Går inte att ha lös.

T

Tjalfe

Har en cocker spaniel tik på 3½ år. Gick kurser för några år sen och har tränat mycket lydnad. Allt funkar kanon, hon är mycket lättlärd och sammarbets villig. Ikallningen funkar super, hon kommer som skjuten ur en kanon när jag ropar på henne, hon rusar runt mej i full fart och sätter sej sedan på min vänstersida med blicken fäst på mej

Men, när vi sen väl är ute så funkar det inte. Jo visst, för det mesta men så får hon upp ett spår på nånting och så bara försvinner hon. Plus att hon har sån otrolig jaktinstinkt och vi har massa ORÄDDA rådjur som går precis i närheten av oss jämt. Så jag vågar helt enkelt inte ha henne lös. Har dessutom en stor väg i närheten(E20).
Men det är ju så tråkigt... Vill att hon ska kunna springa lös med våran andra hund och få "springa av" sej ordentligt. Vi har ju stora marker så det är synd att inte kunna utnyttja det.

Finns det nått att göra så att jag kan lita på att hon stannar eller måste både hon och jag inse att det bara blir promenader i koppel, alltid?

Sv: Går inte att ha lös.

när hon försvinner på ett spår stick då efter henne o ruska om henne o tala om att det är fel. En cocker är inte så snabba så du hinner garanterat med sen när du rusar efter henne träter du ända tills hon ger sig detta kommer hon tycka är obehagligt o kommer förmodligen sluta ganska omgående o jaga.

Jag vet inte vad du är för elitspringare, för jag skulle då garanterat inte hinna med en cocker om den sprang allt vad den kunde, och jag har ändå långa (läs extremt långa) ben ;)

Jag vet inte vad du är för elitspringare, för jag skulle då garanterat inte hinna med en cocker om den sprang allt vad den kunde, och jag har ändå långa (läs extremt långa) ben ;)

haha kanske för jag är fd. långdistans löpare o tävlat en massa. Piru gjorde jag så med o där gick det fort kan jag lova i skogen men en cocker är det mindre problem med.När en hund spårar springer den inte att vad den vill det är inte meningen att du ska hinna i kapp den utan den ska bara veta att du är efter den för o bli ororlig o sen ge upp.

Senast ändrad:

Jag fick ett tips en gång, att fylla en colaburk eller en mindre petflaska med grus/småsten o ta med den ut. Precis när hunden drar på sitt spår- så kasta burken efter hunden. Inte PÅ hunden nu, utan mot den- ljudet får dem att iaf för en stund glömma sitt nypåfunna uppdrag och kalla då snabbt in hunden. Man kan ju lägga till ett "NEJ" innan man kastar oxå så kanske man slipper släpa med sig burk överallt i framtiden :D

Men mitt bästa tips är att inte låta hunden springa för långt bort, sätt en ungefärlig gräns om 10-20m. När hunden kommer för långt bort så lär den kommandot "inte för långt".

Tränar ni viltspår något? Eller personspår? Jag vet inte hur hundpsykologin rekomenderar, men kanske om hunden får träna på sitt intresse så blir det lättare att få den att skilja på arbete(planerat spår) och sticka på egen hand? Sticker hon om ni går med er andra hund kopplad och henne lös?

efter henne o ruska om henne o tala om att det är fel. En cocker är inte så snabba så du hinner garanterat med sen när du rusar efter .

Skojjar du eller?:eek: Då måste du träffat konstiga cockrar. Min lilla dam blir bara som ett svart streck över marken när hon drar iväg. Vi vann varenda springtävling på brukshundsklubben när vi gick där.:angel:

Skojjar du eller?:eek: Då måste du träffat konstiga cockrar. Min lilla dam blir bara som ett svart streck över marken när hon drar iväg. Vi vann varenda springtävling på brukshundsklubben när vi gick där.:angel:

de springer ändå i så fort som en rottweiler i skogen sen får du ha en racer cocker om du vill. det är bara o springa efter o banna den tills slut ger den upp o den ser att det inte är nån idé att jaga.

Men stå du kvar som ??? o vänta på hundenska komma tillbax det löser säkert alla problem, för o testa ge sig efter kan ju vara jobbigt.:smirk:

Senast ändrad:

Alltså, om man ska göra så måste man väl vara ganska säker på att man kommer ikapp?
Jag skulle ALDRIG göra det, så snabb är inte jag :p
Har tydligen också en räcercocker då om de ska vara långsamma.

jag tänker mig bara att hunden tror att matte också jagar efter viltet om man springer efter och gormar.
men vad vet jag.
Mina hundar är iaf jättelydiga lösa och jag har använt mig av metoden springa åt andra hållat när de inte kommit, alt. gömt mig.
De vill ha koll på vart matte är så det funkar utmärkt...

När jag fick min nuvarande hund(omplacering),då 4 år,så hade hon nog aldrig varit lös:eek:
Allt som gick att springa efter,det sprang hon efter..och stendöv!Helt hopplös att ha lös..
När jag såg att hon var på g,för jag hade full blick på henne precis hela tiden i början när vi tränade,och att hon ALDRIG var för långt ifrån mig:
Hade jag en lyktstolpe i närheten,så drämde jag nyckelknippan i den!
Hade vid ett par tillfällen en ölburk fylld med skruv och skrammel,som jag ristade om rejält när hon skulle dra iväg!
Eller en näve grus,som jag vräkte över henne!
Ett par gånger satte jag lina på henne,det blev stopp!
Sprang mycket och gömde mig,så att hon skulle kolla på/efter mig istället för allt annat "jaktbyte"
Nu har jag en hund som inte sticker!

Vi har provat på att spåra(personspår, vilket hon var jätte duktig på), men jag kommer inte ihåg allt så det är inget vi tränar längre. Men har planerat att ta tag i det igen. Bara synd att min närmsta brukshundsklubb är urusel. Dom har mest bara valpkurser och fortsättningskurser.:(

Jag vet inte hur hon skulle vara om den andra är kopplad och hon lös eftersom den andra nästan alltid är lös. Men eftersom dom inte är speciellt beroende av varandra så tror jag inte det spelar så stor roll.

Hur har du lärt in kommandet "inte för långt"?:)

Det med burken verkade också smart, bara man gör det vid rätt tillfälle så.:idea:

Men stå du kvar som ??? o vänta på hundenska komma tillbax det löser säkert alla problem, för o testa ge sig efter kan ju vara jobbigt.:smirk:

Ursäkta?:confused: Varför så otrevlig ton helt plötsligt? Och :smirk: behöver du absolut inte göra. Jag ska testa att springa efter henne när hon tagit nått spår och "stängt av". Dock kommer det ju inte att hjälpa vid rådjurs-problemet. För då kan inte ens Kallur springa ikapp henne.

Ursäkta?:confused: Varför så otrevlig ton helt plötsligt? Och :smirk: behöver du absolut inte göra. Jag ska testa att springa efter henne när hon tagit nått spår och "stängt av". Dock kommer det ju inte att hjälpa vid rådjurs-problemet. För då kan inte ens Kallur springa ikapp henne.

men vem har sagt att du ska ikapp henne?. hon ska ju bara märka att du är efter och irriterad på henne. Att att du inte uppmuntrar henne jakter på nåt vis utan så fort hon jagar blir du irriterad på henne. Vad tror du själv hon väljer en uppretad matte eller jaga. Avaret är ju självklart då ingen hund vill jävlas eller retas med utan bara ligga tillags.

hur långt orkar du kasta en flaska då för kallur springer 100m häck på typ 11sek o dinb hund är snabbare än henne då har du nån ynka sekund på dig o kasta den så hon regerar på den.

Springa efter är effektivare då det blir under en längre stund o när hon väl gett upp så har man ju fått henne o inse att hon gjort fel.

Senast ändrad:

Men kan det då inte bli som nyponros sa att hon tror att hon gör rätt eftersom jag hänger på henne och också jagar?

Om inte annat så tycker en hel del hundar att katt & råtta leken är skitkul, så att springa efter hade aldrig funkat på mina hundar.

Då gör jag heldre mina hundar förvirrade genom att "försvinna", dom ska ha uppmärksamheten på mig och följa mig dit jag går.

Jag tycker inte att jag ska behöva springa runt och samla ihop dem hela tiden.

Men kan det då inte bli som nyponros sa att hon tror att hon gör rätt eftersom jag hänger på henne och också jagar?

Det är därför man ska skälla värre än en bandhund, medan man jagar efter ;)

Mycket effektivt på vissa hundar

nej då är du otydlig till din hund om du inte kan visa att du är förbannad över hennes bettende.

mina har då inte svårt o läsa mig de vet exakt vad som är på väg o hända för jag är alltid svart o vit med dom.

Jag hade en 15 meter lång lina bakom min hund då han trotsade.

När han sprang iväg så trampade jag på den så det blev tvärstopp. Kom han inte då när det blev stopp så halade jag in honom medan jag "grälade" på honom och så fick han gå vid sidan ett litet tag.

Då han kom så blev det mycket godis, mycket lek och klapp.

Har en hund som lyssnar nu, skulle han dröja så gömmer jag mig alternativt springer iväg, då går han som en spjut efter mig ;)

Jag skulle absolut inte jaga efter min hund för att den skulle tycka att det var obehagligt. Sen så är det omöjligt att ens försöka jaga efter en cocker. Min cocker hinner springa om mig säkert 3 gånger om och ÄLSKAR när jag jagar honom.

Låter precis som min lagotto....

Har inte henne lös utom på inhägnade områden numera, men hon har ett bra liv ändå.
Inte som jag hade tänkt mig dock.

har man en gång visat sin hund nån gång när man blir förbannad så tror dom inte att det är lek nästa gång man blir förbannad det kan jag garantera de ser ju er som bara en stor leksak.

Tanken är inte att man ska springa ifatt hunden och stoppa den handgripligen.. Tanken är att hunden ska lära sig att matte/husse godtar INTE att den jagar iväg på eget bevåg efter diverse spår, genom att man springer efter och skäller ut den efter noter.

När hunden tvekar/stannar, så kallar man in med glad röst. Det ska alltid vara positivt att lyda och komma, men när hunden inte lyder och drar iväg, så ska den få veta att det är otillåtet.

Står man som ägare tyst kvar på stigen/vägen och väntar så har man ju gett hunden sitt godkännande :crazy:

Appropå lina, så visst är det ett bra allternativ på de få hundar som inte genomskådar att de sitter fast i den, men många går inte på det knepet. När linan är på, så sköter de sig och när den åker av, så gör de som de vill.. Väldigt vanligt!

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 452
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 571
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 462
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hej! Det börjar bli aktuellt att skaffa en hund men vet inte alls vilken ras jag vill ha. Har tidigare ägt en lagotto och hon var...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 705
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka