Gillar hästar regn? :S

B

Borka2008

Försöker få bort mitt dåliga samvete.
Hade inte planerat vilodag idag.
Men det regnar och det blåser. Mycket.
Det är inte kallt ute, men det är ett skit trist väder.
Tänker därför lägga in en extra vilodag denna vecka.:angel:
Intalar mig själv att varken han eller jag njuter av det här vädret och hoppas på sol i morrn.

Usch, känner mig oduglig idag.
Brukar inte låta vädret påverka mig.
Men idag, nej det lockar verkligen inte.
Får dåligt samvete.

Sv: Gillar hästar regn? :S

inte ska du ha dåligt samvete känner du inte för det och dte är dåligt väder kan man lika gärna ge vilodag:)man ska ju aldrig tvinga sig att rida om man inte mår bra!

Ösregn och blåst finns väl ingen levande varelse som tycker om. Däremot verkar hästar tycka om ett stilla regn på sommaren, det håller flugor och mygg borta. Skit i samvetet.

EN extra vilodag kan knappast hästen må dåligt av. Om du absolut vill röra på hästen en sån dag kan du väl ta med hästen på en promenad, longera, tömköra eller hitta på något annat med den. Såna dagar kommer ju alltid att finnas och man kan faktiskt göra ganska mycket mer än att rida.
(P.S Här har solen lyst och värmt hela dagen;) så jag har ridit en lång tur ute i skogen.)

Jag planerar i stort sett all ridning efter väder. Både när och hur och om jag rider. Vissa dagar hoppas jag över ridningen för att vädret inte är bra ridmässigt sett, och vissa dagar anpassar jag ridningen efter vädret.

Om det regnar lite granna gör inget, men om det har öst ner hela dagen så är min häst verkligen inte så glad för att få komma ut på ridtur. Om det är för soligt och varmt så rider jag defintivt inte, det kommer flygfän på 2 röda sekunder och det tycker inte min häst om. Då väntar jag tills det blivit svalt på kvällen.

Tycker inte du ska ha dåligt samvete, en enda dag är ju inget. Några gånger jag när varig sjuk har jag fått så grymt dåligt samvete för att ingen rider på min lilla häst, men då har det ju gått en 3-4 dagar iaf innan jag börjar tycka synd om honom. Min står iofs ute, det hade nog varit värre om han stod inne och inte kunnat röra på sig så mycket. Han och kompisen brukar vara rätt så bra på att hålla igång med de dagliga galopperna.:p

Äh, en dag dör inte hästen av, se det som att den vilar och bygger upp sig ist.

Hästens bästa temperatur ligger på 8 +. Tror hästen inte har något emot att få regn och vind på pälsen :)

Kan ju bara tala för min egen del. För oss har det inget med temperaturen att göra, vi rider ute året runt utan täcken eller något sånt. Har inga problem med att det blir kallt. Däremot så märker jag direkt skillnad på min häst när det regnat hela dagen. Han står och hänger och har inte alls samma gnista och go som han brukar. Det märks att han hellre vill stå i vindskydd eller allra helst, bland träden.
Vi rider ofta i regn, men när det regnat länge eller öser ner så att han är riktigt blöt så är han rätt less på vädret, även om han inte fryser.

Jag planerar i stort sett all ridning efter väder. Både när och hur och om jag rider. Vissa dagar hoppas jag över ridningen för att vädret inte är bra ridmässigt sett, och vissa dagar anpassar jag ridningen efter vädret.
Samma här framförallt väljer jag ridväg efter hur hårt i backen det är. Angående regn så hatar i alla fall fullblodet när det regnar i öronen och kan bli helt hysterisk över detta, funderat på att köpa henne en regnhatt men nu går hon med föl så hon rids inte för tillfället.

Blåst gör mina hästar rejält på tårna så ett dressyrpass är inte så stor ide om det blåser kuling. Det jag tycker är lite läskigt att att rida på trafikerad väg för blåser det rejält hör man inte trafiken. En blåsig dag var jag ute och skrittade, utav en ren händerlse vände jag mig om och där var en jättelastbil som varken hästen eller jag hört.

Min häst tycker inte om regn, är det ihållande regn står han vid grinden och skakar och fryser och vill bara in, trots täcke.
Brukar i regel komma in på sommarbetet ett par ggr/sommar för att det regnar ihållande och han fryser. Är då inte så sugen på ridning...

Riding i regn och blåst är ingen större idé, däremot har vi ridhus så det är klockrent vid regninga och blåsiga dagar, faktiskt även på heta sommardagar då är det svalt och inga flugor! :)

I vårt förra stall hade vi inte ridhus, utan bara en paddock. Men det var en hög häck längs ena långsidan så den gav bra lä, och det gick skapligt att rida i de flesta väder faktiskt..

Honey verkar inte ha så mycket emot regnet i sig, men blir helt klart mer osammarbetsvillig när det blåser en massa.

En extra vilodag en vecka gör nog varken till eller från, så länge du inte har en häst som förvandlas till explosiv bomb av vila :angel: . Känner man inte riktigt för det, är det ännu svårare att få ut något av turen, sas.

Jag hade innan en häst som bara ville gå med bakdelen mot vinden när det regnade och blåste. Om man red där det fanns lite träd så ville hon gärna stanna under trädet.

mina hästar avskyr regn! vill helst inte gå ut alls om det regnar mkt. min gammla häst brydde sig inte om det utan var lika glad även om det stormade. så det är nog olika, men dom flesta hästar tycker inte om regn. förstår jag, jag tycker inte heller om regn.:p

Försöker få bort mitt dåliga samvete.
Hade inte planerat vilodag idag.
Men det regnar och det blåser. Mycket.
Det är inte kallt ute, men det är ett skit trist väder.
Tänker därför lägga in en extra vilodag denna vecka.:angel:
Intalar mig själv att varken han eller jag njuter av det här vädret och hoppas på sol i morrn.

Usch, känner mig oduglig idag.
Brukar inte låta vädret påverka mig.
Men idag, nej det lockar verkligen inte.
Får dåligt samvete.
Inget att få dåligt samvete för, en dag extra gör ingen skillnad. Mina hästar gillar stilla sommarregn utan vind. Det bekommer dom inte det minsta men så fort det är lite kyla i regnet och det blåser, då gillar dom det inte. Jag hör till kategorin som ridit i alla väder och alla temperaturer men har med åldern fått bekänna färg och är det kallare än minus 20 ställer jag in träningen. När jag var yngre var jag fullständigt kylig och det kallaste jag ridit i är minus 37 grader...men då höll jag inte på att ta mig av hästen sen :crazy:...Nä, ha inte dåligt samvete för detta ;)

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 101
Senast: alazzi
·
Ridning Främst en fråga till er som INTE har tillgång till ridhus (då påverkas man ju inte lika av vädret). Hur ser ni på att ställa in ett...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 972
Senast: Miingla
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 259
Senast: Nielaa
·
Hästvård Kan inte bestämma mig för om jag är ett fjolligt våp eller inte ;) Iom fbldonnans konvalescens så står hon och valacken i sjukhage...
2
Svar
26
· Visningar
2 921
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Skötsel av utedass
  • Vad gör vi? Del CCV