Går inte att lasta ur?!

Jozelle

Trådstartare
Jag har en häst som är hur snäll som helst att lasta, går in direkt, men som inte går att lasta ur?! :confused:

Har lyckats låna min mosters några gånger, med fronturlastning vilket funkar bra men tyvärr blir en fronturlastad hästtransport så tung att våran bil inte får dra den med häst i om någon av oss inte skaffar BE-körkort.

Nu är den en jättekort arab vi pratar om så de senaste gångerna har jag vänt henne i transporten och gått ut med henne. Det funkar ju, men är ju ingen optimal lösning direkt.

Backa går alltså inte. Det är totalt stopp! Backa på plan mark, i uppförsbackar, nedförsbackar, varsomhelst (!) annars går det hur bra som helst. Säger "Backa" så backar hon, men att backa ned för lämmen går inte.

Finns det några knep för att få henne tycka det är mindre obehagligt? Tack på förhand! :)

Sv: Går inte att lasta ur?!

vilket lustigt omvänt "problem" :D

Jag brukar alltid säga "jaja, ut kommer dom alltid på ett eller annat sätt" ;)

Din pålle kanske har klivit snett någon gång och tycker det är läskigt efter det? Det finns sådana skydd du kan montera på sidorna av rampen så det blir som ramp även på sidan, det kanske vore något?

Och sedan är det nog bara att ställa sig en dag och öva? Gå in med hästen, ha öppet bak och ställ dig utanför med en havrehink eller nåt för att få henne att självmant backa?

Oj, vad konstigt! :p Men alla har vi olika saker som är läskiga. Det går inte om pållen får ta eget initiativ och gå ut när det passar henne? eller hon står kvar därinne även om man inte försöker få ut henne?

Har haft en uppfödning som inte ville backa ur transporten. Supersnäll att lasta, supersnäll att köra, stod blick still i transporten hur länge som helst. Inga problem att backa annars, backade hur långt man än bad om på marken, gick även upp baklänges och backade över westernbro med staket på båda sidor osv. Inte bakskygg och även van att stå i spilta. Jag hade ju haft honom sedan födseln och det fanns ingen anledning att han skulle tycka särskilt illa om att backa ur transporten.

Jag gav mig dock aldrig utan såg till att han backade ut, och vi körde honom flera gånger i transport och backade ut varje gång efter lite tålamod och övertalning men jag vet att han har gjort samma sak hos nya ägaren. Jag tror att det går att lösa med träning och tålamod. Man börjar med att gå upp för och backa ner för lemmen (om man har sådan på transporten), när hästen gör det utan problem tar man ett steg in i tranpsorten, backar ur osv. Träna träna träna ett steg i taget. Ha någon som står bakom och lägger handen på baken så hästen vet om det redan innan man ber den backa. Den personen kan sedan vara ett stöd för hästen och se till att den inte trampar snett.

Jag har som sagt ingen aning om varför inte min uppfödning ville backa ut, möjligtvis har vissa hästar svårt när dom inte ser bakåt/nedåt eller något. Men som med allt annat brukar det gå över när dom har gjort det tillräckligt många gånger.

Hon har varit med om mycket så det är mycket möjligt att något hänt henne.

Ställer jag mig utanför så vänder hon bara, vilket är ett problem. :p

Hon står kvar! :D Hon kan stå där hur länge som helst, om du inte ger henne bredden så hon kan vända för då gör hon det ^^

Så det finns fler som har hästar som var som min!

Min är en spansk import så noll koll på "vad han varit med om" han var väldig tosäke ro rädd öve rlag så kanske att han vid lastning backat och då fått rejält med tillsägelse :crazy:.

För han fattade verkligen inte att han kunde backa ut, däremot sprang han självmant IN i transporten! Och hur "snäll" han än var annars så blev han farlig för alla inblandade om man försökte pressa eller tving ahonom att backa ur (reste sig, tvärvände både med o utan mellanvägg.)

Jag viste om detta när jag köpte honom och har marknades bredast släp så ut med mellanväggen så fick han åka och vända när han skulle ut, blev tillsagt av "vetabättre-typer" att jag aldrig skulel låtit honom vända utan får han att backa "kosta vad dte kosta vill".
men jag kände att jag flörst ville bygga upp tillit o förtroende. och denna häst kund einte back ai övrigt heller så fick träna på det under låååång tid

nu kör vi med ett "tungt släp" så vi får lasta två hästar, och då vi ofta åker två så började vi tröttn apå att hyra ett extrasläp :angel:

så för några månader sedan tog jag tag i det problemet, och hade "lasta-ut-träning"

Började framför lämmen att backa och ge beröm OCH godis. Sen fick han gå upp ett steg (och dte var lite svårt att stanna honom för han ville ju IN) men sen backa ett steg- och sen backa ner det steget- och beröm. sen två steg upp- och beröm, sen alla fyr apå lämmen och backa ner fårn den och beröm.. sen med en hov i transporten- och backa ut o beröm... höll på sådär tills han kunde gå hela vägen in och backa ut!!!
Och det FUNKADE!!! och man såg i hans ögon "åhhh NU förstår jag vad alla velat jag skulle göra, det var ju inte så svårt"
självklart fick detta honom att även vilja backa ut- det fick han ju beröm o godis för, men var TYDLIG med att han skulle göra det när jag BAD honom. och att han skulle kunna stå stilla inna utan bom bak utan att backa.

Två dagar senare kunde vi lasta in med mellanvägg och även med annan häst bredvid och backa ut.. sen efter det har vi kunnat åka på träningar o tävlingar och jag har äntligen en häst som kan både gå in och backa ut utan problem!

Ett tips är att antingen göra detta/åka utan transportskydd, eller att träna att backa (utan transport) med transportskydd... ibland kan skydden göra att hästar inte vill backa.

så lycka till! det går :)

Jag ska nog köra på din variant, fast stoppa henne halvvägs upp på lämmen, och sedan backa ner. Sedan lite längre upp, och ner igen. Se om det fungerar.

Går man hela vägen in så går det inte backa ur henne. Hon tvärvägrar! Hon går att backa inne i transporten tills bakhovarna kommer till kanten golvet/lämmen, sedan går det inte mer. Hon är ju såpass stor och stark att rent kraftmässigt kan du ju inte "trycka" ut henne, och lydnadsmässigt kan jag inte träna backningen i sig mycket mer.

Hjälpte till med en häst som vägrade backa ur transporten. Lämmen var mörk så troligen så kändes det obehagligt att inte riktigt se vart "marken" fanns bakom. Ströade då lämmen med halm och Pållan backade lugnt och snällt ut.

Det där fenomenet har jag varit med om på löptränade hästar som har lärts att gå in i startboxen men absolut inte backa ut. Enda vägen ut är framåt. Lösningen i de fallen har helt enkelt varit enormt tålamod och lirkande och helt enkelt vänta ut hästen. Träna, träna och träna.

Det där fenomenet har jag varit med om på löptränade hästar som har lärts att gå in i startboxen men absolut inte backa ut. Enda vägen ut är framåt.

Har just en fd galoppör som vägrar backa ur släp. Men just denna häst har dessutom lite problem med ryggen och min lilla teori är att det är obehagligt att backa nedåt om man har lite ont i ryggen?

Denna hästen har inte löptränats, så tror inte det är problemet. Vänta ut henne hjälper tyvärr inte heller, hon kan stå där hur länge som helst :P Hopplös! :)

Man kan ju prova sig fram lite för att försöka hitta anledningen.
Jag tror som sagt att det ofta är att det är svårt/obehagligt att det går nedåt samtidigt som bakåt -så man kan ju försöka hitta ett ställe där man kan ställa transporten i en sänka eller framför en naturlig kant så att säga, så att lämmen kommer att bli mer horisontell och se om det är lättare för hästen. Vet man vad problemet är så förstår man sin häst bättre och veta vad man ska träna på.

Vi har haft en likadan. ;) Vi lastade på henne och körde hem henne och sedan var det LÖGN att få ut henne. Hon hade kunnat stå där än idag :crazy: 5-6 starka karlar fick helt sonika lyfta ut hästen. 165 cm och ca 600 kg. Vi köpte transport med urlastning fram. Vi testade ibland att backa henne och tänkte att hon någon gång kanske borde haka på när den andra hästen backar ut. Idag är hon 20 år och så vitt jag vet så backar hon inte nu heller. Precis som din backade hon utan problem både på marken och under ryttare på alla ställen utom transporten. Inte så mkt till hjälp för dig kanske men ändå...
Kan du inte byta bil så att du får dra ett med urlastning fram? Enklast för både dig och hästen. Går det att få henne att backa någonting så kanske jag hade tränat. Testa att backa henne över små broar om du lyckas få tag på några eller över presenningar och brädor osv. Tänk sådana små broar som agerar hinder för westernryttare och -hästar.

Lycka till!

Detta har vi testat med, men hon sätter alltså inte ens ut en hov och testar underlaget/lutningen/vadsom på lämmen.

Jag TROR att hon kanske har halkat på lämmen, eller något sådant, och har nu blivit rädd för att ens testa. Hon stannar ju precis innan kanten och vågar då inte gå längre, blir nervös. Presar man henne mer blir det panik och så kastar hon sig framåt.

Innan var hon lite svårlastad innan, men har försvunnit nu när vi blivt kompisar. Märktes tydligt när jag skulle lasta henne att hon tydde sig till mig och följde mig in utan tvekan.

Ok. Ja hästar är spännande djur. Min häst hade aldrig varit med om något, inte halkat, var lättlastad från första gånget osv. Vill bara inte backa ut :grin:

Men i hans fall tror jag att det bara handlar om en träningsfråga och jag lyckades som sagt alltid få honom att backa ut till slut varje gång.

Nu kör min mamma, jag har inte körkort ännu, men målet för mig är att ta BE-körkort så småningom, så jag kan köra en fronturlastad även med en lite nyare bil.

Jag ska testa att backa henne från halvvägs upp på lämmen, se om det går. Annars får vi väl helt sonika vända där inne. ^^ Hon är så kort att det inte utgör någon fara att vända så det får väl gå tills fronturlastade hästkärran är köpt och körkortet är taget :)

Men det finns ju visst kärror med fronturlastning som kan köras på B-kort. Våran kärra gick det att ha 600 kg i om man hängde den efter våran saab, med B-körkort. Hade en äldre Kylinge-kärra (hette dom så?). En välskött sådan borde inte kosta mer än 20-25 tusen idag... Men det var inte en boggie iofs, men de kanske inte spelar ngn roll??

Liknande trådar

Hästhantering ja de är vad jag undrar.. vad är de jag gör fel? de är andra hästen i rad nu som jag sett bevis på går på transporten direkt utan...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 451
Senast: axel
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532
Hästhantering Jag rider en valack som är 7 år. Vi har mycket problem med lastningen. Han går väldigt gärna in i transporten men vill inte vara kvar...
2 3
Svar
40
· Visningar
13 127
Senast: axel
·
Hästhantering Detta är inte min häst men en väns häst! Hästen är en halvblodsvalack född 2001. Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 838
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar