Ge brännässlor?

Nu har jag inte läst hela tråden, men hur torkar man dem på bästa sätt och hur länge?? :confused:
Blev jättenyfiken på ideén och jag har ju hört hur gott det ska vara att ha det i sin egen mat.
Och att det gör gott för hästar, gör det ju ännu mer positivt!!
:D

Kan man inte låta hästarna äta färska brännäslor? alltså otorkade..eller bränns det/är farligt?
Min häst käkade tistel idag och verkade inte så besvärad, haha.. ;)

Jag plockar de (med sax eller kniv för att kapa plantan + turkosa diskhandskar på händerna), lägger eller hänger de på tork i solen i några dagar (går snabbare när de hänger) och sen några dagar i skugga. Sen lägger jag de i hink, packar tätt. Lock på.

Jag har plockar hela plantan ovan jord. De plantor som blommat har jag efter råd från denna tråd bara plockat och lagt på gödselstacken, så att det växer upp nya fina plnator efter några veckor. När jag lägger i hinken delar jag plantorna i mindre bitar.

Jag kommer själv att testa att ha i morgonfilen/gröten, samt göra scones, när receptet kommit upp!

du kan ju äta färska brännäslor själv men jag tror inte hästen kan göra så som människan gör..... :crazy:
vi människor lägger bara bladet platt på tungan med mkt saliv och drar det längs tungan, då förstör man brännpilierna. men man kan bränna sig på tungan... det gjorde jag några ggr :crazy: icke skönt kan jag medge

men det är klart.. min häst käkar också tistlar även om det inte är bra och skadligt för hästen (enligt experterna..... fast min pålla verkar inte bry sig om vad de säger... :smirk:)

okej..hmm men min häst har nog ätit brännäslor också..han verkar inte bry sig..

Men jag menar, det funkar alltså lika bra? Ingen skillnad på torkade/färska?

nu har jag kollat upp om nässlor:

Insamling: när som helst men den bästa tiden är under blomningen.
Användning: delar ovan jord.
egenskaper: urindrivande, sammandragande, blodstillande, stimulerar blodcirkulationen.

Användning: nässlorna är rika på vit C, järn, natrium, klorofyll, protein och fibrer. därför är nässlor ett bra stärkande meddel på våren, med blodrenade egenskaper och förmåga att öka kroppens resurser. lämpligt vid anemi (blodbrist), eftersom nässlan ger både järn och vit C(som gör att kroppen kan tillgodogöra sig järnet). nässlor stimulerar cirkulationen, vilket är en stor fördel vid besvär som fång, reumatism och artrit.
man kan tvätta hästens man och svans med en tvättläsning av nässlor. när du ger nässlor i fodret får hästen ofta "välmåendefläckar" i hårremmen. ofta växer nässlor i hagen men hästar rör inte dem. skörde nässlorna och låt dem vissna i solen så att de inte "bränns" längre, hacka dem och blanda i fodret. du kan också lägga de vissnande nässlorna i hagen så att hästarna kan mumsa i sig när de vill. kom ihåg att nässlor är blodrenande och stärkande. vissa hästägare tycker att ett tillskott av nässlor livar upp hästen ordentligt!

dosering: 20-30 gram hackad, torkad nässla dagligen.

denna texten kommer från "Hästägarens Örtabok" av Hilary Page Self

alltså som jag skrev ovan, släng inte de blommande nässlorna, det är de som är bäst enligt boken jag referade ur ovan.

nä det ska inte vara nån skilland i näring. men oftast så äter ju inte hästar nässlorna färska (utom din då ;))
men om han gör det kan du ju ge honom dubbel dos mot de torkade. dvs 40-60gram/dag

Men då har jag ju slängt bort de bästa bitarna!!! :eek: :eek: :eek:
Jag ska genast sluta med detta!!! :D

ÅH! Den där boken har jag letat efter!!! (Inte hittat än! :( )

Tack för hjälpen!!!

jag visste inte själv att blommorna var bäst.... läste det när jag skrev ner vad det stod i boken....
jag köpte den i börjes butik för några år sen. kanske den finns kvar..... tror det!

en annan bok som är bra är ju läkeörter i kruka av effie romain & sue hawkey
den är för människor men är mkt bra!!

Jag har 5 pärmar med "naturfakta" :o för människor.
Saknar just det där att det är specifierat för hästen. De har ju andra behov...

Tack för tipset! Ska kolla om de har kvar den! (H**ks har ju tagit bort alla såna böcker...)

Ja, H**ks är ju inte den "smartaste" butikskedjan alltid...

Ja, boken finns på B*rj*s, men det känns liiiiiiiite tråkigt att betala över trehundra spänn för boken, bara för att posten tar mkt i avgifter... Ska leta lite till, sen kanske jag beställer den i a f... :crazy:

man kan ju skcika den boken som brevpaket ju, det borde bli billigare än börjes frakt. är det inte det så är det bäst att du samlar ihop nägra so kan beställa från börjes och dela på frakten. :idea:

Vad innehåller boken då? Är det liksom bra information, tydlig/djupgående/saklig? Finns det bilder på plantorna så att man plockar rätt? Står det hur man ska förvara dem? Står det vad som är giftigt/bör undvikas? Står det nånting mer?
*nyfiken och tacksam för svar* :bump:

Här har man massor av brännässlor hemma och nu kan jag göra något nyttigt med dem. Men är det verkligen så att era hästar äter nässlorna i hagen? De 10 tal hästar jag haft hemma har aldrig ätit av nässlorna. Inte heller hästarna på sommarbeter eller hästarna på ridskolorna där jag jobbat. Skulle det vara en slump? eller är det inte så att de flesta hästar ratar nässlorna och ett fåtal äter dem? Om de åt dem skulle inte hagarna vara fulla av nässlor om somrarna.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
745
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 846
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 221
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21