Ger ni varmt vatten nu i kylan?

Cornelia

Trådstartare
Hur gör ni med vattnet- ser bara till att hästarna har isfritt vatten att dricka eller ger ni varmt vatten nu när det är kallt?

Funderar lite över att de gärna dricker lite sämre nu ...

Själv ger jag inte varmvatten, och det har funkat hittills genom åren, men brukar fundera en liten runda varje vinter ...:crazy:

Sv: Ger ni varmt vatten nu i kylan?

Jag har aldrig gett hästarna varmvatten.
Nu är jag iofs lyckligt lottad eftersom det nästan alltid är någon hemma, som kan ge hästarna vatten på dagarna. Då blir det kallvatten, som vanligt, och de får dricka sig otörstiga. Sedan fyller vi på karet med ca 50 liter till, och det är uppdrucket vid nästa fodringstillfälle (vi har fyra hästar).
I stallet vattnar vi i hink. Nu, när det är minusgrader ute, fyller vi inte hinkarna förrän det är dags att ta in hästarna.

de får hett vatten i sin balja på morgonen (å eventuell is plockas bort)... sen får de en skvätt på lunchen om det har frusit...

Beroende på temperatur ute får dom varmvatten minst morgon och kväll. Ska dock köpa en thermobar så jag slipper släpa.. Slår i ungefär femtio liter varmvatten på morgon, tjugo på dagen om det behövs och femtio på kvällen. Är det riktigt kallt (kring -30) så får dom kring klockan 6, 11, 16, 21 och 24 så det håller sig isfritt. Dom dricker bra båda två. :)

Har tänkt mäta men glömmer alltid ta med termometer ut!

Elbalja ute, helt isfri och får lock på när hästarna är inne.

Tvättar ur hinkarna inne på morgonen om de är typ isfria, annars ställer jag dem i sadelkammaren över dagen efter att de tömts. Aldrig mycket is men på kanterna mellan varje drickomgång blir det ibland (om jag fyllt för lite varmvatten på kvällen).

På kvällen fyller jag vid minus 1,5 l varmt vatten (vattenkokare precis när den börjar låta lite dvs rätt varmt men inte så man bränner sig direkt) och ca 12 l kallvatten. Om det är typ -5 har jag i 2*1,5 l och mindre kallvatten. Riktigt kallt (hey, jag bor i Skåne, här är det blåsten som kyler!) dvs runt -10 här så blir det 3*1,5 l. Då håller det sig ok till morgonen :-)

Vet inte om hästarna uppskattar ljummet vatten mer än att min är nyfiken på ångan :-P men kanske han tycker om det :-)

Varmt vatten fryser fortare än kallt vatten. Jag fyller på kallt vatten ute i en balja varje morgon.

Kl

Hästen hade förresten sönder elbaljan första dagen detta året. ALDRIG att jag utsätter mig för de dagarna det tog att laga den igen! Varenda dag såg jag framför mig att båda två hade dött att kolik i hagen (de har fritt på grovfoder) och jagundrade hela dagen på jobb om vattnet hade hunnit frysa eller ej. Och när man kom hem var det is, varmvatten och jobbigt hinkande. Och alltihopa fick man göra om på morgonen! Helt sanslöst ju!

Våra får ljummet vatten i egengjord termobalja. Fylls på varje morgon med så mycket som fattas, 1-2 hinkar med varmt vatten. Kvällstid får de varsin hink varmt vatten när de kommer in och ytterligare varsin hink vid nattningen ett par, tre timmar senare. Båda dricker mycket bättre än om de får kallt vatten och 17 år gamla D-ponnyvalacken som varit dålig på att dricka tillräckligt i kyla enligt tidigare ägare klunkar nu i sig mest av dem.

Mina få kallvatten.
Fyller på vatten samtidigt som jag fodrar (4 ggr om dagen) så de alltid ha vatten. Och dem har inga problem att dricka :)

Mina hästar som går i lösdrift har värmetunnor nu på vintern. De äldre hästarna krossar hellre isen på de kalla tunnorna men de yngre dricker ljummet. Vi fyller alltså en värmetunna och en kall tunna varje dag, ibland får vi fylla värmetunnan i unghästhagen 2ggr/dag.

Har i alla år önskat mig flottörer och nergrävt vatten ut i båda lösdrifter men iår har jag nästan ångrat mig. Att själv fylla tunnorna varje dag ger väldigt bra övervakning! Det var några,dagar ena flocken drack dåligt, då märktes det tydligt och vi kunde ge extra vatten med lite go kraft i. Kanske undvek vi kolik den gången?

Jag ger mina hästar varmt vatten både ute och inne när det är kallt. Det tycker jag faktiskt är självklart på vintern. Det är jättestor skillnad på hur mycket de dricker om det är kallt eller varmt. De dricker så mycket mer om vattnet är varmt. Jag ger till och med stallkatterna varmt vatten när det är kallt och de dricker mycket mer av det än av kallvattnet också.

Varmt vatten fryser fortare än kallt vatten. Jag fyller på kallt vatten ute i en balja varje morgon.

Hur länge ska vattnet ha varit kallt för att inte frysa lika fort som varmvatten då?

Vad föredrar du att dricka när det är kallt och du ska vara ute hela dagen?

Man har i en studie funnit att:

"What we found was that if during cold weather horses have only warm water available, they will drink a greater volume per day than if they have only icy cold water available. But if they have a choice between warm and icy water simultaneously, they drink almost exclusively from the icy and drink less volume than if they have only warm water available."

Hästar dricker alltså MER om de får varmt vatten än om de får kallt vatten, så länge man bara erbjuder det varma.

Väldigt intressant :)! Läs mer här:
http://www.thehorse.com/articles/15582/drinking-water-temperature

vi har termobar ute i hagen.
I boxarna till natten sätter vi in vattenhinkarna när vi tar in dem. de kan va varmt vatten i hinkarna men har aldrig sett dem dricka när de kommer in på en gång heller.

Sedan förra året så har hästarna eluppvärmd vattenbalja.
Det är det bästa som har hänt min hästhållning.

Fyller på med varmvatten i utebaljan varje morgon, i stallet får de kallvatten, men om det blivit ishinna i spannen så kokar jag upp lite varmvatten och häller i.

Den ena har thermobar. Den andra har en isolerad balja. Där blir is men bara så lite så han enkelt trycker sönder den själv. Jag rensar bort isen morgon och kväll (med en pastaslev) och slår på 10 l varmt vatten.

Den första drack för dåligt när det var kallt tyckte jag, så han fick thermobar. Den andra dricker lika mycket fastän vattnet är kallt (inte så konstigt då hästar eg föredrar isvatten före tempererat) så han får nöja sig med den isolerade. (På sikt får nog han en thermobar med, men då för MIN skull)

De har alltså tillgång till vatten dygnet runt båda två, kanske ska förtydligas. Det som skiljer är att den ena har tempererat vatten och den andra har kallt vatten.

Senast ändrad:

Varmt vatten avdunstar så att en mindre mängd behöver kylas ned till fryspunkten än av det kalla vattnet.Luftbubblor gör det lättare för kylan att spridas och då också lättare för isen att bildas. Det har jag fått förklarat av min sambo som är rörmokare.

Jag tycker inte man kan jämföra hästar och människor, men jag föredrar kallt vatten om jag är törstig.Naturligast är nog kallt vatten, men det finns tydligen hästar som föredrar varmt vatten, jag har aldrig provat till mina egna, men mina har inga problem att dricka kallt vatten.

Senast ändrad:

Mina 3 på lösdrift har kallt/svagt ljummet i sin hemmagjorda thermobar. Unghästarna förderar tempererat medan ridhästen vill helst ha kallt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 290
Senast: Efwa
·
Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
593
Senast: CaisaCax
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 744
Senast: manda
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 080
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka