Vad gör jag för fel i lastningen?

du har redan fatt manga svar men ett sätt ärju att ta hästen i longerlina ställ hästen framför lämmen DU själv gar och sätter dig i öppningen fram pyssla med telefonen elelr läs en bok eller prata med en vänninna IGNOREA hästen totaltmm ha linan slapp men sa du kan känna hästens rörelser och sa att den inte kan springa runt finkan istället för att vandra in i den, hästen kommer att komma av ren nyfikenhet hör du att hästen börjar vandra upp pa lämmen kan du spänna linan lite och dra ytterslite sö hästen känner att du ger han en maning att fortsätta,,,, har fungerar med min häst.
t..lycka till

Detta är jag hel emot.

Det är inte problem att hästen inte går in, utan att den inte rör sig.
hästar är inte "dumma" utan anledning som Anders skriver.
Något gör att den inte vill. Gör det till ngt positivt!
Det lönar sig som regel aldrig att stå på luckan med en fastfrusen häst.
Bryt dödläget o få igång hästen o visa hur det ska gå till- Följ med!

Har precis omvänt en häst som stått så i hela dagar till att gå rätt på.
Det är inte "tur" att hästen sen går in- alltid, utan den har fått förtroendet tillbaka o beröm.

Det vanligaste problemet (förutom självklarheterna som nämnts bla dålig körning) om en lättlastad häst blir svårlastad med ny person gissar jag är att den nya personen tvekar. Gör man ingen big deal av lastningen av en enkel häst så reagerar den inte.

Om hästen däremot fastnar på luckan har man redan misslyckats med att LEDA sin häst som axel o Tua skriver bla. Typ alltid tycker jag det är enklast att börja om, dvs göra en volt.

Dock är ju HELA poängen att nu måste man verkligen se till att det är man själv som leder hästen och inte tvärtom, då blir det ju snarare som Tua skriver, man kommer längre och längre bort :-P

Meningen med volten är att få hästen att tänka framåt igen och att ge sig själv en chans att korrigera INNAN den börjar tänka bakåt nästa gång. Alltså korrigera så att man själv bibehåller sin position som ledare (jag syftar inte nödvändigtvis på ledare som "flockledare" utan ledare som i att man själv leder hästen och inte tvärtom).

Att gå på en fastfrusen häst är för mig ett steg för sent och jag klarar aldrig ut det utan att bara visa för hästen vilken makt den har om den vägrar bjuda. Andra kanske lyckas betydligt bättre dock, finns en anledning till varför jag har en välavlad valack ;-)

halvt knapplån
att lägga volt vid lastning är precis samma princip som att man inte vill lägga volt framför hinder på en häst som stannar på rutin. Det är inga konstigheter i fråga om resonemang utan som flera redan påtalat, en risk att man belönar det oönskade beteendet genom att vända ifrån och därmed tala om att hästen gjorde rätt. Blir man dessutom runtsläpad och hästen är den som promenerar iväg från transporten så har man belönat beteendet tjugondefalt.

Bortsett från det finns det flera vägar till Rom och fungerar det för folk att leda sin häst kontrollerat på volt och sen börja om så all frid till dessa. Om det är ett annat läge så funkar det som sagt ypperligt att flytta runt på hästen och få tillbaka framåtbjudningen samtidigt som hästen fortfarande inte vänds ifrån transporten och förbjuds att frysa fast för den skull vilket aldrig funkar oavsett om man lägger en volt eller inte eller vad man än hittar på. sättet att flytta på hästen utan att vända ifrån, fungerar ypperligt väldigt etablerat på de allra flesta hästar sålänge den som för vet vad den pysslar med, vilket lär vara samma resonemang för de som lägger en volt och det funkar.

Tack alla för eta svar å diskussioner, fortsätt gärns, men trorjsg vet problemet,

attman vänt sig å tittat på honom, gör man inte de så går han in, nosar lite på lämen först bara :-)

alla har lärt sig olika å när vi tragglade med honom sp stod alla vända mot honom å då vägrade han, när vi sen var två dom bara gick rätt in så gick de bra, men ska ändå lasta honom lite då å då bsra för sakens skull

Mitt motto är att bara gå på.
Det innefattar att inte stanna alls annat än med ung eller ovan häst.
stannar hästen så vänder vi bort på en 2 m volt o provar igen. Den får beröm när den går MED mig oavsett om den inte går in direkt.
då blir hästen glad o följer som regel med vartän.
Jag har lastat okända hästar på så sätt åt andra på kliniker o det har gått snabbt.
Skadade hästar kan man inte härja med.
Om de drar iväg till tjottahejti som ni verkar mena har man ju försökt att tvinga den eller hållit emot om den kastat sig. Den flyr.

Det är bra att man numera lasttränar tidigt o inte för första gången när hästen måste iväg.
Då går det lugnt till o ingen press.:bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 172
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 772
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 891
Senast: Derivata
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat