Fast hur en häst beter sig under besiktning eller prisutdelning är ju något annat än det vi ska bedöma på banan. Jag tror vi alla är överens om att vi hellre ser avslappnade och harmoniska hästar i dessa situationer, men det är inte det tävlingsdressyr handlar om.
Dressyren som visas på banan blir inte automatiskt ”uppvisning” bara för att hästen inte är chill på besiktningen?
Jag vill iaf inte ha en utveckling där dressyren bedöms utifrån hur hästen beter sig utanför banan. Jag håller förövrigt inte med om att det som ses på banorna är ”bara uppvisning av extremavlade rörelser”. Generellt alltså.
Hmm, jag undrar hur jag ska förklara mig...
Dressyr för hästens skull måste börja med balans och tillit mellan ryttare och häst. Man kan inte ha en stridshingst som kastar av kungen när han ska hålla tal, eller vad man nu kan tänka sig för scenario från tiden av "dressyrens ursprung".
Konsten liksom försvinner.
Glamourdale är en otrolig häst, såna fanns inte ens förut. Han är ett resultat av skicklig avel mot ett visst mål - men jag håller inte med om det målet. Det är så otroligt många hästar som "förverkas" i jakten på att nå den nivån, den sortens prestation som Glamourdale kan visa upp. Både på grund av att de inte tål träningen, men också för att dom genetiskt inte är på samma nivå och blir bortsållade.
Men en skicklig hästtränare och ryttare kan träna en häst med "sämre förutsättningar" till att nå sin fulla potential, maximal hälsa, och dansa tillsammans med sin ryttare på ett sätt som är både estetiskt tilltalande och inte förverkar hästar "längs vägen".
Om fokus verkligen skulle vara på välfärd, alltså hästens fysiska och psykiska hälsa, så är det oacceptabelt att hästar blir så stressade som de blev under den här küren, både flera av ritterna och prisutdelningen. Det är inte psykisk välfärd. Och de hårda händerna, nosryggarna bakom lod, spända stångbetten, triangel-piaff med konstiga benryck, är inte fysisk välfärd.
Och om inte dressyren är bra för hästens fysiska och psykiska välfärd, vad ska vi då ha den till? Vad finns kvar?