Gifta, inga gemensamma barn, om en dör...vad händer?

KrullTroll

Trådstartare
Spin off på Sandra78s tråd om ogifta föräldrar.

Jag är gift med en man som sen tidigare har 3 barn, själv har jag ett.
Han har två olika mammor till sina barn.
Det äldsta barnet är myndig, men inte de två yngre. De två har samma mamma. Gemensam vårdnad har vi om alla barn med respektive förälder.
Vad händer om min man (hemska tanke) dör?
Vad händer med de yngre barnen? 14 och 15 år. Hamnar de automatiskt hos sin mamma? Trots att de inte vill pga hennes missbruk och övrigt "beteende"? Dom är nu skrivna hos oss och träffar sin mamma endast någon enstaka gång/år.
Vem ärver min man? Barnen som då inte är myndiga, har mamman där rätt att gå in i vårt hem och "röra"?
Får hon förvalta deras arv från fadern?
Hur stor del får dom? Vad får jag?

Vi har alltså inga gemensamma barn och kommer heller inte att få.

Sv: Gifta, inga gemensamma barn, om en dör...vad händer?

Tycker du ska höra med någon som jobbar med ärenden som detta. Jurist?

Jag är 95 % säker att du ärver din man.
Hans barn har rätt till sin laglott (?) och när du dör ärver de resten av din mans del. Dina barn ärver din del.

Finns ju något som heter särkullsbarn, vilket jag tror dessa barn hamnar inom och jag tror att de får ut sin arvedel på studs.

Beror på hur mycket det finns i dödsboet, såhär står det på wiki:

Särkullbarn är beteckningen på de barn till en make som inte den andra maken också är förälder till. Särkullbarn har enligt huvudregeln i 3 kap 1 § ärvdabalken alltid rätt att få ut sin arvslott efter sin förälder när föräldern avlidit.[1]
Undantag gäller för det fall där boet är så litet att den efterlevande kan tillämpa 3 kap 2 § andra st ÄB.[2]
Om alltså den efterlevande - efter det bodelning har genomförts och eventuell enskild egendom beaktats - inte har egendom till ett värde motsvarande fyra basbelopp så kan han/hon få ut denna rätt ur den avlidnes egendom, vilket inkräktar på särkullbarnets arvslott. Särkullbarnet måste då vänta med att få ut hela eller delar av sitt arv till dess att också den efterlevande maken har avlidit enligt 3 kap 2 § ÄB

När du eller din make dör så kommer ni först dela på egendomarna som ni skiljer er. Den avlidens andel kommer sedan att ärvas av dennes barn. Barnen kan avstå arvet till förmån för dig/din make o sedan få ut det som finns kvar när den efterlevande dör. Det är dock ett beslut som är helt upp till barnen (eller den kvarlevande vårdnadshavaren).

Makar "ärver" endast framför gemensamma barn och framför andra om inga barn finns. Om ni skriver ett testamente så kan ni se till att den andre ärver 50% av det som tillfaller den avlidne i "skiljsmässan".

De underåriga barnens arv förvaltas av dennes vårdnadshavare tillsammans med överförmyndaren. Barnen kommer även att företrädas av sin vårdnadshavare i arvsskiftet.

Raderat*********

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Om föräldrarna är separerade, föräldrarna har gemensam vårdnad men barnen bor bara hos ena föräldern då den andre själv inte orkar ha...
Svar
11
· Visningar
2 428
Senast: lil-sis
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 135
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka