Geologins dag - Fråga en geolog

@athena_arabians vet du vad det här är. Hittat på gammal skola. Svart, lite porös men hållbar och förvånansvärt tung. Vi är inne på biotit men är inte säkra.
Visa bifogad fil 151863

Japp, det ser ut som biotit.

Edit: Biotit är ett glimmermineral med formeln K(Mg,Fe)3AlSi3O10(F,OH)2 och en fast lösning av flera mineral som ingår i en serie (annit, flogopit, siderofyllit samt eastonit). Det betyder att sammansättningen varierar gällande Fe, Mg och Al. Det går inte att identifiera de olika mineralen i serien i fält utan det benämns som biotit.
 
Senast ändrad:
Nu på lördag den 12 september är det Geologins dag, något kanske inte alla vet:

http://www.geologinsdag.nu/

Eftersom jag är geolog och verkligen tycker om mitt jobb tänkte jag starta en tråd där man kan fråga om geologi (jag fick idén från en annan tråd som inte riktigt har geologi som tema). Vi får väl se om det är någon som är nyfiken eller om tråden kommer att eka tomt :D

Jag är verkligen inte en expert inom alla geologins områden men jag lovar göra mitt bästa (plus att jag vet minst en annan geolog-Bukefalist som jag kan ropa på för hjälp!).

---

Geologi är alltså läran om berggrunden och jordarterna. Geovetenskap inbegriper alla vetenskaper som behandlar jordklotets utveckling och fysiska processer, tex hydrologi, meteorologi och paleontologi.

Min utbildning var inriktad på berggrundsgeologi och mer specifikt mineralogi (mineral är kemiska föreningar som i sin tur bygger upp en bergart).

Frågor på det? ;)
Det enda jag gör med berg är att svära över att det ligger i vägen och sedan spränger jag det i 1000 bitar :laugh:
 
Jag har inte följt tråden, så om denna redan finns här nånstans så ber jag om ursäkt, men den var för kul för att inte dela!

1726235281914.png
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp