Gillar inte alkohol!

MissFideli

Trådstartare
Jag är "seminykterist", dvs jag dricker ytterst sällan alkohol, men kan ta en cider om jag vill.
Problemet är att jag inte gillar hur alkohol påverkar, kanske beror det på jobbet, kanske beror det på närstående och deras dryckesvanor.
Jag har inget emot att man tar ett glas vin till maten, men att hälla i sig öl på öl eller så är nått som skrämmer mig. Löjligt nog.

Nån som känner lika?

Sv: Gillar inte alkohol!

Detta har diskuterats några gånger i andra trådar.

Vi är flera som gillar vin och även öl men avskyr känslan av berusning.

Men rädd... näe? Inte jag i alla fall.

Men hur känner ni för andra som är berusade?

Hur känner jag för andra människor? Är de trevliga och beter sig så känner jag att det där är en trevlig prick, är de otrevliga och inte beter sig ok så umgås jag hellre med andra. Svårare än så är det inte för mig :)

Jag slutade dricka alkohol när jag var lite mer än 20år på grund av att jag inte tyckte att det var gott och att berusning inte var något som jag kände behov av. Det är ganska förvånande hur många som blir provocerade av att man kan göra ett sådant val som inte är baserat på religion eller på grund av alkoholproblem.

För att svara på frågan som ställdes så har jag inget som helst problem med att umgås med folk som dricker och jag följer med ut på krogen och AW utan att drick något annat än Cola.

Jag ser ingen vits med att hälla i sig öl och sprit bara för att bli stupfull, eller inte ha någon kontroll över hur mycket man dricker och plötsligt ligga och spy i diket. Såna människor ser jag ner på.

Jag dricker gärna lite öl, cider eller goda drinkar och blir gärna lite lagom berusad. Då släpper nämligen min blyghet och jag blir trevligare bland såna jag inte känner så bra :o Men jag skulle aldrig dricka mig stupfull.
Är väldigt duktig på att känna av hur mycket jag kan dricka och varvar nästan alltid med vatten.

Enda gången jag varit riktigt full var första gången på krogen då jag har en minneslucka och kräktes hela vägen hem. När jag kom hem satt pappa uppe och väntade på mig och skrattade lite åt läxan jag lärt mig när jag spydde så mycket :D

Avskyr människor som blir äckliga som fulla, men har annars inget problem att umgås med folk som dricker.

Mitt ex blev jätteäcklig, svartsjuk och ja.. äcklig, när han drack. Han drack alltid sig redlöst väck.

En gång ringde ambulanspersonal till mig från hans telefon, dom hade hittat honom däckad mitt på en bilväg.. jag hämtade honom och han spydde hela tiden. Han spydde alltid massor och förstod inte alls varför det inte var okej.
Han anklagade mig dessutom högljutt för att vara lesbisk, eftersom en tjejkompis skrivit puss i slutet på ett sms (som han hittat när han snokade en gång). :cautious:

Beror på hur de blir.

En del blir löjliga, andra otrevliga och ytterligare några bara väldigt gulliga :)

Håller med. En del människor vill jag inte umgås med när de har uppnått ett visst antal promille, andra har jag inga som helst problem med.

Jag är "seminykterist", dvs jag dricker ytterst sällan alkohol, men kan ta en cider om jag vill.
Problemet är att jag inte gillar hur alkohol påverkar, kanske beror det på jobbet, kanske beror det på närstående och deras dryckesvanor.
Jag har inget emot att man tar ett glas vin till maten, men att hälla i sig öl på öl eller så är nått som skrämmer mig. Löjligt nog.

Nån som känner lika?

Jag är som du, kan dricka en snöboll (drink, ägglikör-sprite) under en månad och det är typ allt. Vill inte ha. Tycker inte om att tappa kontrollen. Vill kunna köra bil, om det skulle behövas.

Fulla människor gör mig rädd.

Nån som känner lika?

Jag känner igen det här till viss del. Jag dricker också ytterst sällan, dels för att jag inte är så förtjust i alkohol rent smakmässigt, dels beroende på att jag har en väldigt besvärlig migrän, men också för att mitt ex hade väldigt lätt att bli hotfull och våldsam när han drack. Jag har inte så svårt att klara andra som är berusade, men om min nuvarande man blir det (vilket sker väldigt sällan) så litar jag liksom inte på honom. Dessutom tycker jag att det är avtändande :( Jag är övertygad om att det har med mina tidigare erfarenheter att göra.

De blir patetiska

Exakt! Det är så jag känner. Enda sättet för mig att stå ut med det är att vara full själv. Då är det roligt. Men eftersom jag inte tycker det är gott att dricka alkohol så kommer jag aldrig dit. Inte ens om jag gör ett seriöst försök.

Och jag gillar "berusningen" i viss grad:). Alltså inte att vara stupfull, inte att tappa kontrollen, men känslan av att bli helt avslappnad, att bli lite extra glad, lite extra "go-känsla". Jag har jobbat på krog en period, och det är inte kul med fulla och odrägliga människor som tappar kontrollen, inte vet hur de beter sig mm, men de flesta är ändå goa ( en del är även odrägliga nyktra, så vem vet skillnaden:p?).

Är jag själv nykter föredrar jag att umgås med nyktra, men ett eller ett par glas vin/öl gör ingen skillnad för mig varken om det är jag eller någon annan som tar dem :)

Jag gillar verkligen öl och sprit men vill inte bli full. Den som lyckas göra en god rom, whisky eller tequila som man inte blir berusad av vill jag nominera till nobelpriset ;)
Jag njuter av mitt välfyllda barskåp.

Jag har låg toleransnivå för påtagligt fulla personer, speciellt efter det att jag jobbade med personer i aktivt missbruk dvs folk som antingen var berusade eller i någon fas av abstinens. Då orkade jag verkligen inte umgås med riktigt fulla typer på fritiden. Jag tar alltid bilen istället för nattrafiken på helgen eftersom jag inte står ut med fulla människor på spårvägen som spyr, slåss, skränar eller gråter...

Numer umgås jag i princip bara med folk som dricker snyggt och trots att många har stort öl/spritintresse blir jag ytterst sällan ifrågasatt varför jag (oftast) är nykter.
Det är stor skillnad mot tonåren och yngre tjugoårsåldern när jag hängde med folk som verkligen svennsonsöp..

Senast ändrad:

Jag älskar fulla människor som festar. Fulla människor som super hemma för att de mår dåligt är ju aldrig kul. Men fulla människor som har roligt är ju bland det roligaste som finns, även om man är nykter. Det är då folk säger vad de tycker, det är då de vågar vara sig själva och det är då de blir sådär extra roliga.

Själv tycker jag inte att jag är så annorlunda full som nykter. Jag är högljudd, skrattar mycket och är allmänt jobbig oavsett. ;) Men jag har betydligt roligare full än nykter. Livet känns liksom lite roligare...man får den där "go-känslan" som makatrontanten beskriver.

Jag älskar fulla människor som festar. Fulla människor som super hemma för att de mår dåligt är ju aldrig kul. Men fulla människor som har roligt är ju bland det roligaste som finns, även om man är nykter. Det är då folk säger vad de tycker, det är då de vågar vara sig själva och det är då de blir sådär extra roliga.

Själv tycker jag inte att jag är så annorlunda full som nykter. Jag är högljudd, skrattar mycket och är allmänt jobbig oavsett. ;) Men jag har betydligt roligare full än nykter. Livet känns liksom lite roligare...man får den där "go-känslan" som makatrontanten beskriver.

Vad trist det låter.
Jag har roligt mest hela tiden men det beror kanske på att jag inte är feg och i regel faktiskt unnar mig att inte hämmas av min nykterhet.
Kanske därför jag känner sådan tam dragning till alkohol, jag har inget att hämta i en berusning. Det blir varken mer roligt eller spännande.

Vad trist det låter.
Jag har roligt mest hela tiden men det beror kanske på att jag inte är feg och i regel faktiskt unnar mig att inte hämmas av min nykterhet.
Fast så tycker jag med. Jag behöver inte alkohol för att ha roligt. Jag jättekul ändå. Men jag har nog lite roligare som full och i ärlighetens namn så är det ju så det fungerar för de flesta. Annars hade ju folk inte druckit.

Och det är ju så alkoholen fungerar. Alkohol påverkar funktionen i alla delar av hjärnan genom att störa signalerna mellan nervcellerna. Det i sin tur gör att man blir lite "lätt" i skallen och till slut tappar man balansen. Det är också den störningen som gör att det blir lite roligare.

Det är ju inget jag hittat på precis.

Fast så tycker jag med. Jag behöver inte alkohol för att ha roligt. Jag jättekul ändå. Men jag har nog lite roligare som full och i ärlighetens namn så är det ju så det fungerar för de flesta. Annars hade ju folk inte druckit.

Och det är ju så alkoholen fungerar. Alkohol påverkar funktionen i alla delar av hjärnan genom att störa signalerna mellan nervcellerna. Det i sin tur gör att man blir lite "lätt" i skallen och till slut tappar man balansen. Det är också den störningen som gör att det blir lite roligare.

Det är ju inget jag hittat på precis.

För mig blir det personligen inte roligare och det känns logiskt att det kanske är bristen på förmånligare personlighetsförändring och annat som gör att jag inte tilltalas av alkohol. Precis som att det är förklaringen till att andra lockas av att berusa sig, av olika grad.

Det roliga, som du påpekar, med att alkohol gör folk lätta i skallen och obalanserade - uteblir när det drabbar mig. I regel.

Jag blir personligen tråkigare ju mer alkohol jag dricker, till den grad att folk oftar tror att jag är full när jag är nykter och tvärtom. Jag haft sådant kontrollbehov som slår till.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 928
Senast: startpompe
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 434
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
22 579
Senast: Otherside
·
Mat Jag ska i morgon i ett sällskap där var deltagare ska bjuda på en drink, trevligt. Problemet är att jag kan en drink, gin och tonic och...
Svar
19
· Visningar
1 410
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka