Garderober emot murstock?

F

Freggie

Den här frågan kanske är riktigt dum:o
men jag anser att den enda riktigt dumma frågan är den som aldrig ställs!

Kan man placera garderober för murstocken.
Eldstaden är i andra rummet på andra sidan väggen.
Det är tegel och murbruk på den vägg där jag vill ha garderober.

Blir det för varmt i murstocken?

Lucifers fru behöver inte anstränga sig och svara:devil:

Sv: Garderober emot murstock?

Vad bra!
Det blir ju så mycket lättare att möblera om det finns en vägg till:laugh:
Tack för svar

En synnerligen viktig och befogad fråga. Kan kan du och får får du men du bör kolla vilket avstånd till murstocken du måste ha. Kolla med sotarmästaren i din kommun. Han ska veta hur varm just din murstock blir annars kan han ta reda på det.

Jaha, då blir det ett annat läge.
Jag hade tänkt ha garderoberna efter hela väggen och täcka murstocken, kanske inte är så klokt då.
Det blir inget avstånd alls ifrån stocken:o

Det kan räcka med en luftspalt på någon decimeter. Eller inget avstånd alls beroende på hur murstocken och eldstaden är. Men det är sotaren som är Gud Fader Allsmäktig i såna saker.

OK vad bra, ska kolla upp det:)

Tack för svar

Nackdelen med att ställa garderober mot murstocken är att du går miste om den värmekälla som murstocken utgör i rummet ifråga.

Jag har garderober mot min murstock.
Den blir bara ljummen.

Du kanske skall provelda och känna efter hur varmt det blir?

Jag tänkte att värmen sprider sig runt garderoberna på nåt vis:idea:

De har ju haft på betong utanpå teglet så det kanske isolerar lite mot värmen, eller det kanske leder värmen mer.
Jag får elda och prova.
Tack för era svar:laugh:

Min murstock blir olika varm på olika sidor.
Så det kan ju vara lämpligt att känna efter runt om.

Här är det bara en vägg med en eldstad på andra sidan på nåt vis.
Jag har inte flyttat dit ännu så min bild av murstocken är inte helt klar.
Men den är inbyggd i väggen tror jag.

Här är det bara en vägg med en eldstad på andra sidan på nåt vis.
Jag har inte flyttat dit ännu så min bild av murstocken är inte helt klar.
Men den är inbyggd i väggen tror jag.

En aspekt till...

En murstock funkar ju som uppvärmningskälla också. Bygger du in den missar du värme som hade hjälpt till att värma huset = du måste använda mer av annan värme.

Fundera ett varv till. Jag hade inte byggt in den - just för att kunna dra fördel av värmen. Men det är jag det. Jag hade nog rivit för att ta fram den ;)

i min murstock går det ett rör så min murstock blir inte jättevarm... jag har garderob mot... men visst lite varma blir kläderna jag har i den. himla gosigt.. men det är absolut inte mycket värme.

Om jag har förstått det rätt så ska det vara rör i den här murstocken också.
Det är bara baksidan som är inåt det här rummet, de tre andra är i rummet utanför.
Kunde inte elda idag, kamingubben kommer på fredag då ska jag prata med honom.

vi fick sätta i ett rör då den bärande träväggen gick igenom murstocken =) hur den gamla gubben som bott här innan inte lyckats bränna ner huset är en gåta.

men är det rör i den så blir inte murstocken så varm.. så då kan det inte vara någon som helst fara

Jag skulle inte bygga in murstocken. Vi vedeldar, har två murstockar och husets övervåning inreddes vid 30-50 tal troligtvis med väggar på ena sidan av varje murstock. När sotarmästaren inspekterade skorstenarna som de gör här i kommunen med några års mellanrum så tyckte han inte om att murstocken inte var helt fri. Mot en del i vårat sovrum som vetter mot den har en spricka i tapeten kommit och takpappen bubblat något. En garderob vetter också från sovrummet mot samma skorsenstock. Han bad oss vid renoveringen vi håller på med i huset att försöka frilägga så mycket som möjligt av stocken.

Men vi eldar med ved och skorstensstockarna blir ganska varma också så det kanske är skillnad så. Fast jag skulle nog ändå inte bygga in den med garderober tror jag, om vi skulle vara dem som skulle inreda idag.

Att ställa garderober framför en murstock och på så sätt "bygga in" värmen, det är lika smart som att trycka upp vardagsrums-soffan mot elementet och gömma det.

Det är tur att det finns folk som är så korkade att de vågar fråga.... :love:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag är medryttare på en riktig klippa till häst. Han är lugn (läs lat) oerhört trygg, vi har träffat älgar, traktorer, flygande drakar...
2
Svar
24
· Visningar
4 273
Senast: purity_666
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 222
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar