Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den behöver inte bli 50/50. Generna kommer i par, och varje genpar består av en gen från stoet och en gen från hingsten, dock kan ju den ena vara dominant. Så det är ju inte alltid man ser det som finns och vissa gener kan ligga dolt och dyka upp i senare generationer.Hallåååå, jag är lite lost nu då en sak jag trott varit rätt halva livet visar sig kanske vara fel. Vill bli upplyst om vad som är rätt
Jag har alltid trott att om du korsar ex. En Shettis med ett Russ blir den genetiskt 50% av varje, stämmer detta eller inte?
Hallåååå, jag är lite lost nu då en sak jag trott varit rätt halva livet visar sig kanske vara fel. Vill bli upplyst om vad som är rätt
Jag har alltid trott att om du korsar ex. En Shettis med ett Russ blir den genetiskt 50% av varje, stämmer detta eller inte?
Den behöver inte bli 50/50. Generna kommer i par, och varje genpar består av en gen från stoet och en gen från hingsten, dock kan ju den ena vara dominant. Så det är ju inte alltid man ser det som finns och vissa gener kan ligga dolt och dyka upp i senare generationer.
Så nej, det är inte så lätt som att hästen blir 50/50, även om varje genpar är det.
Ja, och det var ju det jag menade med att de får 50% från vardera, men inte behöver bli 50% från vardera. Jag tolkar bli som det som "syns".Jo, det är alltid 50% från vardera. Det går inte att bilologiskt undvika det.
Det är hur de fördelar sig som är skillnaden.
Hallåååå, jag är lite lost nu då en sak jag trott varit rätt halva livet visar sig kanske vara fel. Vill bli upplyst om vad som är rätt
I första ledet blir det ju 50-50 rent genetiskt, men som de andra redan förklarat behöver det ju itne vara så att 50-50 faktiskt syns. Det är i nästa led det börjar bli krångligt, när man korsar en korsning sas.
Man läser t.ex. ofta annonser med hästar som är 75% x och 25% y. Där kan man ju inte ha en aning. Rent teoretiskt skulle ju en 50-50-korsning kunna lämna vidare gener bara från sin ena förälder, även om det är osannolikt. Hur många procent av varje ras som kommer med till en avkomma är helt omöjligt att förutse, och därför är det inte lönt att börja prata om procent av ditt och datt annat än i första led där korsningen är hälften-hälften. Hängde du med på det där?
Precis!Ah, nu börjar detta bli interessant! Så det här med att t.ex. skriva ut hur många procent fullblod som finns i stammen på en häst är egentligen inte så relevant iom att det inte är säkert att hästen har den samma procentandel gener från sina fullblodsförfäder?
Ja, och det var ju det jag menade med att de får 50% från vardera, men inte behöver bli 50% från vardera. Jag tolkar bli som det som "syns".
Ah, nu börjar detta bli interessant! Så det här med att t.ex. skriva ut hur många procent fullblod som finns i stammen på en häst är egentligen inte så relevant iom att det inte är säkert att hästen har den samma procentandel gener från sina fullblodsförfäder?
Härligt då är jag inte helt lost, frågade vår veterinär här också och det stämmer ju. Blev bara så förundrad då någon annan försökte intala mig något annat på FB.
Men å andra sidan är det väldigt många gener så även om slumpen styr så är det kanske en ganska bra uppskattning ändå även efter första led?Nä, eftersom det alltid måste bort 50% så vet man ju inte vilka procent det blir.
Jag har en bekant som alltid försöker inbilla mig att det kommer mer gener från stoet än hingsten. Personen har varit aktiv inom avel i över 20 år.
Men å andra sidan är det väldigt många gener så även om slumpen styr så är det kanske en ganska bra uppskattning ändå även efter första led?
Jag har en bekant som alltid försöker inbilla mig att det kommer mer gener från stoet än hingsten. Personen har varit aktiv inom avel i över 20 år.
Det finns dock en viss sanning i det eftersom mamman lämnar mitokondrie-DNA.
Jo, men det finns motsvarande på farssidan vad jag vet.
Sedan går det ju inte att räkna med det som "mer". Det är fortfarande 50-50 med detta inräknat.