Ge brännässlor?

Hon har ganska mycket nässlor i. Typ en liter...
Jag ska få receptet av mamma så jag kan lägga ut den här, men i alla fall så har hon mjölk, smält smör och ganska mycket honung, och gör en ganska lös deg med mycket kli i. Nässlorna förvälls kort (bara så de 'slaknar') i ganska lite vatten (som blir alldeles grönsvart) sedan kramar man ur så mycket vaten som möjlig ur nässlorna, hackar dem och blandar i degen, som kryddas med lite salt och ganska mycket fänkål. Återkommer med exakta proportioner, jäsningstid och ugnstemp.

jättebra!
man gör samma sak med nässlorna när man gör nässelsoppa. i början.
men det vore SUPER om hela receptet kom ut här för jag är nyfiken på hur det smakar! :p

Åh, vilken bra tråd!
Får ut och skörda nässlor nu känner jag, undrar om det blir godast att bara använda bladen *funderar*.
Har ju en liten gourmet i boxen :angel:

hehe prova!! men använd hanskar när du skördar :smirk:

slår man med lie så komemr det upp nya igen! :idea: bra va!!

ahhhh vilket bra tips.. Min sköthäst som har kronisk bronkit måste jag bara testa detta på :love:..medicinen är ju svin dyr så det kan ju vara bra om man kan kompensera med nå annat...... :D

Om du brännässlor på sommarbetet, så slå av dem. Så fort de torkat till lite grann är hästarna där och smaskar. De älskar det!

Man kan använda sax eller kniv också! (Det gjorde jag!) :D

Nä, usch, nu får det sluta regna, så jag kan plocka fler!!!

Men hörni, man ska inte spara de som blommar, eller? :confused:

Det blir ungefär som lagerblad.

Inga problem att blötlägga det eller ge det torrt. Jag blötlägger alltihop bara för att det är lätt.

Nej, när man slår dem. Ska man torka de som börjat blomma också, eller ska man ta bort blommorna?

Jag gör så nämligen att "första omgången" rensar jag helt, så att det kan komma upp nya plantor. Ibland har plantorna dock hunnit börja blomma (för det gör ju även brännässlor), och därför undrar jag; ska man ta bort bara delarna med blommor på, ska man strunta i de plantorna helt, eller ska man spara och torka även blommorna?

Jag tror inte att man ska ta de som blommat överhuvudtaget. Slå ner dem och kasta dem och skörda sen igen varannan vecka under hela sommaren.

Fast jag läste nånstans att man egentligen ska skörda när de just har blommat (försommar och höst?). Vettefasiken varför egentligen - nyttigheterna finns ju i hela växten och bäst vore ju då att just slå ner varannan vecka medan de fortfarande är SPÖDA för det är ju då koncentrationen av nyttigheterna är störst :P

Ja det tycker jag med. Att de borde vara bäst i början.

Hm...kanske någon annan som har en bra förklaring på det?

nej nu måste jag börja ge brännässlor det verkar jättebra, ut och plocka....

Det är intressant med växter man kan ta från naturen, man skall bara fortsätta med det...

tack så mycket

Får väl fortsätta rensa så länge...men det vore kul med ett "vetenskapligt" svar... Vad är det med blommningen som gör att plantan helt plötsligt blir olämplig, t ex...

Valacker kan ju inte gå runt att "spruta" som hingstar gör, så det blir gärna "stopp" eller sånt...smutsigt.
Rönnbär rensar; "rengör".
Sen tror jag det var nån grej till med dem. Vitaminer?
Men man ska ge dem på vintern + våren, tydligen.

Jag plockar in många olika sorter och gör en egen örtblandning som jag ger hästarna och fåren under vintern.

Torkar allt, var för sig, på stora nätdukar uppe på den mörka ladugårdsvinden, blandar det sedan i en stor pappkartong och förpackar sedan i tomma havre säckar.

Hur länge torkar ni dem innan de slutar brännas? Mina har hängt flera veckor men bränns fortfarande. Jag är i och för sig rätt känslig, men min ena häst spottar ut och grimaserar om han får dem bara så där, men äter glatt om jag smular sönder dem.

Vilka sorter? (Man blir ju nyfiken!!!)

Hör ni, ska man ha de torkade plantorna svalt, eller räcker det om de står torrt? Gör det nåt om de fryser, t ex om de står på balkong under kalla tider?
(Kan torkade saker förresten frysa? Vattnet har ju torkat bort...) *fundersam*

Jag tänkte plocka brännässlor, rönnbär och lite andra växter.
Hundkex? Ljung? (främst till mig själv) Lingonblad?

[Ska köpa mig en bok om det här - tips?] :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
745
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 846
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 221
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21