Går på bogarna

malinzz

Trådstartare
Hej!
Behöver bara lite tips!
Funderar på att köpa en häst från Island:banana:. Har sett video och den har Riktigt bra gångarter(föräldrarna förstaklass).
Men han är inte mycket utbildad ( 7år ). På videon går han på bogaran och är väldigt lång och går lite imot tygeln. När han vänder så är han stel som en pinne. Nu undrar jag:

Finns det någon som vet om det svårt att träna upp det? nån erfarenhet?
Hans föräldrar har båda 8,5 hals/bog.

Tycker ni jag ska våga satsa på han?

Tack!!:bow:

Sv: Går på bogarna

Jag hade aldrig köpt en häst enbart genom en video eller bilder, när jag letar häst letar jag efter en känsla, det ska kännas bra och inte bara se bra ut.

Att hästen går på bogarna och emot tyglen är väl inte i sig världens största grej, MEN att det syns på en video och hur det då känns att sitta ovanpå . Jag ser det inte som i sig själv vara ett stort problem men man vill ju gärna veta hur hästen känns och inte bara hur den ser ut under en kanske mycket erfaren ryttare. Sedan spelar det klart in vilken prisklass det gäller, i den billigare kan man ju faktiskt acceptera mycket.

Tack för ditt svar!

Meen nu har jag inte bara hittat den här hästen utan jag har jobbat hos en av dom främsta tränarna på Island som vet vad han sysslar med och jag litar till 110 % på att han vet vad en bra häst är. Dessutom vet han hur jag rider och letar verkligen. Han han nyligen skickat ett superfint sto till min bästa kompis som är bedömt. Jättefin och hon fick henne för ett super pris. Sa han litar jag på.
Han vet vad en bra häst är.

Jag tvivlar inte på att hästen är bra det jag menade var att det är så viktigt att själv få prova och känna på hästen, känslan ryttare och häst är viktig. Marknaden med hästar är så stor så jag förstår inte varför man begränsar sig och köper en häst som man inte har en chans att prova. Du gör självklart det som känns bäst.

Hej!
Behöver bara lite tips!
Funderar på att köpa en häst från Island:banana:. Har sett video och den har Riktigt bra gångarter(föräldrarna förstaklass).
Men han är inte mycket utbildad ( 7år ). På videon går han på bogaran och är väldigt lång och går lite imot tygeln. När han vänder så är han stel som en pinne. Nu undrar jag:

Har du bestämt dig för att köpa häst utan att prova den först och litar på förmedlaren så var ändå extremt noga med att besiktiga hästen noga så den inte har några skadeproblem. Helst både veterinär, röntgen och kiropraktor/equiterapeut. Sen när du får hem den får du räkna med att du har massvis att jobba med. Hästen behöver uppenbarligen lösgöras, samlas och utbildas. Men till rätt pris och eftersom den har bra gångarter kan det mycket väl vara värt det om man själv är duktig nog att utbilda hästen. Den är ju trots allt ganska ung...

Hej!
Behöver bara lite tips!

Lite att chansa att köpa en häst på endast foton och filmer, men är det verkligen det du vill så kan du nog fundera på det! :)
Du kanske ska vara noga med att veterinärbesikta om du tycker han verkar stel, i övrigt så ger jag er lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
19
· Visningar
1 660
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 588
Senast: fixi
·
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 782
Islandshäst Hej Har ett islandshäst sto som blir 8 nu i maj och jag sitter o velar o kan inte bestämma mig. Hästen har 4 riktigt bra gångarter...
Svar
2
· Visningar
1 396
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V