Gipsad hov

Pegija1

Trådstartare
När ni har haft häst som av någon anledning gipsat hoven och haft boxvila. Hur har ni gjort då ni tagit ut dem på en promenad ute för att inte gipset ska bli blött o förstört?
Jag har alltid användt dubbla plastpåsar och sen silvertejp runt men funderar på om det finns något smartare sätt.

Sv: Gipsad hov

Vi tog en gammal bilmatta i gummi och klippte till en sula med fyra flärpar. La sen sulan mot hoven och drog silvertejp runt sidorna och bottnen.
Jag tror det gick åt 3 sulor under 2 veckors boxvila, då var det 1-2 15 minuters promenader + 2-3 timmars vistelse i sjukhage på grus.

Det finns som 'sjukstövlar' i gummi som man trär på över. Kolla upp det. Globus har bland annat.

När min var gipsad fick han inte gå några promenixer, men han fick står i sjukhage några h/dag för att få lite friskluft och stimulans. Då var det inpaketering som gällde. Innerslang till mopeddäck, klipp av till önskad längd, trä över hoven. Jag tog kraftig plastpåse över med. Och så lindade jag vetrap och sen silvertejp. Massor med silvertejp.

Men lättast och enklast (och antagligen billigast i längden) borde en sån 'gummistövel' vara.

jag fick en gipsad hov på mitt varmblod när vi stod på bete för ett par år sedan. alltså "boxvila" men han stod i en liten inhängnad hage så att han skulel få se de andra hästarna oxå, vilket var ok för vet. men gosh så mkt silvertejp det gick åt!
vi provade med att tejpa fast plast av olika slag mm. men tyckte att silvertejpen var bäst...den är inte bra, men den fungerade bäst utav det som vi använde iaf...annars så finns det ju gummiboots (töjbara) som man kan köpa styckvis o sätta på, vi hade boots men vi fick itne på dem (vanliga barfota boots) för gipset gjorde hoven så pass mtk större....men men
Lycka till

hej,svaret är lätt,engårdens islandshästar i tungelsta har en suverän gummi stövel,även stavkliniken säljer den.Den hade jag när min häst var gipsad pga av att hon fick operera bort en riktigt hemsk hovböld.Den ser ut att vara omöjlig att få på.men den var väldigt töjbar. Mvh Maria

Okey har de någon hemsida?

Hon har alltså hålväggar på framsidan av hoven och det är där det är gipsat. får gå ut på promenad några min om dan och ska stå inne i 14 dagar så det känns som jag vill ta tillvara på de där promenaderna.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
845
Senast: Lejd
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 447
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka