Ge bort hus?

moster

Trådstartare
Vet inte alls om jag hamna rätt, men vi ser!
Föe att göra lång historia kort så drömmer jag och sambon om en gård.

Min tanke/fundering just nu är kan man "ge bort" ett hus till tex hans syster utan att hennes sambo (och pappan till hennes barn) har någon möjlighet att "ta det"? Om dom tex går isär så vill vi att ett ev hus ska vara hennes och att det aldrig ska kunna bli en diskussion kring det.
OM något skulle hända henne så ärver ju hennes sambo henne? Eller gäller det bara om dom är gifta?
Iaf: kan man på något vis få till det så att huset går till barnen och inte till honom?
I mitt huvud får jag bara till det om man själv äger det och systern får "hyra det" eller liknande? För det spelar väl inte så stor roll om hon köper och står på kontraktet? Det blir väl bådas ändå?

Leker mest med tanken just nu...
 
Vet inte alls om jag hamna rätt, men vi ser!
Föe att göra lång historia kort så drömmer jag och sambon om en gård.

Min tanke/fundering just nu är kan man "ge bort" ett hus till tex hans syster utan att hennes sambo (och pappan till hennes barn) har någon möjlighet att "ta det"? Om dom tex går isär så vill vi att ett ev hus ska vara hennes och att det aldrig ska kunna bli en diskussion kring det.
OM något skulle hända henne så ärver ju hennes sambo henne? Eller gäller det bara om dom är gifta?
Iaf: kan man på något vis få till det så att huset går till barnen och inte till honom?
I mitt huvud får jag bara till det om man själv äger det och systern får "hyra det" eller liknande? För det spelar väl inte så stor roll om hon köper och står på kontraktet? Det blir väl bådas ändå?

Leker mest med tanken just nu...

Ger du bort något till din syster så är det ju hennes att göra vad hon vill med. Du kan inte ge bort något och sedan styra vad som händer med det.
 
Det kan göras som enskild egendom. Men när väl gåvan är gjord bestämmer mottagaren vad som ska ske med den. Han/hon kan i testamente, gåvobrev fördela gåvan bäst han/hon gitter.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Min sambo sedan 9 år tillbaka har ikväll meddelat att han tror att han vill separera. Tankarna har funnits i mitt huvud också, men nu...
Svar
8
· Visningar
1 579
Senast: Ektopia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 674
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 492
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp