Gillar inte transporten!

Presto

Trådstartare
Hej! Jag har ett litet proböem med min ponny. När vi köpte henne hade hon endast åkt transport 1 ggr på tre år.

Men efter hon kom till oss så ville vi kolla upp henne ordentligt och det har lett till massa besök hos veterinären, senast ett akut idag :(

Vi åker på körträningar ibland och det tycker hon bara är kul.

Men det är just transporten som hon inte gillar. Eller i början var hon jätte posetiv, men nu vägrar hon mer och mer. Hon var jättejobbig på väg hem idag. Spelar ingen roll om man är på väg hem eller från stallet. Så hur ska jag göra för att hon ska tycka det är roligt att åka transport?

Hon får mat så fort hon går på. Det finns tyvärr inget bra sätt att hänga upp hö på, men vi åker i max 30 min innan vi är framme.

Men hur gör ni för att era hästar inte ska "tröttna" på at åka transport?

Sv: Gillar inte transporten!

hej!

detta låter som ett spännande problem, jag har aldrig hört något sådant, ska följa tråden!

hoppas på många bra svar!

men kan tyvärr inte ge dig några tips, utom att ge god mat i transporten och göra det till en vana.
ska var lika naturligt att åka transport som att stå uppställd på gången vana och kontinuerlighet tror jag kan hjälp lite!

lycka till!

I 90% av alla fall där hästar som tidigare varit lättlastade börjar krångla beror det på den som kör (körsättet), transporten eller en en kombination av bägge.

Så börja med den som kör och utvärdera hur den person kör. Låt någon åka en bit i släpen och känn hur det känns att åk där när föraren kör. Man kan vara en väldigt bra bilförare och det kan kännas hur bra som helt för de som är i bilen men bli helt fel bak i släpen. Sedan kan själva släpen och konstruktionen på göra att det blir obehagligt att åka i den. Det är en avsevärd skillnad på att åka i en en axlad släp mot en med "äkta" boogie. Vissa släp skramlar och ryster andra går lugnt och stabilt. Det är också olika hur ljud hör i dem m m.

Ett bra sätt att upptäcka hur hästen har det i släpen är att sätta in kamera och på det sätt kunna följa hur hästen reagerar när man gör olika saker som svängar och inbromsningar.

Vi har haft olika bilar, släp och chaufförer.

Men nu ska vi pröva att ha en 3/4 bom där bak eller vad man ska säga, så hon får mer plats att stå på. Hoppas det går bättre då, ska uppdatera mig och säga hur det går.

Mer ideer om vad det kan vara?

bestäm en dag när du har hela dagen på dig att köra fram transporten till ett bra ställe på gården och gör den klar för att åka. Lägg i hö och sånt.
Så hämtar du din häst, och gå fram mot transporten och precis innan du känner att hon tänker stanna och tveka så backar du tillbaka henne. och gör om samma sak några gånger. det kan behövas många gånger. Min första ponny jag hade var jätterädd för transporter. Hon tyckte rampen var det läskigaste som fanns och när man stängde bakom henne. men jag gjorde så att jag drog fram henne till transporten och sen backade undan henne, efter några eller ja, många gånger så var hon ju så trött på att backa och jag gav henne inget val. det var till att backa eller gå in, tillslut gick hon in, och när hon gjorde det så backade jag ut henne och gick in igen. Gjorde så kanske 10 gånger, sen ställde jag mig där inne med henne och bara stog en stund, och började hon trampa runt så backade jag ur henne igen och gjorde om samma sak. sen när hon stod klockrent där inne så stod vi bara och myste.
Det ska ju vara mysigt att åka transport. det har många glömt bort, har dom en svårlastad häst så tvingar dom in den och sen klappar dom igen tranporten och åker så fort hästen är inne.
dom ska ju känna sig trygg och att det ska vara roligt att stå där.
när hon stog jätte fint så fyllde jag på hö och stängde igen hela tranporten och lät henne stå där i kanske 2 timmar.
Efter den dagen hade jag absolut inga problem alls med att lasta henne.
du borde prova det, men beröm henne jätte jätte mycket när hon väl står riktigt fint. så hon förstår att det är mysigt och bra att stå där. då vill hon ju åka sen, för hon får ju beröm

Hej! Jag har ett litet proböem med min ponny. När vi köpte henne hade hon endast åkt transport 1 ggr på tre år.

Men efter hon kom till oss så ville vi kolla upp henne ordentligt och det har lett till massa besök hos veterinären, senast ett akut idag :(

Vi åker på körträningar ibland och det tycker hon bara är kul.

Men det är just transporten som hon inte gillar. Eller i början var hon jätte posetiv, men nu vägrar hon mer och mer. Hon var jättejobbig på väg hem idag. Spelar ingen roll om man är på väg hem eller från stallet. Så hur ska jag göra för att hon ska tycka det är roligt att åka transport?

Hon får mat så fort hon går på. Det finns tyvärr inget bra sätt att hänga upp hö på, men vi åker i max 30 min innan vi är framme.

Men hur gör ni för att era hästar inte ska "tröttna" på at åka transport?

hmm... har tyvärr inget vettigt svar på din fråga... hade de varit en som "från första början" varit rädd, hade man ju kunnat träna bort det, men frågan är ju om de funkar i detta fall?! Min kompis häst blev totalt förstörd när chauffören körde som en galning. Hästen hade varit lite rädd från förr, men nu e de såpass allvarligt att han ställer sig på bakbenen inne i transporten, och kickar me bägge bakbenen. Dom har minsann träning nu, allt pga en idiotiskt chaufför :(

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 361
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 194
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka