Ge mig råd, hjälp och pepp!

Sv: Ge mig råd, hjälp och pepp!

Nu vet jag inte hur jag ska göra, vid stallet eller hos dem andra...? Känner mig helt hjälplös å liten just nu..är det en bättre ide att stägsla av en bit i den stora hagen vid dem andra, problemet är bara att jag vet inte riktigt hur man ska göra det bäst, för hur man än gör där borta så kommer han inte alltid att se hästarna, men nästan..

När jag skrev "vid stallet", så tänkte jag att alla hästarna togs in på kvällen men eftersom de går på bete så är det väl inte så. I så fall kanske du kan be att få låna den hästen som din går bäst ihop med och låta de två gå i en egen hage bredvid de andra? Det är nog värre att de andra bara försvinner helt plötsligt än att han får gå med en snäll och lugn häst. Häromkring är det inte så vanligt med hästar som går ute dygnet runt så jag är inte riktigt van vid de problemen som det drar med sig. Men helt själv, dygnet runt, kan han ju inte vara (utan att se andra hästar).

Då kommer nästa problem, han har gått med deras valack, han är 3år, det har funkat, men treåringen kan inte gå själv, så när jag ska ta in min så måste jag först gå ut med treåringen(kan inte gå själv) till stona, och då blir han lite orolig. Och min blir hel tossig och springer som en tok när han försvinner, så just nu går han själv så han ser dem andra, han sprang lite när han blev själv, men sen verkade han lugna ner sig..får se i eftermiddag hur han ser ut, och om man ska stängsla av så han inte har så stor yta att springa på..

Känns så mycket bättre nu! Han har gått ensam vid dem snar hästarna nu i två dagar, och igår när jag släppte honom så sprang han i full galopp ner och gnäggade till dem, men idag när jag släppte honom så gick han först upp å skulle dricka lite, men blev skrämd av en liten fågel tror jag och sen travade han med fina långa steg ner mot dem andra! Ingen panik, vad jag kunde se, utan han kändes mycket lugnare, även när jag red ikväll så kändes det bra från start, inte en massa spanande efter annat som är intressantare utan lyssnade på mig mest hela tiden, kan ha å göra med att jag börjar komma på hur han fungerar nu också! Hoppas bara det fortsätter i samma fina takt! Älskar min söta lilla häst!!

Vad glad jag blev nu! Och säkert många med mig! :) Lycka till nu, det kommer att fortsätta kanonbra skall du se! Kram på dig och ha en härlig sommar med din fina häst!

Härligt!

Kom ihåg att ta det lugnt och stressa inte med ihopsläpp med de andra, det tar flera månader för hästar att acklimatisera sig. Det tog 6 månader för min att bli sig själv insåg jag i efterhand.

Uppdatera gärna och berätta hur det går :)

+ feel

Tack! Buke är guld värt sånna här dagar när man känner sig liten som en lus å tror att man är världssämst på allt!

Å nej han ska få gå själv nu ett tag, ingen ide å stressa, då blir det väl bara bakslag..men det kändes så mycket bättre, när han står å bara myser i famnen nu när han e inne, det gjorde han inte när han kom ner då var huvudet högt uppe å han gnäggade titt som tätt.

Jag har en varmblodspojke som är uppvuxen i Sverige, men har gått på banan och inte varit helt OK behandlad.
Antagligen har han inte heller haft hagsällskap speciellt mycket, då han gjorde precis som du beskrev din häst.
O mitt lilla hjärta är trots allt 16 år nu. Men efter nästan ½ år i egen hage, intill 2 andra hästar, så kunde vi släppa ihop honom med sällskap.
Det gick inte helt smärtfritt, dem fick sig en varsin smäll, men inga skador.
Idag, ca 4 månader sen ihopsläppet så funkar det perfekt, dem gnäggar efter varandra o pussas direkt när dem kommer tillsammans igen,
det är dessutom en valack han går med ;)

Grattis o fortsatt lycka till! :)

För att uppdatera er så har det gått ganska smärtfritt fram tills idag när vi kom till hagen, Vi stängslade upp en ny hage i helgen eftersom gräset börjar ta slut. Hästarna skulle nu gå sida vid sida, funkade hur bra som helst när vi släppte dem och också igår när vi tog in och även utsläppet igår, men idag när vi kom så hade han(?) "sprängt" staketet och gick med stona. En var väldigt svullen om ett bakben och en annan hade ett litet sår på bakknät. Vet inte hur det är med henne än, veterinären skulle komma ut och kika på henne.

Men nu vill ju inte dem ha honom ens i hagen han gått nu. Utan nu får han gå en liten bit ifrån, han kommer inte se hästarna utan gå helt själv. jag vet inte vad jag ska göra, vi ska åka ner och göra en ordentlig kontroll av hans hingstiga beteende och se om det kan va därför, alla stona brunstar som fan, de har tydligen aldrig brunstat såhär förr, utan det är först nu när han står där..

Och dem vill ju som sagt inte ha kvar honom där i höst/vinter om det fortsätter såhär..vad ska jag göra, har 10 dagar till på mig att skicka tillbaka honom, men jag vill ju inte det, jag älskar ju min lilla häst och vill inte ge upp. Men samtidigt vill jag inte ha en häst som ska vara jobbig och inte kunna gå med andra hästar..

Kan dubbla staket hjälpa?

Vissa hästar lugnar ner sig betydligt av munkpeppar och andra örter som dämpar hingstigheten, kan vara värt att prova.

Ge inte upp! Min spanjor var också ett monster i hagen som fick gå ensam länge och sprängde trästaketet, men idag (ett år senare) är han hur trygg som helst! Om det nu har gått bättre än det gjorde innan så kommer det säkert fortsätta att bli bättre, men bakslag kommer alltid!

Lycka till!

Har du inga andra stall i närheten där hästarna har möjlighet att gå själva med BRA staket mellan?

Dubbla staket kan säkert hjälpa men stallägaren vill inte riskera ngt...

linzan: Jo det finns massa stall, ska kolla ett där jag ridit hästar innan, där är det dessutom inga problem att ha honom själv, finns många hagar men dom är tyvärr väldigt små..

vad ska jag göra, har 10 dagar till på mig att skicka tillbaka honom, men jag vill ju inte det, jag älskar ju min lilla häst och vill inte ge upp. Men samtidigt vill jag inte ha en häst som ska vara jobbig och inte kunna gå med andra hästar..
Skicka tillbaka honom. Har du chansen att göra det så gör det! Du kommer aldrig att kunna lämna den här hästen utan uppsikt. Du kommer att få en massa problem i många år med det här. Det är en sak om man medvetet väljer att behålla hästen för att den är så fantastisk att rida, så det är värt allt extra besvär, men denna häst verkar inte passa för dina grundläggande önskemål. Vilket jag kan förstå. Låt någon annan (som har egen gård) ta över den här hästen och köp dig något okomplicerat istället.

Precis det svar jag inte ville ha...men det är väl det som känns mest logiskt. Han går själv just nu en liten bit från dom andra. Han sprang runt å gnäggade massa när vi släppte han igår, å imorse när jag åkte förbi så sprang han fram till mig och sen kändes det som han skulle springa igenom tråden, han gjorde det aldrig men..sen fick min pojkvän samma känsla när han var å kollade på honom för en timme sen. Jag är så kluven å känner mig så misslyckad, han är ju världes mysigaste när man är med honom, lugn när han är med andra hästar, men blir han själv så blir han som halvt tokig... Å den förra ägaren får jag inte heller tag på..

Skriver som jag skrev i en annan tråd nyligen...

Ett råd jag fick för många många år sedan av en gammal militärryttare:

Livet är för kort för att syssla med hästar man inte kan ha hand om på ett roligt/trevligt sätt.
Man ska känna glädje när man tänker på sin häst och att man straxt ska få träffa honom/henne.

Det har hjälpt mej flera gånger, både med egna hästar och lånade/foderhästar.....

Väldigt klokt sagt, det ska jag tänka på! det är ju tråkigt bara att han är rolig att rida och underbar att ha och göra med på alla sätt och vis utom när det kommer till andra hästar..alltid snäll å mysig och allt å det är det som gör att det är så jäkla svårt. Blir så glad när ja är med honom och tänker på honom, men han fick mig att gråta en hel del häromdagen när han sprang genom staketet och allt...

Vill bara uppdatera er som följt tråden!

Vi fick byta stall till slut, för ägaren ville inte ha någon "problemhäst" med deras. Sagt och gjort, vi flyttade en fin sommardag till ett större stall men mycket mer liv och rörelse, han fick en egen stor kuperad och fin hage med andra hästar nära som han kunde se och "vara" med, allt fungerade jättebra! Och det gör det fortfarande! Han är superlugn i alla lägen, utom när det blåste halv storm häromdagen.. Han är tillochmed lugn inne själv, vilket han inte var innan. För några dagar sedan släppte vi ha med två andra valacker, och det fungerar oförskämt bra! Han ser ut att trivas, han har gått upp i vikt, har äter med dom andra, han tycker bara inte om att bli nosad i rumpan, men säger snällt till och dom har fattat!! Är lycklig nu och det kunde inte ha blivit bättre!

Tack för alla tips och råd och allt, i detta läget lyssnade jag på hjärtat och det blev så rätt! Nu hoppas jag att det fortsätter och att vi lär känna varandra ordentligt och att vi ses på tävlingbanorna en vacker dag!!

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka