Sv: Bebisfunderingar!
Jag har två döttrar, Hanna 3-3,5 år och Nova-li 10 månader.
- Blöjbyten - vad tvättar ni rumpan med? Våtservetter, tvättlappar, bara vatten eller oljor också?
När H var bebis blev det bara våtservetter. Med Nova-li så använder vi nästan bara återanvändningsbara, både för kemikaliernas skull och för naturens och hudens skull. Fleecefilt klippt i bitar funkar toppen (men om det är klistrigt bajs så blir det frottélappar). Har pappersservetter ibland också.
- Sovrutiner - har ni alls brytt er om att införa sånt för så små bebisar? Försöker ni hålla dem vakna på dagen/kvällen så de skall sova bättre på natten?
Hanna försökte vi lägga en viss tid (inte när hon var yttepytte), men det var så mkt bök och "stress" med det så med Nova-li så har vi låtit det bli som det blir liksom. Hon sover alltid om jag går och lägger mig och ammar (fast nu är hon så stor så nu vaknar hon tidigt varje morgon ).
- Amning - om Elina vaknar och/eller är lessen vill hon ofta snutta lite. Oavsett om hon är hungrig eller inte. Jag låter henne få bröstet precis när hon vill, är det dumt? Ibland vill hon bara gossa lite och ibland vill hon äta på riktigt. Helst skulle jag ju vilja ha mer 'riktiga' måltider och inget snuttande mellan ... har provat napp men den är hon inte intresserad av alls. Vill inte snutta på fingrar eller så heller, bara tutte duger
Jättebra! Så har jag gjort med bägge, och framförallt med Nova-li kanske (Ammade Hanna massor och ofta också, men är mer säker i min "roll" med det den här gången). Ofta ammade jag i bärsjal när Nova-li var pytte. Numera är hon så stor så det är bekvämast i soffan
- Magont - Ibland är Elina gasig och skriker när hon ska göra i blöjan
Jag känner mig maktlös, det är oftast inte så långa stunder men det gör ont i kroppen när hon är lessen! Vad gör ni vid såna tillfällen? Jag försöker se om det är något i bröstmjölken, har tagit bort all mjölk, starka kryddor, lök, gasbildande livsmedel, frukt, kolsyrade drycker... Så får jag införa en sak i taget och se om det går att hitta något att skylla på. Annars masserar jag magen, har hon väldigt ont brukar hon få vara naken och masseras och röra på sig lite, så brukar det släppa. Det här har bara pågått en vecka, så det KAN ju vara en bakterie i magen också ..
Tänka på vad man äter (som du skriver). Helt mjölkfritt. Utan socker, sparsamt med vitt mjöl. Dubbel dos minifom. Sempers magdroppar! Bära mkt under hela dagen
- Bilbarnstolen, och vagnen - Elina gillar INTE babyskyddet och vagnen. Hon accepterar dem efter en stund, men ofta är det lite tjafs innan hon kommer till ro. Sen somnar hon inte, utan ligger/sitter där och ser förnärmad ut
Jag trodde de flesta barn gillade bilen och vagnen? Vänjer de sig med tiden? Är det bara att köra på tills hon vänjer sig? Tips mottages gärna!
Hanna hatade vagnen tills hon var 5-6 månader och vi kom på att vi kunde byta från liggdel till sittdel Då gick det mkt bättre, och efter 1 år älskade hon vagnen.
Nova-li har blivit sjalad så mkt men accepterade vagnen mkt bättre än storasyster, men vi har sjalat mest (så bekvämt och smidigt, speciellt i början!).
Hanna gillade babyskyddet i början men inte efter några månader. Blev lite bättre med bilstol istället och sen gillade hon bilen igen (efter att ha haft lång "jobbig bilperiod")
Nova-li hatade verkligen babyskyddet, och hatar det fortfarande.. Bilstol funkar bra, hon ser ut bättre då.
- Babygym - jag lägger henne korsta stunder under ett babygym. Och hon har börjat slå på leksakerna som hänger där .. är inte det väldigt tidigt? Är det en slump, och bara mamma som vill se att hon 'leker'?
Vi har haft babygym. Hanna ville inte bli "övergiven" och lagd ensam, Nova-li fixade det mkt bättre och gillade babygymmet.
Jag måste bara tillägga att man kan inte skämma bort ett barn med närhet!! det fick vi höra när H var liten och det stressade oss en del fastän vi själva snabbt kom fram till att hon behövde närhet och att vi var villiga att ge det osv.
Vi samsover mkt. Ammar länge. Bär med eller utan "bärhjälpmedel" och barnet vill