Tack
För att komma in på geovetarutbildningen krävs naturvetenskaplig behörighet från gymnasiet. Sedan går man ett program där det finns en viss valfrihet vad gäller kurserna. Jag hade ju inte direkt någon plan att bli geolog och har vinglat lite vad gäller kurser. Förutom geovetarkurserna har jag läst oorganisk kemi och miljökemi (plus lite biologi, organisk kemi och matematik som ingår i Mat-Nat ingång 2 som jag gick).
Dock är jag inte ett dugg uppdaterad om hur kurserna/programmen är upplagda idag men man måste vara naturvetare i grunden. Sedan är det bra med ett allmänt intresse för sin omgivning, geologi är inte en isolerad vetenskap. Jag använder biologi, kemi och fysik också. Tex kan olika växter trivs olika bra på olika typer av berg och då är det bra om man känner igen dem. Det är väl en del av det som tilltalar mig mest med geologi, man måste kunna lite av varje.
Ska man jobba som jag gör är det ett måste med skogsvana, ibland är jag helt ensam långt ute i skogen. Plus att det är ju en fördel om man tycker det är roligt, tycker man skogen är pest och pina kommer det att bli jobbigt
Personligen älskar jag när jag är ut till riggen själv mitt i natten (gärna på vintern) och går dit med pannlampa
Det är kvalitetstid i min värld.