Första ledet är alltid 50%, men i fortsatt avel kan man inte räkna procent. Där måste man DNA-testa för att få procent. SÅ någon som skriver att en häst är 75% ena rasen och 25% andra, utan att ha DNA testat, är ute och seglar.
 
Första ledet är alltid 50%, men i fortsatt avel kan man inte räkna procent. Där måste man DNA-testa för att få procent. SÅ någon som skriver att en häst är 75% ena rasen och 25% andra, utan att ha DNA testat, är ute och seglar.

Fast 50% från vardera förälder har den ju.
 
Fast 50% från vardera förälder har den ju.

Ja, men se exemplet nedan:

Mamman: 50% shettis 50% halvblod
Pappan: 50% fjording 50% arab

Varje avkomma får 50% från varje förälder. Men de får inte exakt 25% av varje ingående ras eftersom det är slumpmässigt vilka gener som nedärvs till avkomman. Avkomman kan alltså bli:

25-25-25-25 men också
45-5-35-15
30-20-49-1 osv...
 
Jag menar att barnet får 50% av sin mamma och 50% av sin pappa. Sen vet man såklart inte VILKA gener den får (ang raser t ex) men 50% av varje får den.
 
Går det att dna-testa då, hur många % den får från varje ras? Alltså kan man se på varje enskilt gen om den kommer från halvblodet eller araben? Eller är det omöjligt?

För oss som håller på med ft-avel är ju %-andelen fullblod oerhört interessant, vore bra om det fanns ett säkert sätt att ta reda på detta...
 
Första ledet är alltid 50%, men i fortsatt avel kan man inte räkna procent. Där måste man DNA-testa för att få procent. SÅ någon som skriver att en häst är 75% ena rasen och 25% andra, utan att ha DNA testat, är ute och seglar.
Nej man är inte ute och seglar, uppskattningsvis så blir det ungefär så och den närmsta man kan komma utan dna analys. Till dagligdags duger det bra.
 
Går det att dna-testa då, hur många % den får från varje ras? Alltså kan man se på varje enskilt gen om den kommer från halvblodet eller araben? Eller är det omöjligt?

För oss som håller på med ft-avel är ju %-andelen fullblod oerhört interessant, vore bra om det fanns ett säkert sätt att ta reda på detta...

Jag tänker att har man bara tillräckligt många fullblod i stammen så blir det ändå ca 50%. Några kommer ju lämna mer än 50% också. Dessutom finns vissa linjer som är väldigt lätta trots lågt xx-inslag.

Till syvende och sist måste man ändå titta på individen för att bedöma hur högt i blod den står och hur den passar för sporten.
 
Nej man är inte ute och seglar, uppskattningsvis så blir det ungefär så och den närmsta man kan komma utan dna analys. Till dagligdags duger det bra.
Nej. Det kan bli 90% av ena och 10% av andra. Det är rätt stor skillnad. Man vet att det är de två raserna, men har ingen aning om hur det ser ut i DNA´t.
 
Jag tänker att har man bara tillräckligt många fullblod i stammen så blir det ändå ca 50%. Några kommer ju lämna mer än 50% också. Dessutom finns vissa linjer som är väldigt lätta trots lågt xx-inslag.

Till syvende och sist måste man ändå titta på individen för att bedöma hur högt i blod den står och hur den passar för sporten.

Visst, men om man har ett sto då som t.ex. är "75%" fullblod, så vore det ju interessant att veta om hon faktiskt VAR det, eller om det i verkligheten var kanske 60% eller även 90%..... Ju mer man vet ju bättre är min tanke. :)
 
Visst, men om man har ett sto då som t.ex. är "75%" fullblod, så vore det ju interessant att veta om hon faktiskt VAR det, eller om det i verkligheten var kanske 60% eller även 90%..... Ju mer man vet ju bättre är min tanke. :)

Jag avlar en del mot FT och tycker nog att det finns andra saker som är mycket viktigare men förstår din poäng.
 
Nej. Det kan bli 90% av ena och 10% av andra. Det är rätt stor skillnad. Man vet att det är de två raserna, men har ingen aning om hur det ser ut i DNA´t.

Om man håller på att diskutera ingående om genitki och ärftlighet och verkligen sätta sig in i ämnet så jovisst då är det viktigt men för gemene man så är det gott nog med ungefärlig procent.

Exempelvis, på frågan vilka raser ingår i den korsningen som grannen ställer så duger 25% schäfer, 50% tax och 25% golden bra. Ska man disputera i genetik så är det direkt fel.
 
Om man håller på att diskutera genetik och verkligen sätta sig in i ämnet så jovisst då är det viktigt men för gemene man så är det gott nog med ungefärlig procent.
Fast det är ju inte ungefärlig procent. Kan bli 45% och 55%, Eller 80% och 20% men åt fel håll, dvs den ras man tror ska vara 75% är bara 20%.
 
Fast det är ju inte ungefärlig procent. Kan bli 45% och 55%, Eller 80% och 20% men åt fel håll, dvs den ras man tror ska vara 75% är bara 20%.
Jo det är ungefärlig procent och precis det man svara normalt sett. Och så fel kan det förmodligen inte bli teoretiskt än gång
 
Jo det kan det. Men visst, man får väl svara så om man vill, men det är inte rätt.

För ett tillräckligt stort antal avkommor så kommer väl snittet ligga på 75/25 om föräldrarna är 100 resp. 50/50. Men för den enskilde individen är siffrorna troligtvis lite/mycket annorlunda. Men frågan är vilken fråga man ställer:

Vilka raser finns i härstamningen? Då är 75/25 ett korrekt svar eftersom det är det som finns i härstamningen.

Vilka raser finns i individen? Svårare att svara på.
 
Jo det kan det. Men visst, man får väl svara så om man vill, men det är inte rätt.
Det är ett mycket vanligt sätt att uttrycka härstamningen och syftar på vilken grad olika raser varit inblandad och fullt korrekt ur den synvinkeln. Väldigt få syftar på exakt fördelning, om inte annat för att de inte analyserat den biten, finns det ens ett brukbart test?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 127
Senast: Linda_A
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 032
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 074
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 511
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp