skogstomten

Trådstartare
:angel::o:eek:
Magen har väl länge och ofta varit knäpp (läs gasig).
Har inte brytt mig så mycket men nu påverkar det ju lilla sonen via mjölken ju.
Vad är värst för honom?
Blir det gasigt för honom så fort jag är gasig eller kan sådant vara oberoende av varandra? Tänkte om han kan bli gasig utan att jag är det/reagerar på saker.

Vad ska man unvika då?
lök
starka kryddor

fyll på listan snälla, innan vi måste utrymma byn :angel:
(ja jag är lite trött knäpp också)
 
Sv: Gaslarm!

:angel::o:eek:
Magen har väl länge och ofta varit knäpp (läs gasig).
Har inte brytt mig så mycket men nu påverkar det ju lilla sonen via mjölken ju.
Vad är värst för honom?
Blir det gasigt för honom så fort jag är gasig eller kan sådant vara oberoende av varandra? Tänkte om han kan bli gasig utan att jag är det/reagerar på saker.

Vad ska man unvika då?
lök
starka kryddor

fyll på listan snälla, innan vi måste utrymma byn :angel:
(ja jag är lite trött knäpp också)


Generellt sett så kan barn bli gasiga av samma saker som sin mamma, alltså äter du något som ger dig gaser så kan det gå över via bröstmjölken till barnet. Precis som du skriver.

Jag kan fylla på din lista lite:
Lök
Starka kryddor
Kaffe
Tomat
Kål
Ägg
Ibland även mjöltprodukter, men det brukar ge mer magknip än gaser (för det är ju inte alla barn som har ont i magen av sina gaser, så det kommer inte automatiskt bara för att man har det ena).
 
Sv: Gaslarm!

Vindruvor, jag råkade äta en hel sån packe med vindruvor när sonen var nyfödd. Förstod inte varför han var så ledsen. Men andra gången jag åt vindruvor lyckades tröga jag koppla hur det hängde ihop.
 
Sv: Gaslarm!

Jag tror att han nog har ont i magen, annars har han lite underlig mimik bara. ;)
Skrynklar ihop ansiktet, plutar upp underläppen tjuter till och sen *prutt prutt* och så ser han lite nöjdare ut en stund.

Men kokta saker borde fungera hyffsat va?
kokt-
ris
potatis
fisk
kött
morötter

Gudars kommer få världens idetorka på matlagningen bara för att jag kommer bli skraj att det ska bli gaser. :D
 
Sv: Gaslarm!

Eller hur, när sonen bara skrek och skrek och skrek första tider uteslök jag allt jag hade hört kunde ge magknip. Blir ganska trist i längden. Nu har hans skrikande lugnat sig, så jag börjar succesivt äta t.ex. ägg, tomat och lite kaffe igen. Däremot håller jag mig ifrån lök, trots att jag gillar det.

Tror att det är bättre med kokt, eller tillagad föda, om det nu kan ge besvär när det är otillagat.
 
Sv: Gaslarm!

Ja huvudsaken är ju att lilla grabben inte behöver ha ont i magen, sen får man väl ta ens egen mat som det blir. Är ju inte i all evighet.:)
 
Sv: Gaslarm!

Jag kan fylla på din lista lite:
Lök
Starka kryddor
Kaffe
Tomat
Kål
Ägg

Stackars Tomtemor, hon älskar ju vitkålssallad. Man vill ju glädja sambon, så jag gjorde en storladdning i somras, stackars lilla Vidar, dagen efter:angel:

Sen fungerar ju allt som i ett ekosystem: Kinkig grabb, påfrestad mamma som fräser åt karln sin...:eek::angel::banana:
 
Sv: Gaslarm!

Lite lagom av allt, kanske funkar?

Magar vänjer sig oftast ganska fort, men att käka rå lök som äpplen kanske inte rekommenderas:D
 
Sv: Gaslarm!

Ja det har funkat hittils, med lagom av allt alltså :)
Inte haft några problem med grabbens mage, ja förutom det där karln skrev om då. Avdelning Skogstomten tänkte inte :angel:

Njae rå lök äter jag inte, huh då attans skulle nog hela Sverige ligga illa till i gaslarmet.
Frågan är väl bara vad det är som ställt till hans mage så pass nu. :confused: Fast jag tycker att det verkar lätta lite nu tack och lov.
 
Sv: Gaslarm!

Fyller på lite till:

Bönor
Kolsyra
Alla röda grönsaker (inte bara tomat)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 213
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 287
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
471
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag är så trött att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Det blir ju bättre av att jag har värsta jobb pressen på mig just nu. Självklart...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp