul och röd så det var en löptik som hade pinkat där, till hans stora förtjusning ...

NÅN gång ska jag ha hund men vi ska INTE pussas. :meh:

Det sa jag också. Sen kom Frodolf in i mitt liv. De vill helst vara så här nära:
10562974_10152389361338666_2865800258154427593_n.jpg

10530667_10152385893313666_4553875347801797013_n.jpg

431955_10153434000798666_912847042312298589_n.jpg

(Oh yes, han har somnat med nosen på min kind.)

Numera är jag helt blasé inför mina hundars närgångna kärleksförklaringar.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023