MattiZ

Trådstartare
Hallåååå, jag är lite lost nu då en sak jag trott varit rätt halva livet visar sig kanske vara fel. Vill bli upplyst om vad som är rätt :D

Jag har alltid trott att om du korsar ex. En Shettis med ett Russ blir den genetiskt 50% av varje, stämmer detta eller inte?
 
Hallåååå, jag är lite lost nu då en sak jag trott varit rätt halva livet visar sig kanske vara fel. Vill bli upplyst om vad som är rätt :D

Jag har alltid trott att om du korsar ex. En Shettis med ett Russ blir den genetiskt 50% av varje, stämmer detta eller inte?
Den behöver inte bli 50/50. Generna kommer i par, och varje genpar består av en gen från stoet och en gen från hingsten, dock kan ju den ena vara dominant. Så det är ju inte alltid man ser det som finns och vissa gener kan ligga dolt och dyka upp i senare generationer.

Så nej, det är inte så lätt som att hästen blir 50/50, även om varje genpar är det.
 
Hallåååå, jag är lite lost nu då en sak jag trott varit rätt halva livet visar sig kanske vara fel. Vill bli upplyst om vad som är rätt :D

Jag har alltid trott att om du korsar ex. En Shettis med ett Russ blir den genetiskt 50% av varje, stämmer detta eller inte?

Självklart!! Det finns inga undantag alls.

Det är det som gör det hela så osäkert, eftersom 50% av generna från varje förälder bara "kastas bort".

"Problemet" är att de 50% kan fördelas helt slumpmässigt så att det vi ser (det är svårt för oss att bedöma det som inte syns) kan ju rent hypotetiskt vara från en enda förälder och det vi inte ser från den andra. Så är det ju sällan.

Sedan har du alltid homozygota och heterozygota gener som är dominanta och icke som kan bestämma vad vi ser och inte ser.

Många förväxlar genarvet med hur mycket föräldrarna påverkar avkomman. Där vill man ju helt rätt tillskriva mamman (som ju sällan går med hingsten när den har föl) ca 70% av miljöarvet, d.v.s vad hon ger fölet för verktyg i livet. 70% är ju bara en påhittad siffra eftersom det inte kan bevisas vad som är miljö och arv.
 
Den behöver inte bli 50/50. Generna kommer i par, och varje genpar består av en gen från stoet och en gen från hingsten, dock kan ju den ena vara dominant. Så det är ju inte alltid man ser det som finns och vissa gener kan ligga dolt och dyka upp i senare generationer.

Så nej, det är inte så lätt som att hästen blir 50/50, även om varje genpar är det.

Jo, det är alltid 50% från vardera. Det går inte att bilologiskt undvika det.

Det är hur de fördelar sig som är skillnaden.
 
Jo, det är alltid 50% från vardera. Det går inte att bilologiskt undvika det.

Det är hur de fördelar sig som är skillnaden.
Ja, och det var ju det jag menade med att de får 50% från vardera, men inte behöver bli 50% från vardera. Jag tolkar bli som det som "syns". :)
 
Hallåååå, jag är lite lost nu då en sak jag trott varit rätt halva livet visar sig kanske vara fel. Vill bli upplyst om vad som är rätt :D

Jag har alltid trott att om du korsar ex. En Shettis med ett Russ blir den genetiskt 50% av varje, stämmer detta eller inte?

I första ledet blir det ju 50-50 rent genetiskt, men som de andra redan förklarat behöver det ju itne vara så att 50-50 faktiskt syns. Det är i nästa led det börjar bli krångligt, när man korsar en korsning sas.

Man läser t.ex. ofta annonser med hästar som är 75% x och 25% y. Där kan man ju inte ha en aning. Rent teoretiskt skulle ju en 50-50-korsning kunna lämna vidare gener bara från sin ena förälder, även om det är osannolikt. Hur många procent av varje ras som kommer med till en avkomma är helt omöjligt att förutse, och därför är det inte lönt att börja prata om procent av ditt och datt annat än i första led där korsningen är hälften-hälften. Hängde du med på det där? ;)
 
I första ledet blir det ju 50-50 rent genetiskt, men som de andra redan förklarat behöver det ju itne vara så att 50-50 faktiskt syns. Det är i nästa led det börjar bli krångligt, när man korsar en korsning sas.

Man läser t.ex. ofta annonser med hästar som är 75% x och 25% y. Där kan man ju inte ha en aning. Rent teoretiskt skulle ju en 50-50-korsning kunna lämna vidare gener bara från sin ena förälder, även om det är osannolikt. Hur många procent av varje ras som kommer med till en avkomma är helt omöjligt att förutse, och därför är det inte lönt att börja prata om procent av ditt och datt annat än i första led där korsningen är hälften-hälften. Hängde du med på det där? ;)

Ah, nu börjar detta bli interessant! Så det här med att t.ex. skriva ut hur många procent fullblod som finns i stammen på en häst är egentligen inte så relevant iom att det inte är säkert att hästen har den samma procentandel gener från sina fullblodsförfäder?
 
Ah, nu börjar detta bli interessant! Så det här med att t.ex. skriva ut hur många procent fullblod som finns i stammen på en häst är egentligen inte så relevant iom att det inte är säkert att hästen har den samma procentandel gener från sina fullblodsförfäder?
Precis!
 
Ja, och det var ju det jag menade med att de får 50% från vardera, men inte behöver bli 50% från vardera. Jag tolkar bli som det som "syns". :)

Fast det blir ju fel att säga så då.

Det är alltid 50-50. Något annat kan man faktiskt inte säga.

"Bli" och "synas" får man nog hålla skilt från detta eftersom det som inte syns är lika viktigt som det som syns.
 
Ah, nu börjar detta bli interessant! Så det här med att t.ex. skriva ut hur många procent fullblod som finns i stammen på en häst är egentligen inte så relevant iom att det inte är säkert att hästen har den samma procentandel gener från sina fullblodsförfäder?

Nä, eftersom det alltid måste bort 50% så vet man ju inte vilka procent det blir.
 
Härligt då är jag inte helt lost, frågade vår veterinär här också och det stämmer ju. Blev bara så förundrad då någon annan försökte intala mig något annat på FB. :)
 
Härligt då är jag inte helt lost, frågade vår veterinär här också och det stämmer ju. Blev bara så förundrad då någon annan försökte intala mig något annat på FB. :)

Jag har en bekant som alltid försöker inbilla mig att det kommer mer gener från stoet än hingsten. Personen har varit aktiv inom avel i över 20 år.
 
Men å andra sidan är det väldigt många gener så även om slumpen styr så är det kanske en ganska bra uppskattning ändå även efter första led?

Ja och nej. Om du är inom rasen så vet man ju kanske tänka så. Även om individerna är obesläktade kan man ju anta att den kommer se ut som resten av rasen, mer eller mindre. Resten kan man ju säga är "smådetaljer".

Men, om du är utom rasen så är det ju som @mandelblom skriver. Då vet man ju inte alls vad som kommer fram. Det blir ju som en överraskning varje gång.
Du vet ju egentligen inte alls vad som kommer ut. Om vi nu pratar om att korsa en massa raser.

Med mandelbloms inlägga kan man ju också dra den slutsatsen att ta två korsningar som liknar varandra utseendemässigt men med helt olika raser (4 stycken) så är ju utgången, fölet, ett helt oskrivet blad.

Samtidigt är det ju så man bygger en ras men det har vi så många att det känns onödigt.
 
Jo, men det finns motsvarande på farssidan vad jag vet.

Sedan går det ju inte att räkna med det som "mer". Det är fortfarande 50-50 med detta inräknat.

Motsvarigheten skulle väl vara det DNA som utgör Y-kromosomen. Den stora skillnaden är att mitokondrie-DNA nedärvs från modern till alla avkommor medan faderns Y-kromosom bara nedärvs till sönerna.
 
För att förklara genotyp och fenotyp lite närmre så kan man ju säga så här:

Två svarta hästar i en hage. Den ena har enbart gener för svart färg. Den andra har en svart och en fux. Den svarta genen är dominant och därför syns inte fuxfärgen.

Häst 1:
genotyp: svart/svart
fenotyp: svart

Häst 2:
genotyp: svart/fux
fenotyp: svart

På samma sätt kan man säga att det fungerar om man korsar två olika raser. Förutom att de allra flesta egenskaper inte har en så enkel nedärvning som i exemplet ovan. En stor del av DNA:t är dessutom inte aktivt. Så det blir en kombination av slumpen och vilka varianter av egenskaper som är dominanta (som den svarta färgen) resp recessiva (som fuxfärgen). Därför kan två shettis/halvblod korsningar se väldigt olika ut. En kan ser mer ut som en shettis och en mer som ett halvblod. En tredje kanske skulle se ut som en gigantisk shettis och en fjärde som ett pyttelitet halvblod. För att förenkla det. Alla skulle vara 50-50 shettis/halvblod oavsett vad de ser ut som. Fenotypen skulle därför vara väldigt olika.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 127
Senast: Linda_A
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 032
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 074
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 511
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp