Gaspari i dagens avel

Trilla

Trådstartare
Hej!

Jo jag håller på och gör en hemsida om Gaspari och om hans avkommor.
Jag undrar nu,förutom Briar, har vi någon mer hingst i dagens avel som har Gaspari i sig,typ som längst ifrån 4-5 ledet??
Är det någon som vet??
Briar har ju Gaspari i sig i 4:e ledet har jag för mig att det va.
Jag har fått fram många avkommor som har fått godkända hingstar ,tex Washington,Dardel. Jag undrar oxå om Dardel,lever han fortfarande?exporterades han till USA eller??
Vore mycket tacksam för hjälp :banana: :bump: :bow:

Sv: Gaspari i dagens avel

Dardel lever hos sin uppfödare Ulla Josefsson och har mycket riktigt Gaspari som morfarsfar.
Corrado WL har Gaspari till morfarsfar.
Lanskoy har honom till farfarsfarfar
Artist har honom till mormorsfar
Bayron har honom till mormorsfar
Tip Top har honom till mormorsfarfar, sonen Trenton har honom dessutom som morfarsfar
Walliant har honom som mormorsfar
Niklas har honom till morfarsfarfar
Saigon har honom som mormorsmormorsfar
Shogun har honom som mormorsmorfar
Warsteiner har honom som mormorsmorfar

:eek: Vilket uppslagsverk du är. Är impad, även om du sitter och läser innantill ;)

Tack :o

Jo, allt kan man ju inte utantill, så jag har mycket riktigt läst hingstkatalogen från pärm till pärm ;)

Och sen vet ju du att Gaspari var min idol :)

Jag har ett sto som har honom som farfar dvs hon är efter Dragon. Hon är väldigt lik sin farfar utseende mässigt men troligen också i temperamentet dvs mkt energisk (het) och spänstig. Dom hästar jag har träffat med Gaspari nära i stamtavlan har alla varit elektriska, energiska.
Det vill ju även dagens elit ryttare ha. Men... dom med kombinationen Gaspari-Drabant har i det närmsta varit helgalna ,Bradin och Gaspardin har det funnits några efter här i trakterna och dom är inte vidare ridbara. :eek:

Jag har ett sto som är efter Gaspadin som har Gaspari till far och hon har Drabant också bakom sig inget fel på den damen mycket motor men inte alls dum hoppar som en gud fast nu är hon 23 år gammal och har föl vid sidan och dräktig igen *S* Hon har även Utrillo i sig så nog hade det kunnat bli en riktigt kärring ;-) Hennes avkommor har varit snälla och jättebra i typ och väldigt ridbara

Min Amorina e. Tamburin - Herkules(Gaspari) avelssto hos oss,
IM000159.JPG
:love:

Jag har ett avelssto som är linjeavlat på Gaspari :eek: ! Hennes mormors mormors mormor var en helsyster till Gasparis mamma och hennes morfars farfars farfar var Gaspari - kanske tur att det är långt bak ;) sett till humöret :crazy:

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Så sant som det är sagt. Kommer aldrig att hinna ifatt dig, hur jag än bär mig åt.

Är det bara hingstar som är i avel nu du vill veta? Annars finns det ju andra som inte längre är i avel.

Ska det vara såna som inte längre är i avel kan jag komma med en låååång lista ;)

Jo det vet jag att du kan, kan också hjälpa till med den i sådana fall. Kollade lite i gamla hingstkataloger när jag la mig igår kväll och hittade en bunt.

Hej!
Vårt avelsto har Gaspari som mmm far. Kalmia (mmm) betäcktes tre gånger med Gaspari och resultatet blev Herkules 504 som de flesta känner till ;) , Elektron 469 (svår dressyr i Tyskland) samt avels stoet Kaba (Elitsto). Kaba är alltså mm till vårt sto. Kaba betäcktes med Hertigen och lämnade mamman till vårt sto. Korona som hon heter är efter Ralmé Z - Hertigen - Gaspari. Vi kan lugnt säga att hon har humör :D ! Varken Gaspari eller Hertigen är ju kända för att vara några "duvungar", men de nedärver kapacitet.
Jag har alltid velat betäcka Korona med en hingst som håller Gaspari med tanke på att få en linjeavel på honom. Tyvärr är det svårare att sälja avkommor efter "svenska" hingstar, köparna vill ha tyska hingstar. Självklart inte alla men jag tror att ni förstår vad jag menar!
Det är synd att det gamla "svenska" blodet inte bevaras.
MVH / Fia

Vi kanske inte ska skylla allt på hingstarna då Kalmia ligger som stammor och kommer ur Kamburgfamiljen och dessa har varit kända för ett bestämt uppträdande.

Om du betraktar det som linjeavel så är väl all avel i stort sätt linjeavel

Hej!
Visste inte att F1 orna var kända för att vara bestämda, stämmer defenitivt på vårt sto.
Sedan är ju faktiskt dessutom både Hertigen och Gaspari kända för att lämna tuffa avkommor. Men, det är också så att: "Ingen regel utan undantag"! Det finns säkert lugna avkommor efter dessa hingstar också, men rent generellt så!
Vårat sto fick ett föl efter D-Day, innan det blev allmänt bestämt att han lämnar tuffa hästar. Denna avkomma är den lugnaste man kan tänka sig! Som sagt var, man vet aldrig! Det är väl charmen med branschen. ;)
MVH / Fia

Visst är det synd att det Svenska blodet försvinner mer och mer. Fråga Görel och mig, vi proppsar hela tiden på det Svenska blodet. Har nästan bara använt mig av Svenska "gammla" hingstar och har inte sett att det varit direkt svårt att sälja. Nästan tvärtom.

Hej!
Håller med dig. "Problemet" med vårt sto är hon är efter Ralmé Z, det hade varit roligare om hon hade varit efter en svensk hingst i stället. Hon har lämnat en finalplacerad avkomma i Breeders (hopp) e: Rocky (avkomman blev visserligen kl 1 D på kvaliten). Samt ett föl efter Cortez (51p) med 899 på gången. Jag vill betäcka med dressyrhingstar då hennes avkommor rör sig gudomligt. Problemet är att det "ser konstigt ut" med en svensk dressyrhingst på ett Ralmé Z sto. Helrörigt - hoppas du förstår hur jag tänker! ;) Min klara uppfattning är att hon lämnar bättre dressyr avkommor än hopp trots Rocky avkomman. Problemet är att sälja sedan. Tror det skulle vara lättast att lägga på henne med tex. Carnute försäljningsmässigt, men tror det skulle vara mer intressant med tex en hingst som Briar (inte mitt första val, men säljbart).
MVH / Fia

Förstår precis hur du menar. Vad gäller Briar så är han ju dubbeltalang, nästan mer åt hoppsidan. Tror att det kommer med tiden att dyka upp fler och fler Briar hästar som hoppar bättre än dom har gångarter.

Corrado WL skulle kunna var ett alternativ, tävlas i dressyr men med hoppstam. Ja genom Cortez då.

Vad roligt att det finns Gaspari-fantaster.Gaspari finns i alla mina ston (fem stycken) bl a som morfar.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 852
Senast: mackan
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 810
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar