GHS - dagens dressyr.

Det har väl fortfarande inte så mycket med dressyr att göra?

För mig är det den absolut mest grundläggande delen av dressyren. Det är grunden, kroppskännedomen (alltså hästens egen kroppskännedom), tilliten till människan, som ska finnas där. Innan man ens sitter upp.

Allt blir liksom konstigt och knasigt när grunderna fattas. Det blir bara uppvisning av extremavlade rörelser.

För mig är det den absolut mest grundläggande delen av dressyren. Det är grunden, kroppskännedomen (alltså hästens egen kroppskännedom), tilliten till människan, som ska finnas där. Innan man ens sitter upp.

Allt blir liksom konstigt och knasigt när grunderna fattas. Det blir bara uppvisning av extremavlade rörelser.
Men om vi hårdrar det är andra hållet, så om grunden finns (lättsam vid veterinärbesiktningen och står stilla på prisutdelningen i ditt exempel) så skulle blå tunga, bakom lod och ful ridning inne på banan kunna vara okej?
Grunden finns men inte dressyren?

Det tror jag ju inte att du tycker på riktigt, men det blir som flera diskussioner i en nu?

Men om vi hårdrar det är andra hållet, så om grunden finns (lättsam vid veterinärbesiktningen och står stilla på prisutdelningen i ditt exempel) så skulle blå tunga, bakom lod och ful ridning inne på banan kunna vara okej?
Grunden finns men inte dressyren?

Det tror jag ju inte att du tycker på riktigt, men det blir som flera diskussioner i en nu?
Fast det skrev @skiesabove verkligen inte.

Ja men det är ju en sak. Hur han beter sig på besiktningen ngt annat.
Sen om de hänger ihop är väl egentligen inte relevant.
Jag tänker att det hänger ihop med stressen på tävlingsplatsen. Skulle han ta den biten lugnare så skulle han mest troligt vara lugnare i övrigt också. Hela det hänger ihop och går liksom inte att plocka isär. Att tävla dressyr handlar inte bara om den biten som bedöms, det handlar också om att duschas och fixas innan tävlingen, att åkta till tävlingen, att bo borta och potentiellt bara stå i box en hel helg (eller längre) och allt som har med tävlingsplatsen att göra. Hur hästen reagerar på det kommer alltid påverka hur den sedan kan prestera när själva bedömningen görs.

Fast hur en häst beter sig under besiktning eller prisutdelning är ju något annat än det vi ska bedöma på banan. Jag tror vi alla är överens om att vi hellre ser avslappnade och harmoniska hästar i dessa situationer, men det är inte det tävlingsdressyr handlar om.
Dressyren som visas på banan blir inte automatiskt ”uppvisning” bara för att hästen inte är chill på besiktningen?

Jag vill iaf inte ha en utveckling där dressyren bedöms utifrån hur hästen beter sig utanför banan. Jag håller förövrigt inte med om att det som ses på banorna är ”bara uppvisning av extremavlade rörelser”. Generellt alltså.

Jag tänker att det hänger ihop med stressen på tävlingsplatsen. Skulle han ta den biten lugnare så skulle han mest troligt vara lugnare i övrigt också. Hela det hänger ihop och går liksom inte att plocka isär. Att tävla dressyr handlar inte bara om den biten som bedöms, det handlar också om att duschas och fixas innan tävlingen, att åkta till tävlingen, att bo borta och potentiellt bara stå i box en hel helg (eller längre) och allt som har med tävlingsplatsen att göra. Hur hästen reagerar på det kommer alltid påverka hur den sedan kan prestera när själva bedömningen görs.
Ja men jag tycker inte att man ska dissa en tävlingsritt och komma med argument som handlar om hur den beter sig på besiktningen. Man får hålla isär det, även om vi såklart alla fattar att det kan vara relaterat.

Samt att hur en individ klarar sådant (dvs rent temperamentsmässigt och inte uppfostran, eller avsaknad därav) är definitivt viktigt om en ska avla på individen.

Fast hur en häst beter sig under besiktning eller prisutdelning är ju något annat än det vi ska bedöma på banan. Jag tror vi alla är överens om att vi hellre ser avslappnade och harmoniska hästar i dessa situationer, men det är inte det tävlingsdressyr handlar om.
Dressyren som visas på banan blir inte automatiskt ”uppvisning” bara för att hästen inte är chill på besiktningen?

Jag vill iaf inte ha en utveckling där dressyren bedöms utifrån hur hästen beter sig utanför banan. Jag håller förövrigt inte med om att det som ses på banorna är ”bara uppvisning av extremavlade rörelser”. Generellt alltså.
Men grunden ska väl leda till ett resultat? Om målet är samspel och kommunikation, så måste det ju finnas där även på tex prisutdelning och Veterinär kontroll?

Annars är det stor risk för att hästen inte alls är särskilt harmonisk i riduppvisningen heller. Att den är kuvad till att acceptera, så det "ser" harmoniskt ut.

Dressyr är inte bara teknik. Det är också ett mått på hur väl förberedd hästen är inför det den ska klara av, både fysiskt och mentalt.

Varför är en “harmonisk“ häst uppspelt och stressad 30 sekunder efter ritten och kan inte stå still vid kontroll? Var den verkligen harmonisk då 30 sekunder tidigare?

Ja men jag tycker inte att man ska dissa en tävlingsritt och komma med argument som handlar om hur den beter sig på besiktningen. Man får hålla isär det, även om vi såklart alla fattar att det kan vara relaterat.
Nu dissar jag ju iofs ritten baserat på att jag inte gillar kontakten och intrycket det ger mig, att hon får lov att hålla i munnen för att kunna kontrollera det hela, och därmed tappar i lösgjordhet och lätthet. Att hästen fortfarande kan utföra rörelserna på det sätt den gör, visar ju mer på att den är oerhört rörlig än att den är lösgjord. Jag är kluven mellan dagens tävlingsdressyr med fantastiskt rörliga hästar men som tappar lösgjordheten då de så lätt utför alla rörelser ändå, och gårdagens tävlingsdressyr där det krävdes mer lösgjordhet för att kunna utföra rörelserna men där hästarna inte rörde sig lika spektakulärt. Jag tycker Glamourdale rör sig fantastiskt, men det denna ju inte en suck att en vanlig amatör kan reda ut den hästen, i jämförelse med tex Valegro och Dalera.

Hmm, jag undrar hur jag ska förklara mig...

Dressyr för hästens skull måste börja med balans och tillit mellan ryttare och häst. Man kan inte ha en stridshingst som kastar av kungen när han ska hålla tal, eller vad man nu kan tänka sig för scenario från tiden av "dressyrens ursprung".

Konsten liksom försvinner.

Glamourdale är en otrolig häst, såna fanns inte ens förut. Han är ett resultat av skicklig avel mot ett visst mål - men jag håller inte med om det målet. Det är så otroligt många hästar som "förverkas" i jakten på att nå den nivån, den sortens prestation som Glamourdale kan visa upp. Både på grund av att de inte tål träningen, men också för att dom genetiskt inte är på samma nivå och blir bortsållade.

Men en skicklig hästtränare och ryttare kan träna en häst med "sämre förutsättningar" till att nå sin fulla potential, maximal hälsa, och dansa tillsammans med sin ryttare på ett sätt som är både estetiskt tilltalande och inte förverkar hästar "längs vägen".

Om fokus verkligen skulle vara på välfärd, alltså hästens fysiska och psykiska hälsa, så är det oacceptabelt att hästar blir så stressade som de blev under den här küren, både flera av ritterna och prisutdelningen. Det är inte psykisk välfärd. Och de hårda händerna, nosryggarna bakom lod, spända stångbetten, triangel-piaff med konstiga benryck, är inte fysisk välfärd.

Och om inte dressyren är bra för hästens fysiska och psykiska välfärd, vad ska vi då ha den till? Vad finns kvar?

Nu dissar jag ju iofs ritten baserat på att jag inte gillar kontakten och intrycket det ger mig, att hon får lov att hålla i munnen för att kunna kontrollera det hela, och därmed tappar i lösgjordhet och lätthet. Att hästen fortfarande kan utföra rörelserna på det sätt den gör, visar ju mer på att den är oerhört rörlig än att den är lösgjord.

Ja det var bra formulerat!

Dom kan göra rörelserna ÄNDÅ. Dom kan göra rörelserna TROTS det dom blir utsatta för. Det är det jag menar med uppvisning av extrem avel. Knyckla ihop en superstressad häst, och den rör sig ändå som en gud.

Jag förstår vad du menar, men jag ser det snarare som en förklaring. Hade han varit lugnare på tävlingsplatsen så hade ritten troligen varit bättre och i mer harmoni. Det är inget konstigt utan handlar om bland annat triggerstapling. Sen när vi pratar avel så är det givetvis en helt annan fråga, en hingst som inte kan bete sig på en tävlingsplats ska inte vara hingst i min värld. Vi får det vi avlar på. Avlar vi på hästar som inte klarar av tävlingsplatser så är det det vi får.

Men ska vi fortsätta med fallstudierna så uppförde sig Helix perfekt på veterinärbesiktningen och vad jag minns klarar han även prisutdelning väldigt bra.
Vad innebär det?

• Gilla
Reactions: AW
Eller så är det ett ganska dåligt mått på psykisk välfärd?

Stress är en ganska objektiv mätpunkt, det är tydliga fysiska tecken man kan observera. Sen kan man såklart debattera hur man ska bedöma inlärd hjälplöshet, dvs hästen ser passiv ut men är internt stressad. I vetenskapliga undersökningar kan man kolla det med hjälp av blodtrycksmätare, men det är ju opraktiskt på en tävlingsplats. Det går att se utifrån till viss del dock, men det är inte helt enkelt och kan bli svårbedömt.

Vad är det med stress som du inte tycker har med psykisk välfärd att göra? Det är ganska standard inom etologi/djurskydd att använda det som en bedömningspunkt.

Stress är en ganska objektiv mätpunkt, det är tydliga fysiska tecken man kan observera. Sen kan man såklart debattera hur man ska bedöma inlärd hjälplöshet, dvs hästen ser passiv ut men är internt stressad. I vetenskapliga undersökningar kan man kolla det med hjälp av blodtrycksmätare, men det är ju opraktiskt på en tävlingsplats. Det går att se utifrån till viss del dock, men det är inte helt enkelt och kan bli svårbedömt.

Vad är det med stress som du inte tycker har med psykisk välfärd att göra? Det är ganska standard inom etologi/djurskydd att använda det som en bedömningspunkt.
Jag tycker inte man kan anta att en häst som beter sig ”väl” på tex besiktning mår bättre än en som är mer stökig.
Hästars beteende styrs ju av fler saker än negativ stress.

Men herregud vilken service!

Jag har nu kikat, och visst ser det bättre ut än det har gjort. Men bra skulle jag inte kalla det. Vi har fortfarande öppen mun under större delen av programmet och sänkt rygg i så gott som samtliga moment. Finast rygg hade hon under den ökade skritten på längre tygel.

Samtidigt så vet jag av egen erfarenhet att munproblem gärna sätter sig i huvudet på hästarna, så hur ska man egentligen bedöma sånthär? En av mina gamla valacker hade bettfel och fick ont i munnen pga detta, efter många besök (det här var långt innan veterinärerna var speciellt kunniga på tänder...) så fick vi det fixat, och jag bytte till bettlöst i samma veva. Han slutade aldrig gapa och hackatänder i takt med sina travsteg när han behövde ta i lite. Inte ens 2 år efter han senast hade bett. Kanske hade han fortfarande ont i munnen ändå? Jag vet inte, det är 25 år sedan så jag kan inte riktigt nysta i det heller.

Men den sänkta ryggen talar ändå för att det finns stor förbättringspotential fortfarande. Bättre, ja, alla gånger. Eventuellt painface gick inte att se pga mörk häst och för dåligt ljus, så den biten kan jag inte uttala mig om heller. Några gånger kunde jag ana oroligt ögonbryn, men det är svårt att bedöma när man inte ser resten och jag funderar också på om det ibland kanske är rimligt med tanke på hur mycket de kämpar på banorna? Jag vet inte, jag har inte sett forskning på sådana detaljer. Hoppas att det kommer så småningom!

Jag tycker hästen ser mer ut som en hopphäst. Lågställd med lång rygg. Hon ser överbyggd ut men jag har inte sett hennes exteriör. Förstår att hon funkar bäst på träns för hon gräver nog ner sig lite på Kandar. Antagligen därför stångtygeln var så lång.

Fast det skrev @skiesabove verkligen inte.
Nej, men det kändes som om att kalla det ”grunden” innebar att det skulle sätta startpoängen för tävlingsmomentet?
Såklart är det bra om hästen är lugn vid veterinärbesiktning, eller skoning, eller går bra att flyga med över hela världen om den ska vara tävlingshäst på internationell nivå. Men att bedöma vem som ska vinna tävlingen i att springa Grand Prix på hur de uppför sig vid veterinärbesiktningen blir väl knepigt?

…och skulle vi bestämma att det är ett bra sätt att bedöma vem som är bäst på dressyr så skulle garanterat varenda häst i världseliten göra perfekta besiktningar. Jag tror att det är en ren träningsfråga, man lägger inte tiden på att träna och lösa det eftersom det finns andra saker som känns viktigare att träna. Men det tror jag bara, inga belägg för det.

Liknande trådar

Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Dressyr Vad tror ni, kommer AI bli våra framtida domare inom dressyren? Hur långt bort tror ni att det ligger? Kommer vi ha både AI och vanliga... 2
Svar
22
· Visningar
538
Fritid Jag har vunnit fribiljetter till GHS i morgon, torsdag. Tyvärr har jag själv inga möjligheter att gå men kanske någon annan vill ha dem...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cambrie
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 417
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka