Generellt mankhöjd halvblod

jennyjenny

Trådstartare
Jag har tänkt att köpa en unghäst 0-2 år och då sitter jag och tittar på annonser nu. Jag är ganska kort så jag vill helst inte ha en häst över 163. Mitt halvblod nu är 156.
Men de flesta uppskattar sina unghästar till att bli 165-170 eller över 170 cm. Vet att det inte är enkelt att gissa vad storleken blir, men de har en uppfattning iallafall.

Men nu har jag en kompis som skall köpa vuxen häst. Och hon är lång och har behov av en +170-häst. Men då är de flesta vuxna runt 160. Så det stämmer inte alls! :confused:

Vad skall man tro? Är aveln på väg mot mycket högre hästar eller är det bara så att det är mer populärt/trendigt med höga hästar och uppfödarna gärna tar i lite extra? :angel:

Vad har ni för tankar om detta?

Sv: Generellt mankhöjd halvblod

Det är jätte svårt att uppskatta den blivande mankhöjden, men jag tror de flesta i sin avel siktar på en avkomma mellan 165-170, men sen vet man ju aldrig med genetiken vad det blir...

Lycka till med hästletandet!! Jag har ett par till salu :angel: pm:a om du vill veta mer;)

Jag har gjort samma reflektioner som du. Förra året lät jag betäcka mitt sto på 165 med en hingst som "bara" är 161 cm (men trots det gått svår internationell hoppning) och fick en hel del kommentarer om hur jag kunde välja en sån liten hingst. I år är hon dräktig med en som är 167 cm, tror jag ;)

Själv är jag 176 cm och tycker att mitt sto passar mig alldeles utmärkt :D

Sen vet man ju aldrig hur genetiken slår till, titta t ex på Magini, 161 eller 162, och hans son Briar som är en dm högre än sin pappa!

Tack för era inlägg.
Det är väl ett lotteri helt enkelt med mankhöjd.

Liknande trådar

Avel Inspirerad av tråden om de nya ELIT hingstarna i Trakehner Verband började jag fundera på när det kan vara dags för ASVH att utnämna en...
Svar
1
· Visningar
2 051
Senast: sona
·
C
Avel Är det bara jag som har funderat över det här med storleken på våra ridhästar? Jag upplever att ridhästarna blir allt större. Det är...
2
Svar
21
· Visningar
2 373
Senast: Inka_NZ
·
Avel Det tycks ha blivit en trend att avla fram större och större hästar. Numera är en häst på 165 cm nästan att betrakta som liten, och allt...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 936
Senast: Gullegryn
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 798
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka