Sv: Generella skillnader vbl/kbl
liknande sätt är det väl men inte precis likadant inte vi iaf.
Det gör man ju inte med varmbloden heller. Det skiljer sig mellan olika typer av hästar. Precis som vilken ras som helst bör man anpassa träning efter individ.
Till TS.
Nu vet jag inte på vilket sätt du menar skillnad mellan Kbl och Vbl. Om du menar psykiska eller fysiska faktorer.
Jag har haft både kbl och vbl-travare. När jag började med trav så började jag faktiskt på Kbl. Jag köpte mig en 3 årig nordis som var allt annat än den perfekta första travaren, samt alla tillbehör som behövdes .
Efter att ha hållit på med kbl i 3 år provkörde jag på "riktigt" vbl och blev fast. Det som jag fastnade för var eg inte farten - utan flytet. Jag påpekar än en gång att det alltid skiljer sig från individ till individ, men om man ska generalisera så har vbl oftast bättre flyt i travet.
det mesta av tiden till mitt kbl gick ått att prova olika balanser, utrustning mm. Det var rulligt hit och rulligt dit. Jag upplever också de flesta kbl som stressigare och vekare i psyket än vbl överlag är.
Vad gäller träning så skiljer det sig inte så mkt ändå tycker jag. Kanske att jag körde mina nordisar med för tyngre grejer, och kälkar mm. Men det var eg. mest för variationens skull. Annars körde jag intervaller på samma sätt och jobb på samma sätt.
Svårt att jämföra eftersom alla är olika. Men i det stora hela är det "lättare" att hålla på med varmblod. Inte lika mkt jox runt i kring balans och detaljer. Sen tycker jag det är svårare att hitta en lugn och harmonisk individ på kbl-sidan än på vbl-sidan.
Men jag älskar båda och har själv båda sorter!