Sv: Gärds

Dej missade jag :angel:
och Fio.. fast jag hörde dressyrdomaren drömma om en häst och "önska att den vägrade ut sej" så den blev billig..:smirk:
Det var Barcelona :D

Träffade däremot en del andra.

Grattis Nightrunners_noya och Nisse till placeringarna. :bump: Kanske fler som jag missat?

Nä du hon hoppade i terrängen idag :) Det roliga var att hon hoppade allra bäst och bjöd allra mest på coffin och vattenhindret vilket var lite förvånande men hon var väl exalterad över att hon klarade coffin i tranemo och ville visa matte att hon faktiskt kan hoppa gravar nu :D

Dressyren var hon faktiskt ganska matt idag redan på framridningen gick inte fram ordentligt och surade lite och var spänd , när hon blir spänd så går hon emot och trycker lite man ser nog inte det så mkt men det känns.
I hoppningen var hon tittig och rev ett och gick och tryckte emot så jag hittade ingen rytm förrän i slutet av banan.

Terrängen gick jag ut lite försiktigt , det går inte att sparka på henne när hon är spänd, kom knappt fram till andra hindret men det lossnade sedan efter halva banan typ och sen kunde hon galoppera på framåt så jag fick en del tidsfel, lite synd på placeringen men bättre att hon får ta det i sin takt nu eftersom hon har varit lite hmm .. fast jag tror jag rider mkt bättre och mer bestämt själv i terrängen på henne nu oxå.

Så jag är jätteglad idag :)

Oj då det låter som om ni haft en händelserik dag ! Blev hon mkt blöt?:D

Hrm ja.. hon "skällde på banbyggaren" för att där inte fanns snorkel. Hon trillade åt höger, raklång, höll kvar hästen och snurrade runt i vattnet. Hon drack lite vatten också. Hästen halkade på/vid nerhoppsstocken så han vred sej lite men han kom snabbt upp och var pigg och glad.

Men med tanke på den dressyren så vare det ingen större skada skedd. Jag rättade till staketet under ritten. Får man det?

Var det månne detta jag också lyckades fånga på bild? :angel:

PICT1764.jpg

PICT1765.jpg

Jag tog fler bilder, kanske 50 st, men jag vet inte om det är någon mer här som fastnat :o Fotade mest i början, sedan dog batteriet ett tag, och sedan kunde jag fota de sista också litegrann...

Nä.. det är hennes tävlingskompis/jobbarkompis Line Holmsen :idea:

Line fick gott om plats i vår lokaltidning idag. Första sidan :idea:
Tyvärr bara pappersversionen men ändå.

Okej, jag red nog i mitten, men du kanske har lust och kolla om du har nån bild på mig i alla fall, jag hade mörkblåa ridbyxor och en ljusblå tröja

Jag var där med 3 djur. 2 st gick lätt och 1 gick *ig.

Unghästen gjorde en fin stabil dressyr och tyckte att jag blev nerdömd med mina 52 straff. Inga kommentarer alls. fick en 5a på ryggningen som var rak och jämn utan en kommentar? en 6 på galoppfattningen som var hur bra som ehlst utan ngn motivering. Gissa om jag var arg:devil: . Sedan hoppade han felfritt i banhoppningen och gick som en klocka i terrängen. lite tidsfel. Blev 4. Nu väntar det lite vila för honom.

Hade en gammal häst i lätt klass med av olika anledningar. Hon gick samma avd som unghästen och gick bra mycket bättre än vad han gjorde. Men vad hjälpte det. bara 1 poäng mer. Sedan hoppningen hade vi ett stopp och tidsfel. I terrängen gick hon som tåget. tyckte det gick på tok försakta och förstod inte alls varför vi red förbi alla stora hinder.

den *iga hästen gjorde en av sina bästa dressyren men än en gång vad hjälpte det 60 straff i dressyren. Jag förstår inte vad de nya dommarna vill se. Mina hästar tycker jag iaf är välrida går i stadig form med fina övergånger. Det har alltid gett bra poäng innan men inte denna helgen. Sedan var hon felfri i hoppningen och felfri på hinder i terrängen med lite tidsfel efter a´tt hon ville springa på ena hållet och jag på andra fick vi lägga en volt. Slutade 11 med henne.

Allt som allt är jag nöjd med helgen. Hade bra känsla på allihopa. Men funderar över hur f*n ska man rida dressyren för att de ska vara nöjda??

Unghästen gjorde en fin stabil dressyr och tyckte att jag blev nerdömd med mina 52 straff. Inga kommentarer alls. fick en 5a på ryggningen som var rak och jämn utan en kommentar? en 6 på galoppfattningen som var hur bra som ehlst utan ngn motivering. Gissa om jag var arg:devil: .

Men funderar över hur f*n ska man rida dressyren för att de ska vara nöjda??

Precis så kände jag när jag fick se mina dressyrpoäng. Hästen gick jättefint med fina övergångar och bra ökningar. Enda kommentaren i första travdelen var "för lång i formen" och "ngt oval volt" :crazy:

Allt som allt är jag nöjd med helgen. Hade bra känsla på allihopa. Men funderar över hur f*n ska man rida dressyren för att de ska vara nöjda??

Det var nog många som undrade efter samma domare hade dömt i den ** , Tina Lundin tippade att jag och Barcelona skulle ha 45 straff ungefär men vi hade 55, jag hittade dock inte mitt dressyrprotokoll tyvärr .. Sara Algotsson hade oxå 55 hon vart helt förvånad då hon hade en jättebra känsla .

Men jag tycker det är kul när det inte är samma domare jämt, finns ju en och annan som får lite poäng dom inte skall ha om man säger så :smirk: (Nu menar jag inte dig)

Piia hade ju 64 straff i dressyren med Karuso och det har väl aldrig hänt även om han knappt utför programmet.

Så det är roligt när det ruskas om och inte är så förutsägbart, vem hade tippat att Johan och Tom skulle leda efter dressyren i den ** :D

Går inte hästen bra så ska man få avdrag. MEN då ska det stå en motivering. Man ska inte kunna få en 5 på en punkt som hästen har gjort i bra balans och form utan ngn som helst motivering. Det är de jag stör mig på.

Kan bara hålla med, jag red i samma lättavdelning som du o poängen lämnade en del övrigt att önska... Han har nog aldrig gått så bra på tävling, avspänd, lydig och fin i formen, sa när jag red ut till föräldrarna att det här ska minsann inte vara ett straff övet 54 och vad får jag 60:confused:

Hoppningen och terrängen gick som på räls, även om han nog lekte snabbtåg i terrängen, han glömde bort att det är den på ryggen som bestämmer tempotm o vi hade endast en sekund till godo:angel: men på hinder var han kanon

Men i vilket fall som helst så resulterade det i vår första placering, blev 6:a:banana:

Hade inte nåt bättre för mig, så har lagt upp alla bilder här

Varierande kvalitet på bilderna, varierande väder, de är inte fixade eller sorterade öht :angel:

Så det är roligt när det ruskas om och inte är så förutsägbart, vem hade tippat att Johan och Tom skulle leda efter dressyren i den ** :D

Jo att det ruskas om är bra (den domaren du menar som blev förtjust i din häst har ridit mycket fälttävlan i sin ungdom tillsammans med Janne ...) MEN när domarna ligger bara högt i straff så innebär det tex som ni för Tilda (som legat stadigt i 60% i LB och 60-65 straff i deb/lätt)att de där 10 straffen högre helt plötsligt la henne fel sida kvalgränsen. Då spelar det ingen roll att allt annat gick som en räls. Tävlingarna växer ju inte på träd heller precis...

Tilda blev ledsen, för första gången skrittade han med längre steg, precis i övergången till trav, taktade han till ETT steg så fick hon en 3:a för taktinslag :crazy: Lätt klass... *suck* Ja det är en bedömningssport... En annan ryttare som taktade henom hela dressyren fick en 4:a...

Sån är den delen av sporten.

Sen att Hanna lyckades få 80 straff är inte så mycket att säga om. Hästens min när han drar med sej staktet är inte såkul...Tur han inte hoppade ut. :) Hon fick en 2:a för staketdragingen...

Dej missade jag :angel:
och Fio.. fast jag hörde dressyrdomaren drömma om en häst och "önska att den vägrade ut sej" så den blev billig..:smirk:
Det var Barcelona :D

Förresten var hon billig nog för 2 år sedan men det var inte ens en enda person som kom och tittade på henne. :confused: runt 100 tusen för en häst som har placeringar i Msv i alla 3 grenar och då var 11 år tycker inte jag är särskilt dyrt men dressyrfolket och hoppfolket blir misstänksamma för att hon hoppar och går ft (för vi kan ju inte rida och har skithästar)
och som ft häst var det väl kanske ett lite osäkert kort visserligen hade hon ju gått CIC* med mig innan men det var ju ett tag sedan och meriterna med Nicke säger inte så mkt (eftersom han får ju runt vad som helst)

Men nu går hon (nästan)som tåget med mig igen i terrängen :banana: Hon behöver bara slappna av lite mer

Förresten var hon billig nog för 2 år sedan men det var inte ens en enda person som kom och tittade på henne. :confused: runt 100 tusen för en häst som har placeringar i Msv i alla 3 grenar och då var 11 år tycker inte jag är särskilt dyrt men dressyrfolket och hoppfolket blir misstänksamma för att hon hoppar och går ft (för vi kan ju inte rida och har skithästar)
och som ft häst var det väl kanske ett lite osäkert kort visserligen hade hon ju gått CIC* med mig innan men det var ju ett tag sedan och meriterna med Nicke säger inte så mkt (eftersom han får ju runt vad som helst)

Men nu går hon (nästan)som tåget med mig igen i terrängen :banana: Hon behöver bara slappna av lite mer

Grattis Fio! Superkul att hon går så bra på gravar nu, måste kännas jätteskönt...:bump:

Jag var där med 3 djur. 2 st gick lätt och 1 gick *ig.

Unghästen gjorde en fin stabil dressyr och tyckte att jag blev nerdömd med mina 52 straff. Inga kommentarer alls. fick en 5a på ryggningen som var rak och jämn utan en kommentar? en 6 på galoppfattningen som var hur bra som ehlst utan ngn motivering. Gissa om jag var arg:devil: . Sedan hoppade han felfritt i banhoppningen och gick som en klocka i terrängen. lite tidsfel. Blev 4. Nu väntar det lite vila för honom.

Hade en gammal häst i lätt klass med av olika anledningar. Hon gick samma avd som unghästen och gick bra mycket bättre än vad han gjorde. Men vad hjälpte det. bara 1 poäng mer. Sedan hoppningen hade vi ett stopp och tidsfel. I terrängen gick hon som tåget. tyckte det gick på tok försakta och förstod inte alls varför vi red förbi alla stora hinder.

den *iga hästen gjorde en av sina bästa dressyren men än en gång vad hjälpte det 60 straff i dressyren. Jag förstår inte vad de nya dommarna vill se. Mina hästar tycker jag iaf är välrida går i stadig form med fina övergånger. Det har alltid gett bra poäng innan men inte denna helgen. Sedan var hon felfri i hoppningen och felfri på hinder i terrängen med lite tidsfel efter a´tt hon ville springa på ena hållet och jag på andra fick vi lägga en volt. Slutade 11 med henne.

Men grattis iaf! Du vet ju vad du har för hästar och dina dressyrpoäng brukar ju räcka både här och där...sen kan jag ju säga att jag fick också en "aha" upplevelse i helgen i Mariestad där nästan hela Lätta klassen låg på 70 straff och över...man kan ju fundera på om det var LB eller Grand Prix som döms i såna lägen?:eek:

Men grattis iaf! Du vet ju vad du har för hästar och dina dressyrpoäng brukar ju räcka både här och där...sen kan jag ju säga att jag fick också en "aha" upplevelse i helgen i Mariestad där nästan hela Lätta klassen låg på 70 straff och över...man kan ju fundera på om det var LB eller Grand Prix som döms i såna lägen?:eek:

Det verkar ju som om sjukan på våra domare här uppe har spridit sig söderut... Norr om dalälven skall du rida RIKTIGT !!! bra för att komma över 60% :devil:

Det verkar ju som om sjukan på våra domare här uppe har spridit sig söderut... Norr om dalälven skall du rida RIKTIGT !!! bra för att komma över 60% :devil:

Pga flera stora tävlingar häromkring fick vi importera norrifrån :angel:
Tyvärr var det inte bara ang var i skalan man sätter som var olikt.

Tex var man inte insatt i vilket program som gällde och vad där stod.:devil: (Nu är det inte en och samma domare jag pratar om..)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 320
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 064
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 142
Senast: ameo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar