Vad gör jag för fel i lastningen?

okej tack:D ska verkligen tänka på nästa gång.

men OM han trilskas vägrar gå på å bara vänder runt mot transporten så han står längs med transporten.. vad ska jag göra om man itne ska lägga en volt för att komma rätt på?

måste hålla med @Lovisaleonora . aldrig aldrig aldrig vända ifrån släpet med en häst som inte vill gå på. Det är grunden! De ska stå kvar, och huvudet ska vara riktat in mot trailern, inte ens huvudet får vändas bort från transporten.
Där måste man vara snabb och förekomma hästen innan den dragit runt eller förbi trailern. Om den ändå gjort det, så fortfarande inte vända ifrån hästen utan då får den vackert gå på från snededen eller så backa lite eller flytta rumpan så den kommer i läge igen. Varje gång du vänder ifrån hästen befäster du ett oönskat beteende, det är bara framåt som gäller det är så du måste tänka. Eftersom du inte kan kontrollera ett 500+ kilos djur att gå framåt med handkraft så får du ändå tänka att framåt så att säga är att INTE vända bort. Även om den skulle stå och glo i femtielva år så ska den stå "framåt".

TS: Om du ska lastträna hemma utan att åka iväg osv, så prova när du tränar om hästen kanske hellre vill bli inskickad, dvs att du står kvar utanför och skickar hästen förbi dig in i båset. En del hästar tycker det blir trångt med människan att gå in före och går på bättre själva. Bara att prova sig fram, det är en jättebra ide att träna hemma utan att man ska åka iväg, för det blir mycket mer pedagogiskt och avslappnat att prova och bara ta det lite piano på alla sätt.

tack.. ja de kan jag åxå testa att skicka in honom. för som sagt när han är inne så står han ju där.. inga tendenser att backa ur eller nåt.. ska verkligen testa olika å se vilket han föredrar mest.. =)

okej tack:D ska verkligen tänka på nästa gång.

men OM han trilskas vägrar gå på å bara vänder runt mot transporten så han står längs med transporten.. vad ska jag göra om man itne ska lägga en volt för att komma rätt på?

Nu vet jag inte hur stor din häst är, men här får de kliva på från sidan om de envisas med att gå på sidan om lämmen. Det är inte högre än att de klarar det.

ja han är rätt stor.. 170 hög å runt 670 kg..grejen är ju att han liksom står helt å hållet längs med transporten å jag står inne typ.. hmm svårt att förklara :P så svårt att få honom att gå därifrån om maninte går ner å leder runt honom rätt eller hur man ska säga.. somas gt svårt att förklara i text

Inte ett dugg svårt. De får väl rätta till det där själv. Du håller konstant tryck, hästen flyttar bakdelen 90 grader och kliver på från högdelen av lämmen.

Vända från är samma som att säga "duktig häst,precis så vill jag att du ska göra - nu gör vi samma sak igen". Du har alltså själv befäst ett oönskat beteende.

Ja så mycket vet jag att det sitter hos mig, men det är ju det jag vill ha hjälp med, vad jag gör fel å hur jag ska göra rätt. :-) men nu vet jag ju lite vad jag glr fel å därför kan jag göra rätt, eller ja träna på att göra rätt:-)

Ja så mycket vet jag att det sitter hos mig, men det är ju det jag vill ha hjälp med, vad jag gör fel å hur jag ska göra rätt. :-) men nu vet jag ju lite vad jag glr fel å därför kan jag göra rätt, eller ja träna på att göra rätt:-)

Det finns ju proffs att ta hjälp av också. Precis som man tar lektioner inom ridning så finns det såna som lär ut lastning. Ni verkar ju helt klart ara i behov av sån hjälp, no offence! :)
Då kan du också snabbare ta till dig instruktionerna iom att någon där och då säger till dig vad du ska göra i rätt ögonblick.
Det blir lättare för dig och ju snabbare du får hjälp desto mindre befäster man ett problembeteende i hästen.
Ofta tar folk hjälp först när hästarna blivit riktigt, riktigt svåra. Då blir det också mycket besvärligare, tråkigare och farligare för oss som kommer ut för att lösa problemen och hjälpa folk. Det gäller även för hästen skull.

Så jag säger som vanligt: kontakta proffs!

Tror dock de är ont om proffs i denna håla. Men har en som skahjälpa mig som hållt på det hästar på alla sätt i 40 år

Körningen och själva transporten, stängd eller öppen lucka bak osv som redan tagits upp är viktiga faktorer, en annan är vart man kör. Är det till något som hästen inte gillar, det kan vara veterinärbesök, ridhusträningar eller något annat så är hästen ofta inte dummare än att den förstår vad som väntar och kan protestera genom att inte vilja gå på. Har man bara åkt till roliga ställen blir det nästan omvänt ibland så att man får hålla mot för att det inte skall gå för fort.

måste hålla med @Lovisaleonora . aldrig aldrig aldrig vända ifrån släpet med en häst som inte vill gå på. Det är grunden! De ska stå kvar, och huvudet ska vara riktat in mot trailern, inte ens huvudet får vändas bort från transporten.
Där måste man vara snabb och förekomma hästen innan den dragit runt eller förbi trailern. Om den ändå gjort det, så fortfarande inte vända ifrån hästen utan då får den vackert gå på från snededen eller så backa lite eller flytta rumpan så den kommer i läge igen. Varje gång du vänder ifrån hästen befäster du ett oönskat beteende, det är bara framåt som gäller det är så du måste tänka. Eftersom du inte kan kontrollera ett 500+ kilos djur att gå framåt med handkraft så får du ändå tänka att framåt så att säga är att INTE vända bort. Även om den skulle stå och glo i femtielva år så ska den stå "framåt".

TS: Om du ska lastträna hemma utan att åka iväg osv, så prova när du tränar om hästen kanske hellre vill bli inskickad, dvs att du står kvar utanför och skickar hästen förbi dig in i båset. En del hästar tycker det blir trångt med människan att gå in före och går på bättre själva. Bara att prova sig fram, det är en jättebra ide att träna hemma utan att man ska åka iväg, för det blir mycket mer pedagogiskt och avslappnat att prova och bara ta det lite piano på alla sätt.
Detta är jag hel emot.

Det är inte problem att hästen inte går in, utan att den inte rör sig.
hästar är inte "dumma" utan anledning som Anders skriver.
Något gör att den inte vill. Gör det till ngt positivt!
Det lönar sig som regel aldrig att stå på luckan med en fastfrusen häst.
Bryt dödläget o få igång hästen o visa hur det ska gå till- Följ med!

Har precis omvänt en häst som stått så i hela dagar till att gå rätt på.
Det är inte "tur" att hästen sen går in- alltid, utan den har fått förtroendet tillbaka o beröm.

Senast ändrad:
Fast man står inte fastfrusen bara för att man inte vänder ifrån , man flyttar hästen på andra sätt .
Självklart är fastfrusen inte ett alternativ .

Fast man står inte fastfrusen bara för att man inte vänder ifrån , man flyttar hästen på andra sätt .
Självklart är fastfrusen inte ett alternativ .
Jag menar inte att kritisera dig *duckar*, men jag har haft denna metod sen jag var ung o sköthästen bara kunde ridas in o en annan la sig ner i släpet o fick då stanna hemma.. Så jag klurade ut vad som jag ansåg vara logiskt för en... häst.

Jag har alltid åkt själv o mkt, så det har varit en jätteviktig sak för mig. Med allt från föl till de med dåliga erfarenheter.
vill även ha det lugnt o folkfritt såsom jag har i all annan hantering.

Sen kör jag hästvänligt;) o unga hästar än mer innan de lärt sig balansera upp sig o är skapligt resvana

OK. du ville inte höra varifrån jag fått min åsikt så fine.

Det är inte "man" som står fastfrusen utan kusen som man tvingar att vara kvar o det låser sig.
Många gånger triggar man då beteéendet att resa sig eller att lägga sig till slut, men visst finns det fall som funkar.
Det är negativ förstärkning som går ut på att hästen till slut ska fly in från att man är På den hela tiden o det blir lugnt först sen den gått in.

bättre än så kan vi väl?

Det lönar sig som regel aldrig att stå på luckan med en fastfrusen häst.
Bryt dödläget o få igång hästen o visa hur det ska gå till- Följ med!

Men vem svarar du egentligen? Det är väl ingen som tycker det är en god idé att stå med en fastfrusen häst? Tvärtom, det är ju bara att läsa vad som skrivs.

Jag menar inte att kritisera dig *duckar*, men jag har haft denna metod sen jag var ung o sköthästen bara kunde ridas in o en annan la sig ner i släpet o fick då stanna hemma.. Så jag klurade ut vad som jag ansåg vara logiskt för en... häst.

Jag har alltid åkt själv o mkt, så det har varit en jätteviktig sak för mig. Med allt från föl till de med dåliga erfarenheter.
vill även ha det lugnt o folkfritt såsom jag har i all annan hantering.

Sen kör jag hästvänligt;) o unga hästar än mer innan de lärt sig balansera upp sig o är skapligt resvana

Det fungerar ju säkert om man LEDER sin häst. De som har lastprobl blir ju inte sällan ledda av sina hästar. Då brukar de där volterna bara bli en låsning och till slut kommer vissa inte ens 20 m från trailern innan det måste voltas och de kommer bara längre och längre ifrån.

Så att rekommendera det är det få som jobbar med det här som gör.

Jag förutsätter att man kan leda sin häst om man ska ge sig på att lasta den.
annars får ngn som KAN leda den ta över.
Så brukar det se ut om man inte börjat bråka med den eller försökt att tvinga in den.
DÅ försöker hästen givetvis att fly från plågoanden o skåpet- som det flyktdjur den är.

Jag förutsätter att man kan leda sin häst om man ska ge sig på att lasta den.
annars får ngn som KAN leda den ta över.
Så brukar det se ut om man inte börjat bråka med den eller försökt att tvinga in den.
DÅ försöker hästen givetvis att fly från plågoanden o skåpet- som det flyktdjur den är.

De flesta som har ihållande lastproblem har bytt metoder under försöken att få in hästen.
Många har testat det mesta inkl tvång och misslyckats.
Dvs man har visat hästen att inget betyder ngt IOM allt bytande och fel svar som belönas.
Andra har kört illa och skrämt hästen under körning. Så att den inte vill in. Med all rätt. Då har man ju också sabbat förtroendet att ha rätt att leda sas.
Så volter räcker sällan.

Klart att helheten måste vara rätt.
Då hjälper det inte heller att skaffa en "problemlösare". lasttränare.

Folk tänker inte.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 172
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 772
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 891
Senast: Derivata
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka