Gissa rasen tråd!

Sv: Gissa rasen tråd!

+ Muninn

Någon typ av vinthund är jag själv rätt säker på, både av utseende och temperament. GD känns dock inte aktuellt. Men labbe eller någon form av utpräglad fågelhund borde stämma, ser hon en fågel går det inte att få kontakt med henne alls. Har funderat på typ vorsteh eller liknande ras.

Men ja, färgen är lustig. Ovanpå huvudet är hon beige med svarta prickar med.

Vi är inne på samma spår känner jag! Tror dock den hade blivit mer vinthundig med skotsk hjorthund + GD.
Kanske lite helt vanlig labbe i också?

jo hehe..det var bara den första bilden som jag tänkte på hjorthunden direkt..men inte på de två andra..därför gissa jag på GD...men jaa det kan ju va någon "vanlig" ras bakom... Men GD..har de så stor jaktlust? kan inget om den rasen :)
Kanske det är någon fågelhund inblandad? :d

Njae, den andra rasen är nog inte så uppenbar, förutom storleksmässigt (hon är väldigt liten, mindre än en vanlig puff).
Kanske märks lite på helkroppsbilden! :idea:

Temperament: Mysigast i världen, ska alltid ligga på kudden, under täcket, tryckt mot husse eller matte. Hoppar jämfotahopp rakt upp i luften när hon är glad. HÖGT! Lättlärd och lyssnar bra, men inte när något mer intressant dyker upp...

Jaaa, en fågelhund! Vorsteh verkar ju kunna ha bidragit med färgen också! Men, undrar vilken vinthund det kan vara då?

Jag är iaf med på vorsteh och kanske lite labbe, sen vill jag ändå ha det till lite GD :angel:

Njae, den andra rasen är nog inte så uppenbar, förutom storleksmässigt (hon är väldigt liten, mindre än en vanlig puff).
Kanske märks lite på helkroppsbilden! :idea:

Temperament: Mysigast i världen, ska alltid ligga på kudden, under täcket, tryckt mot husse eller matte. Hoppar jämfotahopp rakt upp i luften när hon är glad. HÖGT! Lättlärd och lyssnar bra, men inte när något mer intressant dyker upp...

hmm...yorkshireterrier?? :D

+ Muninn

Någon typ av vinthund är jag själv rätt säker på, både av utseende och temperament. GD känns dock inte aktuellt. Men labbe eller någon form av utpräglad fågelhund borde stämma, ser hon en fågel går det inte att få kontakt med henne alls. Har funderat på typ vorsteh eller liknande ras.

Men ja, färgen är lustig. Ovanpå huvudet är hon beige med svarta prickar med.

Jaa vorsteh verkar ju troligt! Hur stor är hon? Hon ser rätt stor ut..därav min gissning på de lite större raserna typ GD eller skotsk hjorthund :p

kan det vara lite vavva? Pinsamt nog har jag ingen aning om hur det riktiga namnet stavas så jag hoppas du förstår vad jag menar:o

Hon är 60 cm hög och väger ca 28 kg när hon är i "perfekt" form, på bilderna är hon en smula knubbig...

Kan också säga att hon kommer från spanien så vinthundsinslaget kommer nog från någon av de typer som är vanliga där. Tänker på podenco och liknande kanske?

Greyhound är ju vanligt i spanien..kanske en sån..blandad med vorsteh...det är min gissning iaf! :D
Synd att man inte får veta vad det är... :p

Till båda: Varken chihuahua eller yorkshireterrier, lite mer elegant :P

Villintemer: Aha, hon är från spanien! Ja, det utesluter ju en del raser också :idea: Jag skulle nog helt enkelt säga pdenco och någon fågelhund då, om det finns några som är vanliga där nere? Gärna om det finns någon vorsteh-liknande typ med den typiska färgen.

Men hon känns väldigt stor för att bara vara de två, hon är ju nästan lika stor som min borzoi!

Ja det är lite frustrerande, skulle vart kul om någon helt magiskt dök upp och bringade klarhet i det hela:D Men det är kul med folks gissningar med. Har suttit många gånger själv och kollat raser och beskrivningar och försökt passa in vad hon kan vara men det finns mycket som är fullt möjligt så det blir lite knepigt.

Nästa hund få bli renrasig så det inte finns några tvivel:D

mer elegant?! tycker både långhårig chihuahua och yorken är eleganta raser...:p hmm..papillon då? men dom är ju inte så mycket mindre än puffen :grin:

kanske schipperke (stavning?) eller rysk toyterrier, eller prazsky krysarik då?? :angel:

för tror inte det är någon av dom små "plattnosade" dvärghundarna...typ shih tzu o dom små hårbollarna!? :D

Ja, de kanske blir så stora? Jag har noll koll tydligen!

Borzoi är mumma! Men hon är för fet just nu, inte bra:cool:

Jag väntar lite till med att avslöja andra rasen i min vilding, någon mer får få chansen!

Mer elegant än chihuahua? Oj papillon hade någon gissat på va?

Kan det vara russkiytoy? Sitter med hundrasboken nu haha:p

Enligt wikipedia blir hanar 62-66 cm och tikar 58-63 cm:)

Har en karl här i krokarna som har 4 Borzio, brukar gå ihop med en kvinna som har 3 irländska varghundar. Det ser maffigt ut när man möter dom verkligen!

Nu är jag jättenyfiken på din lilla ju:d

mer elegant?! tycker både långhårig chihuahua och yorken är eleganta raser...:p hmm..papillon då? men dom är ju inte så mycket mindre än puffen :grin:

kanske schipperke (stavning?) eller rysk toyterrier, eller prazsky krysarik då?? :angel:

för tror inte det är någon av dom små "plattnosade" dvärghundarna...typ shih tzu o dom små hårbollarna!? :D

jag lägger till dvärgspets också...? :p

Indil: Hmm, det har du rätt i. Vi har utgått från de raserna som hon ska ha och frågat runt hos ägare och uppfödare till de raserna och några andra så jag är 99% säker, dock kan det ju lika gärna vara ännu flera eller tex tollare istället för golden :crazy:

Fläckarna är mysko och jag har inte hittat någon info om vad det faktiskt beror på. En ren labbe är ju definitivt inte merle iallafall ;) Fast du ska se vilka knasfärger de kan ha!

elaktroniqe: Rottis och dalmatiner

Villintemer: Hon är definitivt merle och måste därför ha minst en merleförälder. Kan inte se riktigt vilken färg men hon ser diluted ut och i så fall måste även någon av hennes raser bära på det. Vilken färg har hennes fläckar?

Muninn: Din sötnos ser ut som silver och måste i så fall ha minst en silverförälder så jag gissar på pudel

Hawaii: Pälsen på Nellie är som den ska vara, men som Indil säger så har vi ju faktiskt bara förra ägarens ord på hennes raser och det var labbe/golden/schäfer, sedan är jag 99% säker på att hon har BC i sig men nu när Indil satte igång alla rastankar igen så är det även troligt med tollare :crazy:

Svartisen Mio var ren pudel med lite annorlunda klippning och han var sååå snygg i sina ögonbryn :love: (Inte många rastypiska jyckar i den här familjen inte :p)

Älskar att matcha saker! Tyvärr har jag bara den lilla kvar (och den svarta minimixen) då Nellie är exets och Mio har gått bort :cry:

Senast ändrad:

Perro sin pelo de Peru? Med hår :p

Edit. Det fanns visst två sidor i den här tråden.... :P

Liknande trådar

Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 605
Senast: Asko
·
Övr. Hund Kom och tänka på detta nu när jag på kvällen hjälpte pappa att scanna in gamla dia-bilder. Jag känner normalt sett obehag inför riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 325
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 381
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka