Ge brännässlor?

H

Hästbiten

Har precis rensat trädgården på bränässlor, och tänkte att jag kanske junde ge dom till hästen? :S
Har hört att det är jättebra och nyttigt, men aldrig hört någon som gör det. Finns det någon här som ger sin/sina hästar det? Hur mycket ger man i så fall.
Har lagt dom på tork ute i solen nu :)

Vi slår brännässlor hela sommaren och torkar dem, sen ger vi 2 nävar per dag till en fd hosthäst (nästan frisk nu) och 1 näve per dag till alla de andra.
Efter nyår får ston som ska betäckas 2 nävar per dag tills de är konstaterat dräktiga och fram till avvänjning.
Sen använder vi det i vår egen mat, t.ex i grytor, såser, sallad och omelett mm, mums mums :d :d

Brännässlor främjar mjölkproduktionen hos diande mödrar, är vattendrivande och avgiftande, sammandragande, maglugnande och blodsockersänkande! De hjälper också mot gikt och ledproblem liksom mot hudåkommor mm, mm!

Torka dem ordentligt först. Min häst, som fått det rekommenderat av equiterapeut, får 1-2dl per dag.

Börja försiktigt och öka sedan på det.

Tack så mycket båda två!
:bow:

Jag ska låta dom torka länge innan jag ger honom en skvätt varje dag!

Intressant! Visste inte att det var så nyttigt! :) Det vill jag också testa *ler* :d

Gör så! Undrar bara om dom är goda? Ser ju inte så goda ut...

Min häst kommer antagligen sluka dom, precis som han slukar allt annat. Så det är väl i för sig inget problem :cool:

Tänkte just fråga det.. Gillar dom det? Låter inte så gott :crazy:.. nog för att min pålle är frisk och kry men låter lite spännande ;) hihi..

Det är säkert indivduellt, min förra häst (kräsen) skulle aldrig ätit det!

Den kräsnaste hästen i vårt stall var just hosthästen (enligt vet. hade han kronisk bronkit), men han glufsade gladeligen i sig av de torkade nässlorna direkt från början! :p

Är det någon skillnad på att ta nässlorna som unga plantor eller om man tar dem på sensommaren? Tänkte bara eftersom att till mat för människor vill man ju ha de späda nässlorna.

De späda plantorna ger bästa effekten, så vi slår på samma ställen hela sommaren, de växer ju upp igen inom 14 dagar!
Jag vet inte hur innehållet ändras med skörd efter skörd, men har inte märkt någon skillnad i effekt på just hosthästen, han blir bara bättre och bättre så t.o.m. veterinären är häpen! :)

Har lagt dom på tork ute i solen nu :)
Detta glömde jag att påpeka, jag låter dem inte torka helt igenom i solen, bara så att de går att ta i utan att brännas på fingrarna, annars förstörs ju mycket av de verksamma ämnena!
Sen samlar jag upp dem i korgar och de får stå ute i skugga med omrörning emellanåt tills det verkligen *prasslar och smular sig*, då är de genomtorra!
Tar totalt ca 3 dagar vid bra väder :)

lånar knappen;
joie de vivre; du verkar kunna detdär. torkar du fler örter? Vilka då och hur gör du och vad använder du dem till?
jag blev så nyfiken, bara, :)

Okej.. Dom bränns inte längre nu, så nu har jag lagt dom i korgar. Verkar som att hästarna gillar det då, det är ju bra!
Tack för alla bra inlägg :bow:

Enligt hon jag köpte brännässla av så gillar de flesta hästar den lite beska smaken de har.

Min äter det då lika gärna ur handen som hon gör i fodret.

Någon frågade om vitaminer...
Vitaminer vet jag inte (måste ju dock finnas). Det jag vet är att de innehåller mycket järn...om jag nu inte minss helt fel. De sägs i alla fall att de rensar ur kroppen och "stärker" blodet.

oo ja nässlor är mkt bra! bla mot fångbenägna hästar också (är ju blodförtunnade)
min häst fick nässlor under en vår. köpte färdigtorkat, har tänkt länge att skörda själv och låta torka.. men man är ju lite lat :o

annars på hösten när nässlorna börjar vissna ner brukar hästar och kor själva att gå och äta bland stånde på åkern.

Du undrar om jag använder fler örter, nej inte ännu, men planer och några böcker finns, det gäller bara att hitta örterna i naturen eller att odla själv.
Hittills samlas bara nässlor som ju finns i överflöd :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
745
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 846
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 221
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21