R

Raeman

Hej! Ska få hem 2 killingar och de ska få dela hage med min shettis under sommarhalvåret. Undrar om deras "vinterförvaring", behöver de ha varmt eller räcker det med torrt och vindskyddat. Klarar de att stå i en liten ladugård själva eller måste jag klämma in en getbox i mitt lilla stall?

M.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Getter

Vad bra! Då kan jag nog ha dem i ladugården då, så slipper min hovis ha ett par nyfikna getter nosandes i nacken när han ska sko mina hästar ;)

De blir gladast om de får vara med och bo där det händer saker. Getter är sallskapssjuka djur.
Men de har inga problem med kyla bara det är ordentligt vindskyddat och torrt.

Men är getter inne på vinterhalvåret eller är de ute som hästar?
Får har man ju inne t.ex.
Jag funderar lite på att skaffa en mys-get sen när vi flyttar ut på landet där jag kommer ha en box ledig..
Vad föredrar den?
Hur har ni andra get-människor ordnat det för era ?
Vill getter vara själv eller bör man ha flera?

Nån speciell ras ni rekommenderar?

Skicka gärna in lite bilder på era..:bow:

Jag antar att jag får ta och googla lite..:D

Senast ändrad:

Knapplån!

Afrikanska dvärggetter kan vara rätt frusna av sig. Och som sagt var de är väldigt sällskapliga av sig så de vill gärna vara med där det händer saker. Annars tar de sig dit :angel:

Man har får inne av praktiska skäl - lamning och hur hagar ser ut - inte för att dom behöver vara inne.

Getter går gärna ute året om men kan allt vara lite frusna av sig.
Är det riktigt kallt i stallet så blir dom nog inte ledsna antingen för en halmbädd där dom kan kura ihop sig eller en "grisalampa".

man kanske kan ha täcke på geten? :idea:

hur är det med får, kan dom vara ute på vintern eller ej? dom har ju jättejock päls om man inte klipper den så det borde ju inte vara något problem?

Ja får kan absolut vara ute på vintern - men dom måste klippas minst en gång per år och av hygieniska/praktiska skäl gör man det oftast 6 veckor före beräknad lamning som oftast sker runt mars (massor m undantag finnes).
Vi hade en torr mindre hage så våra kunde gå ut i vintersolen tills det var dags för klippning - dom låg oftast ute och dröpjade (idisslade).
Och när dom är nyklippta så är det kallt...

Angående täcke på get...du vet de där serierna där dom äter upp kläder...det är inte bara i serier dom gör så.
Med bra tillgång på stråfoder och ett dragfritt krypin så klarar dom sig - se upp för mobbing bara - så inte en bor i värmen och de andra får stå ute.

Men hur har ni ordnat det för era små geta-pettrar?
Är de ute och har ni hage i direkt anslutning till stallet eller leder ni dem in och ut till en hage morgon/kväll?
Eller har ni dem enbart inne i ett varmt torrt stall hela vintern?
Vad föredrar de?
Jag har en box över och är lite sugen på en get efter att jag har träffat så sanslöst trevliga och charmiga indidivider innan i mitt liv.
Men jag vet ju inte så mycket om dem.

Har sökt en del men hittar inget om hur de vill ha det vintertid..:bow:

Det blir inte så kallt i detta stallet tror jag och de/den kommer bo i en fin box minst 3x3 meter.
Med massa härlig spån och halm om de föredrar det.

Senast ändrad:

Getter går att ha lite som DOM VILL, dvs staket kanske inte direkt respekteras och även den högsta boxvägg kan forceras.
Dom går gärna på lösdrift, att leda dom ut o in på morgonen går utmärkt - men torrt o dragfritt bör dom ha - en getapäls är inget direkt skydd mot dåligt väder.
Dom är sociala så kompisar behövs - bockar stinker dock så ska man ha killingar (som är det absolut ljuvligaste djurbarn som finns) är det bara att räkna med att man luktar skunk efter att ha varit med sina getter.
Frukttädgårdar är INTE en lämplig plats för getter - och grannens fruktträdgård kanske vi inte ens ska nämna i sammanhanget - kostade Luff någon tusenlapp att ersättadom söndergnagda träden...

Låter som högst påhittiga små filurer! :D
Jag vill inte ha nån bock utan isf en eller 2 getter (honor) just av den anledningen att bockarna luktar illa.

Men då förstår jag lite mer varför man ser getter i lång kedja betandes på trädgårdar eller helt lösa.
Är det tillåtet att ha en get i lång löplina på gården eller är det hage/rastfålla som gäller om man nu inte väljer att ha den fritt gående om man bor så pass bra så det är möjligt?

Tack Luff för att du tar dig tid att svara på alla min frågor..:bow:

Jag har två små dvärggetter som går helt lösa, de går ingenstans utan är väldigt hemkära. De har ett bås (med värmelampor på vintern) där de går och lägger sig. De är väldigt lätta att locka till sig med knäckebröd annars. Är det dåligt väder håller de sig gärna i stallet eller på logen hela dagen annars går de gärna med hästarna. Är man trädgårdsentusiast så är det inte så lyckat med getter dock för de vill gärna smaka på det mesta. Lädersaker kan de också tugga på men andra saker låter de oftast vara ifred. Mycket trevliga och intelligenta djur, personligen tycker jag dvärggetterna är charmigast. Man ska undvika att ta i hornen eller bråka med dem för då lär de sig stångas, mina stångar aldrig mot mig (för jag är deras mamma) men kan göra det mot varandra. Kastrerade bockar är också trevliga och luktfria.

Syrran hade en getabock i lina förut. (afrikansk dvärg)
Gick bra, men man fick ha lite uppsikt över honom för även om man tyckte att man hade säkerkollat allt i närheten så att han inte kunde trassla in sig någonstans så lyckades han i allafall.
Blir det riktigt illa så kan dom nästan strypa sig.

Det är inga problem för getter att stå i ett kallt stall eller ett vind skydd. Jag har haft get, och den gick ute med ett vind skydd :rofl:

Man ska aldrig ha djur i tjuderlina utan uppsikt.
Det finns getter som går alldeles utmärkt att ha i hage med vanlig eltråd - problemet är att man aldrig vet vilken get man får.

13033979.jpg

Jag köpte denna jättestora hundkojan till Hasse och Greta. Den är välisolerad, och här på bild innan vi la igen den ena luckan, målade och satte ännu ett draperi för ingången! Getter måste få klättra så det är toppen för dem att få ligga på taket!! Vi har högt nät runt om, men de går ofta med hästarna och åsnan. Vi valde en hornlös ras med tanke på alla barn, men getter är godhjärtade djur!!

12920522.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 155
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama