Ger snart upp T__T

urkella

Trådstartare
Börjar seriöst tro att min pålle aldrig kommer hålla för regelbunden ridning.
Han har haft lite småproblem med sitt högra bakben sedan en spark på hasen för snart 1½ år. Han har aldrig varit direkt halt men man har sett att det varit en rörelsestörning. Började med att han gick kort med benet och tog inte för sig, Åkte då till klinik och röntgade hasen, visade inget vet sa att det bara va för att han va svullen och öm (ala blåmärke typ) och skulle sätta igång honom på någon vecka. Fick ändra omständingheter hemma i samma veva så han fick stå i 3 månader bara promenader för hand + tömkörning. Tog ut fysioterapeft han hade spänningar i länd som behandlades, plockade även av skorna bak för att få bättre blodflöde genom benen eller vad man ska säga. Han blev mkt bättre, kommer igång så han rids 4 ggr/vecka. 4 månader senare blir han sämre igen, går kortare med benet det knäpper i länden och han tappar bak vid halter från trav och även i traven ibland. Slår på skor han blir mkt bättre tar för sig mer och tappar inte i traven, men fortfarande vid halten. Nytt klinik besök, säger åter att det inte är någon fara han behöver bara sätta mer muskler runt bakknät, lite spänd i länden så får order om att ta ut ET, butta 14 dar sedan rida på raka spår samt viktigt att han arbetas rätt. ET fixar länden, börjar sätta igång honom känns ok, lämnar iväg honom på foder (h*n vet om hans ""problem") han rids där från oktober till mars då han sen får hovböld, han har stått tills för 2 veckor sedan då jag fick hem honom, hovbölden e borta och han känns super fräsch inget kort steg alls, men han stegrade sig i boxen och då såg man att han tyckte något kändes fel med benet, men syntes inget när han rörde sig, skrittat på honom 2 ggr han kändes väldigt fräsch mjuk och varken stel eller några spänningar... Men bokade tid till klinik för att röntga det benet för vara på den säkra sidan efter han stegrade sig.... Men idag gjorde han lika dant stegrade sig och bockade i stallgången, efter det så trampar han inte igenom i kotan hb, samt knycker i hovleden. vänster bak som han aldrig haft problem med innan knäcker det i både knä och kota :cry: Men vi har iaf klinik besök imorgon. Men var tror ni problemet ligger ? Har haft ET ute förra veckan som kollade SI-leden och den är som den ska iaf.

ojoj låångt inlägg undrar om någon orkar läsa allt ^^

Sv: Ger snart upp T__T

Har haft problem med min med inte mega halt och svara på behandlingar men så fort ja börja jobba honom så kom de tillbaka har hållt på över 1 år. De hela börja när han fick en lättare form av hjärnblödning och då gick en muskel i bak av och ja/vi trodde att allt berodde på att han belastat om mm. Men efter många besök på klinik och de hela tiden kommer tillbaka så fick ja inse att tävlingshäst blir han inte igen. Red endast ut nu i vinter men något var inte ok kändes inte halt när ja red men såg de när ja tog honom på lina. Var hos ET mm fanns inget att anmärka på. Tillslut gjorde vi MRI då vanlig röntgen och UL inte visa något. Men på MRI:n så fick ja min förklaring inte konstigt min älskade häst varit som han varit önska bara att ja gjort detta innan :cry:
Som min veterinär sa ja känner ju min häst bäst själv och du skall gå på vad du känner stå på dig. Ja kan varmt rekomendera MRI dock kostar de men dem flesta försäkringsbolagen tar ju de nu om Veterinären rekomenderar de. Lycka till hoppas de löser sig :)

Så tråkigt! Jag upplever att du inte riktigt får gehör för det du berättar när du kommer in till kliniken. Något strul är det ju helt uppenbart med höger bak. Det är ju därför du är där, och deras uppgift är att ta reda på vad och om det går att åtgärda. Stackars hästen har ju ont.

Håller alla tummar för att klinikbesöket ger något, förstår att det känns tröstlöst just nu! Men ge dig inte, meddela nu att ni måste gå till botten med vad det är som strular.

Nu har vi kommit hem efter ett lååångt besök hos kliniken. Dom såg direkt att han inte gick som han skulle med h.b, sköt upp rumpan på något vis.
Han var även gallig i knäleden. Vid böjprov visade det sig att han även va kraftigt halt bägge fram. Vet. sa att det börjat med höger bak sedan vänster fram och troligen höger fram av att han överbelastat det när han hade hovböldenen i v.f. :( Bedövar kotor fram + höger knä bak, och han rör sig mycket bättre men då ser vi att han inte går som han ska med vänster bak >___< Plåtar kotor fram + knäna bak men det visar nada, men då han tog på bedövningen så behandlas framkotor + båda bakknäna. Imorgon ska han stå på box sedan liten sjukhage, butta 10 dagar sedan återbesök om 2-3 veckor.

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 933
Senast: Missemus
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka