Går inte att lasta ur?!

Sv: Går inte att lasta ur?!

Det torde ju vara en större skaderisk för hästen faktiskt att backa ut då det väl är större risk att hästen trampar snett när den ska gå bakåt än när den får gå ut framåt? Jag vet att hästar ser mycket bättre bakåt än vad vi människor gör men eftersom hästen nästan alltid går framåt om den får välja själv så borde den väl se bättre vad den sätter fötterna när den går framåt?

Det handlar ju mycket om vilken bil man har, och vi har en ny Volvo. Den får knappt dra någonting, så i en fronturlastad får vi lasta 450kg kanske? Går ju bra med min, men min mammas Cob går icket :P

Det är sant, men men skaderisk menar jag att en hästtransport inte är gjord för att vända inuti... Det är lite småtrångt om man säger så. Nu är min jättekort så hon kommer ju runt utan större problem, men optimalt är det ju inte... :P

OK, väger bilen mkt? Det var 2-3 år sedan nu så ja är osäker på siffrorna. Men vi kunde köra min ponny på 400-500 kg även med en merca kombi på 1.5 - 2 ton. Kolla upp bilen och olika kärror, en fronturlastad kärra ska inte väga så förbannat mkt mer än en utan fronturlast. Lycka till!

Jag har en häst som är hur snäll som helst att lasta, går in direkt, men som inte går att lasta ur?! :confused:

Har lyckats låna min mosters några gånger, med fronturlastning vilket funkar bra men tyvärr blir en fronturlastad hästtransport så tung att våran bil inte får dra den med häst i om någon av oss inte skaffar BE-körkort.

Nu är den en jättekort arab vi pratar om så de senaste gångerna har jag vänt henne i transporten och gått ut med henne. Det funkar ju, men är ju ingen optimal lösning direkt.

Backa går alltså inte. Det är totalt stopp! Backa på plan mark, i uppförsbackar, nedförsbackar, varsomhelst (!) annars går det hur bra som helst. Säger "Backa" så backar hon, men att backa ned för lämmen går inte.

Finns det några knep för att få henne tycka det är mindre obehagligt? Tack på förhand! :)

Märkligt, min kompis har en Startrailer med fronturlastning och den får iaf jag dra med min Ford Mondeo som får dra 1470 kg på B-kortet, det finns ju såna som får dras på B-kort, om man nu inte har en stor tung bil förstås då blir ju ekipaget för tungt iaf

Håller med, min sambo vars bil vi använder, är en gammal tung SAAB som får dra 1480, vi har en Kylinge Eurotrailer med fronturlastning o lastvikten är ca 520 kg :) och vi har ett halvblod, alltså förmodligen större en än cob. Så att det inte skulle gå att ha en kärra med fronturlast o B-kort stämmer inte, sen om man har möjlighet att köpa en ny kärra är ju en annan sak :D

Det borde gå att hitta ett släp med fronturlastning och lägre vikt. En hel del släp är ju nervägda för att kunna köras på B-kort eftersom med B-kort är det totalvikten som räknas med BE är det bruttovikten.

Tex har jag ett släp med totalvikt 2,5 ton och det är inte många personbilar som får dra det men eftersom jag har BE-kort kan jag dra runt det med min volvo så länge jag inte lastar mer än 640 kg. Medan en person med B-kort inte ens får köra med det tomt.

Mitt tidigare släp däremot var just nervägt för då hade jag inte BE och det var nervägt till 1530 kilo och hade en lastvikt på 540 kilo.

min nya V70 får dra mindre på B-kort än min gamla V70 men mer på BE än den gamla för det är en annan motor, samma bil nästan men stor skillnad pga av motorn. Och det är mycket märkligt egentligen för den gamla volvon orkade knappt upp för backarna med maxlast medan den nya drar så bra så. Så detta är en hel djungel men BE-kort gör det enklare helt klart.

Senast ändrad:

Min Star Trailer Diamant (boggie) har fronturlastning. Totalvikt 1500kg varav lastvikt 800kg.
Min Kylingekärra (enkelaxlad) har fronturlastning. Totalvikt 1400kg varav lastvikt 800kg.
Båda släpen drar jag med en v70 och B-kort. Helt lagligt med båda. Ställer lätt min stora halvblodsvalack som väger ca 650kg + sadelskåp med utrustning i båda om jag ska iväg på tävling.

Svarar på alla de sista samtidigt:

Vi har en Volvo Crosscountry XC70, får dra 1280kg på B-körkort så alla som skrivit vad deras fronturlastade transporter väger, era transporter är för tunga. På ett EB-kort får denna bilen dock dra jättemycket.

Terqa: Cobben väger ca 600kg, vet inte hur mycket ett halvblod väger tbh :)

Finns det öht någon transport som du kan lasta din häst i och dra lagligt på B-kort med den bilen? En enhästars kanske?

haha, ja det var ju lite mer än vad jag hade i åtanke :D har en cob i stallet i huvudet o han väger som högst 400 kg, är ju lite skillnad :p

Vet ju inte hur det är med din häst, men det är ett väldigt vanligt problem att hästar inte vill backa ut ur transporten. Oftast kommer det sig av att man när hästen är mindre (föl unghäst) låter den vända i transporten när den ska ut. Så av någon underlig anledning är det sedan jätte svårt att vänja dem av med det.

Om det är helt kört att få hästen att backa kan man ta hjälp av linor som man fäster i grimman och sedan drar ut ur släpen. Är man två eller tre personer så kan en stå framför och ge rätt komandon för att backa. Den eller de andra kan kan hjälpa till genom att dra i linorna så att hästen förstår att den ska gå ut. Att man har linorna är inte för att fysiskt dra ut hästen, för det orkar man oftast inte. Utan för att minska skade risken när hästen väl börjar backa. Vissa hästar gör det lugnt, andra tar något steg i taget och vissa kastar sig ut första gången.

Har den halkat eller klivit av snett från lemmen?

Jag tycker att du ska övningsurlasta. Ta ett par dagar o ha tålamod. Till slut kommer den. Beröm som 17. Kanske havrehink mellan frambenen som flyttas bakåt:angel:
Styr bakdelen med huvudet. Är den på väg åt vä. med rumpan- styr huvudet mot andra sidan o den backar rakt.
Har en kompis vars halvblodshingst har halkat o nu vägrar att backa. hon kan stå i 2 h. o sen vänder hon den eller hyr ett med framurlastning.

Den vi har nu, en Thule Prestige, nervägd till 1280kg får vi lasta 560kg i.

Terqa: Cobben är på bantning (blir tjock på luft.... -.-) men hennes idealvikt ligger på strax över 520kg ungefär, enligt veterinären iaf.

Masse: Hon får total panik så jag tror inte det funkar tyvärr. Annars förstår jag tanken! Kan ju prova.

axel: Jag tror hon har gjort det, något av det iaf. Jag ska träna urlastning med henne, genom att bara leda en bit upp och sedan backa. När hon är trygg med det leder jag lite längre upp, och backar ur henne igen. Förhoppningsvis går det ända inifrån tillslut :)

Mitt sto halkade en gång o sen ville hon bli utledd bra länge efteråt.

Det var en av de första gångerna som hon skulle backa ut själv o jag stog bakom.

numera går det bra o hon är försiktig- klok... som ston oftast är:love:

Duktig tjej! :D Hoppas min tös kan förstå att det är ofarligt också. Hade ett annat släp innan, men i nya Thule-släpet så är det en mycket bättre matta så mycket mindre risk att hon halkar. Ska lasta henne i nya släpet för första gången imorgon, hoppas hon känner att mattan är bättre så hon kanske vågar försöka iallafall. :)

Liknande trådar

Hästhantering ja de är vad jag undrar.. vad är de jag gör fel? de är andra hästen i rad nu som jag sett bevis på går på transporten direkt utan...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 451
Senast: axel
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532
Hästhantering Jag rider en valack som är 7 år. Vi har mycket problem med lastningen. Han går väldigt gärna in i transporten men vill inte vara kvar...
2 3
Svar
40
· Visningar
13 127
Senast: axel
·
Hästhantering Detta är inte min häst men en väns häst! Hästen är en halvblodsvalack född 2001. Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 838
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar