Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tyvärr, där slirar vi in i biologi vilket jag är lite lätt allergisk emot så jag har inget bra svar
Eftersom ett hjärta måste kunna röra sig för att kunna pumpa runt blodet så skulle det inte fungera så bra med ett mineral som ersättning eftersom deras kristallstruktur inte medger sådana rörelser
Mineral/bergarter tycker i allmänhet inte om snabba förändringar i temperatur heller, då bildas det lätt sprickor. Undantaget är täljsten som pga sin sammansättning av talk och klorit klarar snabba temperaturförändringar utan att spricka.
Om du har 10 min att undersöka ett område vad söker du efter då?
Bra att den här tråden kom upp, för jag har något jag funderat på
I somras var vi och vandrade i nordöstra Finland, och stötte på ett lustigt fenomen på ett ställe.
Där var ett parti med stenar/berg i skogen och där folk vandrat så hade det mjukare materialet nötts bort (antar jag) så att en massa "pluttar" kommit fram. Dessa pluttar var allt från ca.0,5cm bollar, till ca.5 cm ringar (donuts). På vissa ställen såg det ut som någon hällt ut cheerios som blivit förstenade.
Vad kan detta varit?
För min mycket amatörmässiga blick såg det iaf inte ut som fossiler.
Bra att den här tråden kom upp, för jag har något jag funderat på
I somras var vi och vandrade i nordöstra Finland, och stötte på ett lustigt fenomen på ett ställe.
Där var ett parti med stenar/berg i skogen och där folk vandrat så hade det mjukare materialet nötts bort (antar jag) så att en massa "pluttar" kommit fram. Dessa pluttar var allt från ca.0,5cm bollar, till ca.5 cm ringar (donuts). På vissa ställen såg det ut som någon hällt ut cheerios som blivit förstenade.
Vad kan detta varit?
För min mycket amatörmässiga blick såg det iaf inte ut som fossiler.
'Mannen' i Norge, som ju rasade natten som gick. Hur liksom...ehm...är det berget ovanligt poröst i sitt innanmäte, och i så fall varför var det så? Vad jag förstår går det någon järnväg i detta område/i berget - har det bidraget till bergets instabilitet?Ingen som har en geologifråga?
'Mannen' i Norge, som ju rasade natten som gick. Hur liksom...ehm...är det berget ovanligt poröst i sitt innanmäte, och i så fall varför var det så? Vad jag förstår går det någon järnväg i detta område/i berget - har det bidraget till bergets instabilitet?
Visa bifogad fil 36217
Jag undrar liksom vad det är för olika bergarter, och varför finns det så mycket olika på samma ställe? Det fanns röda vattendrag där, så jag gissar att det är massa järn i marken också. Snyggt var det i varje fall!
Aha, tack för svar! Följdfråga, kommer berget rasa än mer än det nu gjort?Berget vid Mannen är instabilt eftersom det är fullt med sprickor, som med den senaste tidens regnande har fyllts med vatten, det har sedan ökat instabiliteten och till slut så klarade inte berget att hålla ihop längre.
Järnvägen har således inget med bergets egenskaper att göra, men man fick stänga av järnvägen pga rasrisken. På samma sätt som att man evakuerade de som bodde i närheten.
Aha, tack för svar! Följdfråga, kommer berget rasa än mer än det nu gjort?
Det vita ser ut som en veckad gång av kvarts (men det kan även vara något annat vitt mineral, svårt att veta från en bild). Om du tittar på mönstret i stenen runt det vita så följer det den vita gången. Att det vita sticker ut, beror på att det är mer motståndskraftig mot vittring.Varför blir det såhär? Det ser ut som att stenen är vit på insidan och "skalet" liksom har nötts av på sina ställen, eller som att en annan slags sten liksom har brutit igenom?
Visa bifogad fil 36221