Gated community

Gammeln

Trådstartare
Det finns ju några sådanna här i landet och det verkar vara en trend som nu blir allt mer efterfrågad. Nästan 60% tycker att det är en bra lösning. Då bygger man ett bostadsområde som sedan inhägnas så att inga andra kommer in utom dom som bor där och de som dom boende ger tillstånd till. På så sätt skapar man sig trygghet och bygger upp ett samhälle precis så som man vill ha när stat o kommun inte klarar av det. Då kan man ju tex skapa sig en bättre sjukvård inom området, en bättre skola eller vad man nu är intresserad av som då bara kan utnyttjas av dom som bor inom Gated community.

Men dessa communities brukar väl enbart innehålla själva bostäderna, inte bli ett helt samhälle? Eller finns det såna också?

Vi bodde i ett Gated Community i USA, i San Diego och det kändes rätt bra, det var lugnt och städat ;) Lite FÖR städat kanske, då gate-vakten vägrade släppa in våra kompisar som kom körande i sin gamla folkabuss, såna suspekta individer :laugh:

På Malta finns flera sådana, dock inga skolor och så utan som Lena säger bara bostäder, en bostad där, ett bedroom och kök (alltså typ en tvåa) kostade runt 1300 euro. Inte värt det tyckte vår familj. Hade dock många vänner som bodde i sådana komplex, de hade ju pool och ev någon liten lekplats inne på området och massor med fina, dyra lägenheter då och visst, det hade kanske varit trevligt men lekplatser och pooler finns ju överallt på Malta.
Har nyligen kommit hem från Israel/Palestina. I Palestina är det vanligt med stora judiska bosättningar som byggs som ett helt samhälle liknande det gammeln pratar med skolor och affärer och så vidare som skyddas med elstängsel, murar, nät och militärer. Jag förstår att de skapar sig den tryggheten, stjäl man land och hus från andra lär man nog försöka göra det yttersta för att hålla sig trygg :mad:

Något som används länge utomlands. Och förmodligen kommer att bli vanligare här också.
Det som planeras nu är väl egentligen bara ett hinder för att med bil ta sig in på området, staketet/muren skulle visst vara bara 1 meter hög.
Men efterfrågan finns säkert att områdena skall vara säkra, dvs att obehöriga inte ska kunna ta sig in överhuvudtaget. Till det behövs betydligt bättre stängsel. Frågan blir väl om samhället accepterar det.

Det finns ju några sådanna här i landet och det verkar vara en trend som nu blir allt mer efterfrågad. Nästan 60% tycker att det är en bra lösning. Då bygger man ett bostadsområde som sedan inhägnas så att inga andra kommer in utom dom som bor där och de som dom boende ger tillstånd till. På så sätt skapar man sig trygghet och bygger upp ett samhälle precis så som man vill ha när stat o kommun inte klarar av det. Då kan man ju tex skapa sig en bättre sjukvård inom området, en bättre skola eller vad man nu är intresserad av som då bara kan utnyttjas av dom som bor inom Gated community.

Ja men då förutsätter jag att de som bor i denna inhägnad inte kör runt i andras bostadsområden och stör.

Asch. Det ar val som att ha en privat innergard inne i stan. Fast med smavaningshus och lite gras runt om. Sadant har vi ju haft hur lange som helst.
Åh, fina innergådar i kvarter med lite äldre flervåningshus är SÅ mysiga!!
(Fast i fallet med Gated Communities sitter en vakt hela dagarna vid ingångenoch bestämmer om man får komma in eller ej. Kvällstid får man öppna grindarna själv med en fjärrkontroll om man vill in/hem.)

Med tanke på åt vilket håll samhällsutvecklingen verkar gå så kommer det nog bara vara en tidsfråga innan vi får sådana här i sverige också.

Jag tycker det är ett stort samhälleligt misslyckande med gated communities och att det ens finns någon som vill bo i ett sånt. JätteUSCH!
Jo, visst är det sorgligt.
Å andra sidan beror det lite på var man bor - när jag tänker efter så var samtliga områden vi hyrde lägenheter i, i Californien, sk Gated Communities. På så sätt att ingen kunde köra in utan att först passera grindarna med egen nyckel/fjärrkontroll eller bli insläppt av grindvakten. De områden som INTE hade gates, som vi tittade på, var samtliga tyvärr rätt suspekta och absolut ingenstans jag skulle vilja bo, med drogtrafik, shootings, massor med polispådrag om nätterna etc. Helikoptrar som flög runt med spotlights. (Nej jag överdriver inte!)
Sen fanns det givetvis trevliga villaområden utan grindar, där man kunde promenera runt, men där misstänker jag att man hade lite uppsikt över folk på andra vis.

Å andra sidan beror det lite på var man bor - när jag tänker efter så var samtliga områden vi hyrde lägenheter i, i Californien, sk Gated Communities. På så sätt att ingen kunde köra in utan att först passera grindarna med egen nyckel/fjärrkontroll eller bli insläppt av grindvakten. De områden som INTE hade gates, som vi tittade på, var samtliga tyvärr rätt suspekta och absolut ingenstans jag skulle vilja bo, med drogtrafik, shootings, massor med polispådrag om nätterna etc. Helikoptrar som flög runt med spotlights. (Nej jag överdriver inte!)
Sen fanns det givetvis trevliga villaområden utan grindar, där man kunde promenera runt, men där misstänker jag att man hade lite uppsikt över folk på andra vis.
Ja, USA är verkligen ett sorgligt land, totalt misslyckat.

exaktemente - det är ju det som är det sorgliga och jätteusch.

När jag läste om det igår blev jag inte förvånad. Varken över initiativet, eller över att det visade sig handla om just Kungsbacka.
I Kungsbacka finns i praktiken försumbara problem med integration, relativt få våldsbrott, jämförelsevis höga inkomster, jämförelsevis dyra fastigheter etc. Kommunen har fram tills helt nyligen utmärkt sig genom att i princip inte ta emot några flyktingar alls. Helt enkelt - med uppenbar risk att polarisera - en kommun med överrepresentation av individualistiska höginkomsttagare och med jämförelsevis få världsliga problem. Där finns, jämfört med många andra kommuner, inte särskilt mycket att vara rädd för. Som samhällsfenomen ser jag en gated community i Kungsbacka, Särö eller Torslanda som uttryck för något annat (om än besläktat) än en hypotetisk gated community i Biskopsgården, Backa eller Gårdsten.

Ja men då förutsätter jag att de som bor i denna inhägnad inte kör runt i andras bostadsområden och stör.
Så länge de är med och betalar kommunalskatten så har de väl samma rätt som alla andra . Och vill du besöka ngn i ett gatet C så är det väl bara att anmäla sig. ;)

Ja, USA är verkligen ett sorgligt land, totalt misslyckat.
Om du frågar dem själva så håller de nog inte med dig.

De senaste 100 åren har de haft den högsta levnadsstandarden i världen, deras industriarbetare har haft den högsta köpkraften.
Vi är nu på väg in i en ny tidsera, återstår att se vilka lösningar som lyckas bäst där.

Jag har bott i ett gated community i Dubai och trivdes jättebra. Men samtidigt håller jag med @cirkus, när jag tänker på GC's i Sverige så känns det som ett samhälleligt misslyckande.

Jag tror vi levde under mer "övervakning" för 50-100 år sedan. Portvakter i flerfamiljshus, större egendomar var övervakade vid inkörsel (som små samhällen där man inte var välkommen om man inte hörde till eller var anmäld besökare). Sedan har vi gått ifrån det, alla lever mer anonymt.

Och eftersom det funkar sådär bra (inte alls) på en del håll, ökar kraven på trygghet för befolkningen. Visst är det ett misslyckande i samhället, och samtidigt tror jag att ett mellanting mellan 90-tal och GC kan vara lösningen. Vilket i min tankevärld gör att vi hamnar runt 1910, d v s portvakter, bättre kännedom om sitt närområde, modern grannsamverkan etc.

Vi måste våga bry oss och våga ta hand om vårt gemensamma samhälle mer. D v s våra medmänniskor. Och bli hårdare (nolltolerans) mot brott i vår närhet. Skydda vår omgivning och våra medmänniskor. Våga fråga om man kan hjälpa till om det är främmande människor i trappen. Bryta in om det är våldsamma situationer på stan. Konstig stämning i närbutiken. Stanna till och titta lite extra om det är något i magkänslan som säger att det ser underligt ut vid 7-11 på macken. Våga bry sig. Känna sig som en del av samhället, det jag gör kan göra skillnad - även om det är en så enkel sak som att notera att det är någon främmande bil på grannens infart vid en konstig tid på dygnet.

Ja och?
De flesta vill väl kunna låsa sin ytterdörr och ha sin tomt fri från främmande spring?
Vem som vill kan ju anlita privat vård och ha sina barn i privat skola.

Vad är problemet?

Frågan är dock om de verkligen får bygglov för att bygga dessa murar?
Man får ju inte sätta staket runt sin tomt hur som helst.

Ja och?
De flesta vill väl kunna låsa sin ytterdörr och ha sin tomt fri från främmande spring?
Vem som vill kan ju anlita privat vård och ha sina barn i privat skola.

Vad är problemet?

Frågan är dock om de verkligen får bygglov för att bygga dessa murar?
Man får ju inte sätta staket runt sin tomt hur som helst.
Precis! De flesta i större städer har väl portkod på sin trappuppgång idag? Så inte vem som helst kan knalla in. Det är samma sak omän i mindre format.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 472
Senast: lundsbo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 685
Senast: TinyWiny
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 531
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII