Ge mig råd, hjälp och pepp!

miiiiiiia

Trådstartare
Jag har för inte så läng tid sedan köpt min första egna häst, det gick ganska for, kanske för fort om man ska vara efterklok, men allt kändes så rätt, inga problem vid besikning!:love: Sedan kom han ner efter en lång och vad jag kan tro påfrestande resa, ner till mig, och allt var nytt för honom! Allt kändes fortfanade fantastiskt bra!

Men nu kommer våra problem, han har vallat två ston (vilket aldrig hänt innan, enl förra ägaren, men vad vet jag..) Så då släppte vi han med en valack, då funkade det väl bra när dem hade fått gjort upp, de var väl knappast bästa vänner, men det funkade.

Efter en knapp månad där så fick jag erbjudande att stå i ett stall precis hemma, vilket jag tackade ja till och vi flyttade dit, han fick gå med ledarstoet och en annan de första dagarna, hon sa till direkt och det kändes som att han accepterade detta, va skönt tänkte jag! Men sen vallade han ett sto här också, sedan fick hon en spark av någon och har sedan dess inte gått med honom, men nu verkar det som om han sparkar och biter de två han går med också.

Vad ska jag göra? Ge honom tid? Det har vart mycket för honom just nu, och allt är nytt för stackaren, hur mycket tid ska han få? Någon sa att jag borde kolla så att han verkligen är kastrerad ordentligt, så det ska jag kolla upp när vi ändå ska kolla lite tänder och sånt!

Hjälp mig mitt i förvirringen, vad är det händer med honom, jag vill inte ha köpt en monster som inte kan gå med andra hästar...

Sv: Ge mig råd, hjälp och pepp!

Har han gått med andra hästar tidigare? Har han gått med ston?

Inte konstigt om han är lite stressad...först flytt till enn nytt hem med okända människor sen flytt strax efter igen. Han känner ju inte dig speciellt väl heller så han kan nog va lite stressad.

Vad menar du med "vallar"? Går dom i stora hagar?

Det är relativt vanligt med visst hingstbeteende hos valacker så det är något man får ta med i beräkningen, han är inget monster för det och det behöver inte betyda att kastreringen misslyckats. Det vanligaste sättet att lösa problemet är just att dela på valacker och ston om den möjligheten finns.

Valacker finns inte i naturen och det gör inte vuxna ston som inte ska bli dräktiga heller så det är ju en lite konstig situation egentligen.

Hos förra ägaren gick han när jag var där med en unghingst. Han ska ha gått med ston innan, och då var det tydligen inga problem.

Och att han är stressad är inte alls några konstigheter, men tyr det sig på ett sånt här sätt? Känns så fel att det inte funkar med hästarna bara, känner mig så dum å det känns inte alls lika bra längre, även om han är en fröjd att vara med som människa, ngt stressad av att bli själv, men ska försöka tt rida med dem andra nu i början så kanske han lugnar ner sig.

Med att han vallar menar jag att han "jagar" med väldigt lågt huvud, öronen är bakåtslickade och det ser inte så kul ut..

Absolut,d et har du rätt i, vi ska ha ett litet "stallmöte" om detta ikväll, ska lägga fram den lösningen och se om dem andra går med på det. Han funkade bra i det andra stallet när stona försvann, han var hingst i spanien och godkänd sådan, så jag vet inte om han blir oerhört frustrerad av att gå med ston, men att inte kunna komma till..sen vet jag inte hur aktiv han var som hingst, men det kan man ju kolla lite med uppfödaren!

Vad han behöver är ordning och reda. Se till så att det blir lugn och ro i hagen till att börja med, även om det innebär att han skall gå själv.
Kollade lite på nätet och efter vad jag kan se så har han förmodligen kastrerats, bytt land och hästhållning, bytt ägare 3 gånger, bytt ridstil flera gånger och bytt stall minst fyra gånger på mindre än ett år. Det där är inte så bra för en ung häst, speciellt inte det enorma trauma det innebär för en sån här häst att plötsligt släppas ut igen och då med andra hästar. I Spanien brukar man ta in hästen ifrån lösdrift när den är tre år gammal och sen är det ovanligt att den får gå i hage efter det. Det betyder att hästen inte kan uppföra sig när den får gå med andra igen.
Sen behöver en sån här häst en rätt liten hage så den inte springer ihjäl sig och den skall ligga så nära stallet som möjligt. Spanska hästar kräver ENORMT mycket tålamod och konsekvens. Alla tror att det är bara att sitta upp så förvandlas man till en Grand Prix ryttare. Det här skriver jag inte till just dig, det är en gängse missuppfattning. Detta är svårridna, svårhanterad och tidskrävande hästar. Kommer man överens med sin häst är det rena drömmen, men det gäller att lägga otroligt mycket tid varje dag. PRE som är uppfödda i Sverige verkar ha ett betydligt bättre utgångsläge.
Så, se till så att det blir lugnt i hagen, ta bort honom ifrån de andra till att börja med. (Man släpper heller inte ihop hästar som inte har bott minst en vecka i samma stall). Motionera din häst varje dag! Gå ut och gå med honom, klia honom, aktivera hans hjärna! Men se till så att han inte får utrymme för att ta över allting. För då gör han det. I Spanien är det i stort sett bara män som hanterar hästar. Du får jobba på en mer manlig attityd! Män kan också vara snälla för den delen... Svenska tjejer mesar för mycket med hästarna, en häst, speciellt en häst uppfödd i Spanien, behöver ha samma samma samma sak varje dag. Annars blir de otrygga. Skaffa dig en svensk tränare så fort som möjligt, det skall vara någon som vet man håller på med och INTE något pucko som utger sig för att vara speciallist på iberier. En häst är en häst. Alltid. Men en Spansk häst är liiite svårare.
Lycka till med din häst, det löser sig säkert! :)

Svensk tränare har jag redan och i ridningen är det egentligen inga problem mer än att vi inte känner varandra superbra, men det kan ju ta tid. Sen har han på ett och ett halvt år flyttat till sverige, sen flyttat ner till mig och därefter till där han står nu, han stod hos förra ägaren i drygt ett och ett halv år. Men jag måste säga emot dig att de spanska skulle vara svårridna, svåhanterliga mm, min är visserligen pigg och har mycket energi, men lägg 15 min på trav och lite tänk så är han väldigt snäll och fin att rida, i hanteringen är han som en dröm, underbar att hålla på med, står oftast som ett ljus..känns som om du har träffat väldigt fel hästar, de jag har träffat har vart precis tvärtemot det du beskriver...

På marken är alla Spanska hästar som hundar. Det jag ville säga är att allting hänger ihop, har man problem med något får man se över helheten.

Jo så kanske det är, men det är ju med hästar som problemen ligger, inte i när människa är inblandad...

Hm... jag tycker det här låter som en hungrig häst... Hur ser fodertillgången ut i hagen?
Fri tillgång på grovfoder brukar lösa de flesta problem av den här typen.

Min valack fick byta hage och nya kompisar väldigt frekvent ett tag, han blev ett "monster". Han blev väldigt aggressiv mot de andra hästarna i hagen, han jagade, sparkade, bet... utan anledning! Det var inte så att någon häst närmade sig och störde honom, han gick på ändå. Kände inte igen min egen häst till beteendet, men i ridningen och så var han som vanligt.

Som tur var fanns där ett sött islandssto som han tyckte väldigt mycket om ;) så de fick gå ihop några månader. Sen var han som vanligt igen!

Kom ihåg: vissa hästar är mindre stresståliga än andra...

Absolut, och jag klandrar honom inte för att vara stressad, snarare tvärtom, men det är så att dem som har stallet vill inte ha kvar honom om det inte funkar i höst. Dem vill ha en fungerande flock där alla går tillsammans, jag förstar dem, men jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen. Känns fruktanvärt elakt att behöva flytta honom en gång till, men jag kollar lite med närliggande stall och dem verkar ha boxar över i höst om det inte skulle funka, och där går dem i mindra hagar men kanske som mest två i varje, kanske skulle funka bättre för honom..

Det går inte att ha honom själv då? Så han hinner komma till ro i sin nya omgivning. Jag tror tyvärr att om du flyttar igen eller byter hagkompisar kommer det bara bli värre...

Jo så kanske det är, men det är ju med hästar som problemen ligger, inte i när människa är inblandad...

Sedan år 2000 så har jag ägt 8 importerade iberiska ridhästar av manligt kön. Problemet ligger inte i hästen när det gäller din hästs röjarbeteende i hagen. Det ligger i hästhanteringen. Jag har tjatat mig blå om hur man skall hantera dessa importer, men det är ingen som vill ta till sig vad jag säger. Det finns SÅ många nyblivna ägare av t e x PRE i det här landet som inte förstår varför deras hästar uppför sig som de gör. Jag försöker förklara för dig, eftersom du ber om hjälp, men du vill inte förstå därför att du inte kan ta till dig svaret.
Dessa hästar är INTE som svenskuppfödda hästar, det behöver ha mindre ramar helt enkelt. Sverige är väldigt speciellt när det gäller just hagvistelse, nästan ingen annanstans har man hästar på det här sättet. Det gör att när en sån här häst kommer hit blir det problem. Sen om han har varit här i knappt ett år eller i ett och ett halvt år spelar ingen roll.
Det är din uppgift att ge din häst lugn och ro så att han inte får utrymme för att uppföra sig som en kravallunge. Han kommer att sluta stressa om du begränsar utrymmet för honom, förutsatt att han får stå nära stallet. Ibland blir inte saker & ting som man har tänkt sig. Då får man tänka om helt enkelt.

Jag vill ta till mig, men det är svårt att tänka om, men jag ska kolla om det är ok med dem andra, problemet är att det inte är så mycket att äta i hagarna vid stallet, borde han se dem andra eller blir det värre även då? Han blir ju som tossig ibland när dom andra går och han blir själv. Har dina kunnat gå med andra hästar sen? hur lång tid har det tagit, vet att det såklart varierar...

Min Lusitano hade varit i Sverige ca 1,5 år innan jag köpte honom. Hade gått med andra hästar innan han kom till mig men när han kom hit var han så stressad och försökte i princip döda de andra hästarna vi provade släppa ihop honom med, han hingstade och stökade (kastrerad som 6åring).

Hade honom ensam i hagen i ett halvår ungefär så han fick "landa" och känna lugnet, sedan släppte vi ihop honom med en valack och det var inga problem alls. Nu går han med ett sto och det är inte heller något problem.

Mitt tips är att du har honom ensam ett tag, tills han förstår att han bor där, du är ledaren, ingenting kommer förändras. Sedan släpper du honom med kompisarna igen och ser hur det går.

Jag håller med Kryddan, de här hästarna har haft ett helt annorlunda liv än vad vi är van vid. Ta det försiktigt och luras inte av hans "lugn", de kan ha en inre stress som visar sig såsom du beskriver.

Kanske kan vara enda löningen, han ser lugn ut när han gick med bara valacken, men när han blev själv så sprang han som en dåre och letade efter alla andra, är det då bra att han inte ser dom andra hästarna, eller kommer han bli galen av det också.. Det känns som om han har något slags "kontrollbehov" av att kolla alla andra hästarna, det är väl det man måste bryta... Det jobbiga är att jag vet inte om dem andra vill detta, och att det inte finns så mycket bete, men jag får i så fall försöka hitta ngt bra parti hö som han kan tugga på medans han går där..och dom som har stallet där jag står nu, vill inte ha kvar honom om han fortsätter till hösten när dem ska gå i deras ordninggjorda hage då det bara finns en och dem vill ha alla hästar i samma hage.. Ska till veterinären med han på måndag för att kunna utesluta att han inte är kastrerad ordentligt, samt lite annat..

Jag håller inte häst ensam, alltså så att hästen inte ens ser de andra hästarna. Vi har alla hagar i anslutning till stallet och de ser alltid varandra (står dock på en stor anläggning med ca 50 hästar). På betet i somras gick han först ensam i en hage brevid stona tills hans valackkompis också kom dit.

Min hade också ett "kontroll"behov från början, alltså skulle ha stenkoll på alla hästar som kom och gick, spårade ur om någon gick från ridhuset eller ridbanan, blev galen om någon passerade ridbanan osv. Det har också försvunnit efter att han har fått "landa" och bo in sig, kan komma fram i viss mån om han är kall/orastad och vild.

Du kanske får prova vad som funkar bäst? Ha honom i anslutning till de andra, men ensam tills han har lugnat ned sig. Eller nära stallet som kryddan säger.

Och försök att inte stressa över vad som kommer hända till hösten det är ju bara juni? Det är känsliga hästar, ta det lugnt, han känner av din sinnesstämning.

Ha även samma rutin alltid, flytta inte runt honom i stallet, byt inte box-haggrannar, rid inte på tusen olika ställen, vet inte om du har någon inriktning på ridningen men blanda inte tex western-AR-vanlig dressyr det förvirrar och stressar en känslig häst väldigt mycket. Detta kanske du får hålla stenhårt på ett tag, det fick jag göra, och nu är min häst lugn och fin, kan åka och tävla, byta hagkompisar, boxgrannar, rida överallt.

Han måste gå bredvid andra hästar om någon häst tas in. Har han inte andra hästar bredvid sig när en annan häst hämtas ur hagen måste han också gå in. Helst först dessutom, eftersom han är så här. En liten hage är också bäst för hästar som flippar ur på det här sättet, annars springer de tills de ser ut som staket. Eftersom han är smal (har läst din tråd på foder), så se till så att han får med sig en rejäl påse med hö ut varje dag.
Så länge som han är på det här sättet måste du rida eller leda honom varje dag också, en trött häst är en mer nöjd häst. Men allt tjosan hoppsan är förbjudet tills han har acklimatiserat sig. Dagliga rutiner, på samma tider, är ett måste. Tänk att du doppar honom i bly tills han är helt lugn alltid. Du skall se att det ordnar sig, du får ge det lite tid bara.

PS! Jag tror inte att han är klapphingst, du skulle bara veta hur många personer som hamnar i din sits när de köper en importerad unghäst av manligt kön, men det är det sällan någon som skriver något om. Men som sagt, med tålamod och lite "annorlunda" tänk, så brukar det bli bra efter ett tag :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka