Nej men det är väl det de flesta säger? En hyfsat stor hund som larmar/skäller men som inte går i skarpt läge om den är lös på gården och främlingar kommer förbi är väl utmärkt?Men är det verkligen såhär svartvitt?
Jag har helt klart känt mig tryggare med Gripa än utan. Både när jag sovit i bilen utomlands, gått sent på kvällen någonstans där det händer lite otrevligheter eller om jag tex är själv sent på kvällen i stallet, då jag vet att kriminella har haft mötespunkt där mer än en gång med droger och ev prostituerade.
Jag tror ärligt talat inte att det är falsk trygghet. Det betyder ju dock inte att hunden är skottsäker och någon skjuter henne liksom. Men visst inger vissa hundar helt enkelt mer respekt än andra och det är ju därför vi har så många olika typer av vakthundar. Alltifrån hundar som larmar på avstånd till hundar som slåss till döden, och allt därimellan. Finns ju dessutom otaliga historier på hundar som avvärjt tex våldtäktsförsök. Och inte genom att försöka döda personen, men skälla, morra och kanske ett bett eller två.
Är jag den enda på buke som förstår om man vill ha en hund som verkar avskräckande utan att vara livsfarlig för andra?
Den är avskräckande för bus som vill åt lätta mål men tar inte saken i egna tassar, och löper mindre risk att gå in och skada andra eller själv bli skadad.