Inte nu men om ett par månader när vi börjat med markkursen så kommer jag terrorisera digIngen som har en geologifråga?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte nu men om ett par månader när vi börjat med markkursen så kommer jag terrorisera digIngen som har en geologifråga?
Får man fråga var fotot kommer ifrån?
Aha! Tack!Det vita ser ut som en veckad gång av kvarts (men det kan även vara något annat vitt mineral, svårt att veta från en bild). Om du tittar på mönstret i stenen runt det vita så följer det den vita gången. Att det vita sticker ut, beror på att det är mer motståndskraftig mot vittring.
Här är några bilder från fäboden väster om Siljansringen. Enligt folktron är de här stenarna ett resultat av meteoritnedslaget.Visa bifogad fil 36269
Fråga till geologen: Har folktron rätt?Visa bifogad fil 36270
Detta är en sandsten. Troligen är det en Dalasandsten, som är 1,5 miljarder år gammal, eller så är det en Digerbergssandsten som är något äldre eller samtida som porfyrerna i området, dvs ungefr 1,7 miljarder år. Dalasandsten är det som bryts som natursten i Mångsbodarna. Den kallas lokalt även Älvdalskvartsit. Dessa bergarter är mer än 1 miljard år äldre än meteroritnedslaget som skedde för 365 miljoner år sedan under tidsperioden Devon.
Ja! Vad ska man studera? Barnet är såå intresserad och du är helt klart inspiration!Nu på lördag den 12 september är det Geologins dag, något kanske inte alla vet:
http://www.geologinsdag.nu/
Eftersom jag är geolog och verkligen tycker om mitt jobb tänkte jag starta en tråd där man kan fråga om geologi (jag fick idén från en annan tråd som inte riktigt har geologi som tema). Vi får väl se om det är någon som är nyfiken eller om tråden kommer att eka tomt
Jag är verkligen inte en expert inom alla geologins områden men jag lovar göra mitt bästa (plus att jag vet minst en annan geolog-Bukefalist som jag kan ropa på för hjälp!).
---
Geologi är alltså läran om berggrunden och jordarterna. Geovetenskap inbegriper alla vetenskaper som behandlar jordklotets utveckling och fysiska processer, tex hydrologi, meteorologi och paleontologi.
Min utbildning var inriktad på berggrundsgeologi och mer specifikt mineralogi (mineral är kemiska föreningar som i sin tur bygger upp en bergart).
Frågor på det?
Ja! Vad ska man studera? Barnet är såå intresserad och du är helt klart inspiration!
Jag skulle gissa att det är någon måne el liknandeVar de där småbitarna kommer ifrån Som vanligt är det svårt att se vad exakt vad det är på en bild men det ser ut som skiffer, kan du ha varit i närheten av Grythyttan?
Jag packar upp de sista flyttkartongerna. Det är en salig röra skräp från sonens fd rum som han packat själv. Och då hittade jag den här asken. En present från hans kusin, säkert 8-9 år gammal. Givetsvis kom jag genast att tänka på tråden
Kan du identifiera innehållet?
Visa bifogad fil 36209
Jag skulle gissa att det är någon måne el liknande
Det är från Bennu, stenarna är ca 2 m långa.Var de där småbitarna kommer ifrån Som vanligt är det svårt att se vad exakt vad det är på en bild men det ser ut som skiffer, kan du ha varit i närheten av Grythyttan?
Det är från Bennu, stenarna är ca 2 m långa.
Apropå lupp, var hittar man en vettig sån som ändå inte är snordyr?