GBS Grupp B Streptokocker

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Grace*

Fler här som har GBS?
Har ni ätit antibiotika? ska ni få/fick ni dropp med antibiotika under förlossningen? Är det farligt för barnet om man ammar när man har GBS?
Ska pappan också testa sig om han har GBS?
 
Sv: GBS Grupp B Streptokocker

Grannen till mig fick barn för en månad sen. Hon blev jättesjuk på bb. Alltså efter förlossningen. Nu har hon även reumatism som kom som ett jätteskov i samma veva, så det tog någon dag innan de begrep vad som var fel. Hon fick antibiotika i dropp och piggade på sig. Gossen var det inget fel på. Men han föddes tre veckor för tidigt. Vattnet gick.( inget värkarbete, så de satte igång).
Nu ammar hon inte eftersom hennes RA behövde behandlas omg. Hon får så pass starka mediciner så hon får inte amma.

Nu vet de ju detta om de vill skaffa fler barn. Mvc lär ju säkert hålla stenkoll då.
 
Sv: GBS Grupp B Streptokocker

Fler här som har GBS?
Har ni ätit antibiotika? ska ni få/fick ni dropp med antibiotika under förlossningen? Är det farligt för barnet om man ammar när man har GBS?
Ska pappan också testa sig om han har GBS?


Här är en sida som det står lite om GBS...

http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=4532

Jag hade/har GBS och fick antibiotika under förlossningen (som hade startat 2 mån för tidigt)

Tror inte det ska vara några problem att amma..
Jag ammade iallafall..

Min sambo behövde inte några test.
 
Sv: GBS Grupp B Streptokocker

Jag tänkte om jag behandlas med antibiotika och blir av med bakterien, så om min sambo har bakterien så kan ju han smitta mig igen med den sexuellt...




Min barnmorska sa att det inte behövdes dropp under förlossningen, medan många andra säger och det står att läsa att det behövs dropp under förlossningen, så vet ju inte hur man ska göra...
 
Sv: GBS Grupp B Streptokocker

tack för svaren, och bra sida!
 
Sv: GBS Grupp B Streptokocker

Vet ni hur ett cervix prov tas för GBS?
Jag borde nog ta ett sådant, men är orolig över hur de tar det, då jag varit med om en obehaglig undersökning tidigare i graviditeten som jag fick sammandragningar av, det kom mycket blod också.
Tar de en bit av cervix, eller räcker det med typ en lång tops som de kan röra med vid cervix för att få ett prov.
 
Sv: GBS Grupp B Streptokocker

Det enda jag minns att de (sköterskor/läkare?) gjorde var att dom hade topsar..

Visste inte ens om att de tog prover...
Vet bara att jag satt i den där :devil: stolen & både den ena & den andra var där & tittade & kände efter...

Nu efteråt så antar jag att jag inte var riktigt DÄR... Var ju liksom inte beredd på att vara på förlossningen..

Fick reda på först några dagar efter att bebis var ute att jag hade GBS..

Men tror inte att du ska behöva oroa dig för ett prov.
 
Sv: GBS Grupp B Streptokocker

tack för svar, verkar ju inte vara någon fara med den undersökningen om topsar används.:rofl:
 
Sv: GBS Grupp B Streptokocker

Pratade med sjukrådsgivningen, det är när det är en viss halt av GBS (hög halt) i urinen på urinodlingen som man får antibiotika.
sen om bakterien försvinner och du på kommande urinodling och cervix prov visar att du inte längre har någon hög halt GBS, så behövs alltså inget dropp vid förlossningen.
Men skulle urinodlingen + cervix prov visa att du fortfarande har hög halt GBS, så behövs antibiotika vid förlossningen.
För att vara på säkra sidan, får man ju göra många urinodlingar och cervix prov.

Dessutom sa barnmorskan att min sambo inte kan smitta mig med GBS, när jag blivit behandlad, när man är gravid så är man ju extra känslig för GBS, och man kan ha den här bakterien normalt annars ju.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 315
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 468
Senast: Modest
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 978
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 777
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp