Gissa rasen!

Fast med tanke på kvalitén på fotot så tycker jag det är svårt att säga ngt alls om hur läppar mm ser ut.
Absolut. Jag tänkte också vizsla först, men sen föll det på punkterna jag räknade upp, men det är nog mycket för att vizslorna är ganska lika mina hundar så därför kollar jag på vissa saker. Som dräggelläppar:D

Min erfarenhet är att de är högaktiva brukshundar. Kan ibland vara skarpa. Mycket energi, mycket arbetsvilja, både på ett fysiskt och psykiskt plan. Inte en hund för folk som kanske orkar 10 min hjärngympa och ett par varv runt kvarteret varje dag. Har ofta en hel del vakt. Över lag klassar jag dem inte som nybörjarhundar om man är helt grön på hund.

Högaktiva brukshundar? RR? Mycket arbetsvilja? Jag tror vi har väldigt olika bild av rasen! :D
Jag skulle säga att de är ganska lågintensiva (tills de själva kommer på något de vill göra), inte en hund jag skulle tipsa någon att skaffa om de vill jobba med hunden. Men intressant hur intrycken kan skilja sig!

Min erfarenhet är att de är högaktiva brukshundar. Kan ibland vara skarpa. Mycket energi, mycket arbetsvilja, både på ett fysiskt och psykiskt plan. Inte en hund för folk som kanske orkar 10 min hjärngympa och ett par varv runt kvarteret varje dag. Har ofta en hel del vakt. Över lag klassar jag dem inte som nybörjarhundar om man är helt grön på hund.

Nja jag skulle knappast säga brukshund. För brukshundar är dom inte och någon vidare stor arbetsvilja har jag inte heller sett.
Och då har jag en nära vän som tränar aktivt (men aldrig kommer någon vart) med två stycken och många fler runt omkring mig.
Det är rätt ovanligt att se en RR i någon högre klass i lydnad eller bruks.

För övrigt tycker jag att hunden på bilden ser alldeles för smäcker och snipig ut för att vara en ridgeback och tycker den är mer lik en alldeles för stor pinscher. Tror dock mest på blandras.

Nja jag skulle knappast säga brukshund. För brukshundar är dom inte och någon vidare stor arbetsvilja har jag inte heller sett.
Och då har jag en nära vän som tränar aktivt (men aldrig kommer någon vart) med två stycken och många fler runt omkring mig.
Det är rätt ovanligt att se en RR i någon högre klass i lydnad eller bruks.

För övrigt tycker jag att hunden på bilden ser alldeles för smäcker och snipig ut för att vara en ridgeback och tycker den är mer lik en alldeles för stor pinscher. Tror dock mest på blandras.
Som sagt så är det -mitt- intryck av rasen :p Har kanske träffat en handfull i mitt liv och i princip samtliga har varit den typen av hundar som rivit huset om det gått får lång tid mellan de ordentliga träningstillfällena. Att de inte syns så mycket i högre klasser av lydnad och bruks behöver inte nödvändigtvis betyda att de inte har stort behov av aktivering.

Högaktiva brukshundar? RR? Mycket arbetsvilja? Jag tror vi har väldigt olika bild av rasen! :D
Jag skulle säga att de är ganska lågintensiva (tills de själva kommer på något de vill göra), inte en hund jag skulle tipsa någon att skaffa om de vill jobba med hunden. Men intressant hur intrycken kan skilja sig!
Möjligt att de RRs jag träffat varit defekta :D Oavsett vad klassar jag dem inte som en nybörjarras och även SKK avråder på den punkten vilket säger en hel del om rasen.

Som sagt så är det -mitt- intryck av rasen :p Har kanske träffat en handfull i mitt liv och i princip samtliga har varit den typen av hundar som rivit huset om det gått får lång tid mellan de ordentliga träningstillfällena. Att de inte syns så mycket i högre klasser av lydnad och bruks behöver inte nödvändigtvis betyda att de inte har stort behov av aktivering.

Möjligt att de RRs jag träffat varit defekta :D Oavsett vad klassar jag dem inte som en nybörjarras och även SKK avråder på den punkten vilket säger en hel del om rasen.

Nej, den delen protesterar jag inte mot (fast kanske först och främst för att de kan vara jäkligt svårtränade, och hur kul är det när man är helt grön? :D), det var bara biten om högenergiska arbetsförmågor som kändes helt främmande. :p

@niphredil , efter lite snokande: kan det ha varit en "portugisisk pointer"?
cam_perdigueiro_pt.jpg

En ras jag aldrig hört talas om förr dock, så minst sagt vild gissning. :angel:

Nej, den delen protesterar jag inte mot (fast kanske först och främst för att de kan vara jäkligt svårtränade, och hur kul är det när man är helt grön? :D), det var bara biten om högenergiska arbetsförmågor som kändes helt främmande. :p

@niphredil , efter lite snokande: kan det ha varit en "portugisisk pointer"?
cam_perdigueiro_pt.jpg

En ras jag aldrig hört talas om förr dock, så minst sagt vild gissning. :angel:
Nä det trodde jag inte heller, var mer en observation från min sida :D Det finns massvis med olika varianter av samma ras beroende på vart hundarna kommer ifrån. Min egen ras t.ex. kommer i former allt ifrån förklädda labradorer till sylvassa jaga-allt-som-rör-sig-maskiner, beroende på vilka linjer det är man tittar på, och vilken uppfödare det är.

Vill du visst det! :laugh:
Alltså min syster hade hund förut och jag var den enda som var det minsta skeptisk och avståndstagande till den förbenade jycken. Hur gick det då? Jooorå, varenda kväll la sig hunden utanför MIN sovrumsdörr och tittade på mig precis som att "visst är det nu vi går och lägger oss tillsammans och sover? Visst?" fastän hon aldrig fick sova hos mig. Hon var som ett litet plåster på mig och en gång när jag sov på soffan så la hon sig under min RUMPA för att sova med mig.

Det tog tre veckor tror jag sen var jag helt kär i hundhelvetet :love:. Typ mysigaste grejen i världen att ligga och titta på film i sängen och ha en mysig liten hund sovandes vid fötterna :love:

De renrasiga hundar jag kommer att tänka på som är mest lik hunden på bilden är (som någon annan också nämnde) ridgeback och pincher.

(och inte heller jag ser ridgebacken som någon aktiv ras. Har visserligen bara lärt känna en, men ville man gå ut på promenad så slängde han sig på rygg i soffan och tiggde om att bli klappad istället)

men ville man gå ut på promenad så slängde han sig på rygg i soffan och tiggde om att bli klappad istället)
Åh, låter som en hund för mig :D

Så, skaffa hund nu. :D
Åh, min kille älskar nummer två. Jag gillar ingen av dem :cool:.

Just det! Ett liv utan hund är inget liv. :cool:
Å andra sidan: när hundar fiser luktar det DÖD. Jag tycker om att det inte luktar DÖD helt plötsligt när jag sitter och tittar på TV.

Å andra sidan: när hundar fiser luktar det DÖD. Jag tycker om att det inte luktar DÖD helt plötsligt när jag sitter och tittar på TV.

Mina hundar fiser aldrig :D Ge hunden riktigt bra mat så luktar hunden väldigt lite, har bra andedräkt, pruttar inte och inte ens bajset luktar i princip något alls (dessutom bajsar de då bara 1-2 gånger per dag, liten mängd som är väldigt lätt att plocka upp) och så hårar de mindre.

Åh, min kille älskar nummer två. Jag gillar ingen av dem :cool:.

Hm, tricky... En catahoula?

PrettyBoy.jpg

(Obs alla, inga av de här är raser som jag faktiskt rekommenderar till Niffe, bara så det är sagt. :D)

Du, då får du ta och servera något annat än ICAs billigaste torrfoderkulor! :laugh:
Jag har känt Monsterfisar några få gånger i hans liv (han är 5 år), han var sjuk då. :D

Ja, och så finns det ju Monsterhundar också såklart. Snyggare existerar inte. :cool:
6jeBaHB.jpg

Är det inte i Spanien som i Grekland, tror ni? Att när man ser en hund lomma omkring lös så är det nästan alltid en korsning (även när de har halsband som den här). Ofta kan man se någon ras tydligt i dem men något stämmer inte riktigt. Den här har väl inte huvud som en ridgeback, t ex.

(Obs alla, inga av de här är raser som jag faktiskt rekommenderar till Niffe, bara så det är sagt. :D)
Haha ja men de är lugnt! Obs så alla fattar: jag ska inte köpa hund! :D Blev bara så käääääär i en hund att jag nu inte kan låta bli att snegla på jyckar och tänka "åååååh vill också".

Och ja du, eh snygg hund du har!

Så här såg rumpsovaren ut som jag först inte ens tyckte var söt och sen helt plötsligt tyckte var finast i världen:

IMG_20150220_153228_zps3m6glagh.jpg

IMG_20150315_150601_zpsbilxc8na.jpg

Deckare på tv, gott vin i glaset och världens goaste hund som sällskap :love:

IMG_20150306_201713_zps0ottrhde.jpg

Annan hund jag tyckte var superfin:

IMG_20141113_152150_zpszawnkelk.jpg

Den var dock bat shit crazy pga var tanzanisk blandras som nog hade ett rätt tufft liv.

Ps. Nej, gillar inte hundar, har bara hela jävla telefonen full med bilder på några :angel: :D

Hm, tricky... En catahoula?

PrettyBoy.jpg

Du, då får du ta och servera något annat än ICAs billigaste torrfoderkulor! :laugh:
Jag har känt Monsterfisar några få gånger i hans liv (han är 5 år), han var sjuk då. :D

Ja, och så finns det ju Monsterhundar också såklart. Snyggare existerar inte. :cool:
6jeBaHB.jpg
Monster är rent BILDSKÖN! :up:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka