Går inte att fånga in i hagen...

Sv: Går inte att fånga in i hagen...

Okej... Det brukar ju vara så att hästar som är ranghöga i hagen också är det annars också...

Men hon kanske försöker ta över rangen i hagen där hon är fri... aja, jag vet inte, men hoppas att jag varit till lite hjälp iaf:p

Ni kanske ska överväga lägga in vilodagar! Om hon jobbar 7 dgr/v får inte musklerna återhämta sig. Kanske har hon träningsvärk om ni rider så ofta. Jag tycker absolut att ni alla ska titta över hennes träningssituation och få en blick för helheten, om det är något ni kan ändra.

Ja, det kan det ju vara:idea: Eller kanske hon har ont någonstans vilket gör att hon inte tycker att det är kul med ridningen...

Är du säker?? Verkar lite konstigt i så fall:confused:

Jag har läst Montys bok och den är fantastisk. Men den fungerar bara i vissa lägen. Det här är inte ett rangproblem, tror jag, utan ett fall där en häst är starkt missnöjd med tillvaron. Det hjälper inte att vinna hennes förtroende om man förbrukar det så fort hästen är infångad, vilket antagligen är vad som sker.

Jag har läst Montys bok och den är fantastisk. Men den fungerar bara i vissa lägen. Det här är inte ett rangproblem, tror jag, utan ett fall där en häst är starkt missnöjd med tillvaron. Det hjälper inte att vinna hennes förtroende om man förbrukar det så fort hästen är infångad, vilket antagligen är vad som sker.

Vad menar du?? Kan du förklara lite mer ingående(har inte läst Montys bok:p ):D

Men hästen ska i vilket fall som helst inte sparkas!! Och när den är infångad eller i andra situationer har gjort rätt, så belönar man ju såklart:bow: Annars blir ju hästen osäker iaf...

Hon har vilodagar, skrev fel.

Ägaren - 3 dagar
Jag - 2 dagar
Och ägarens jobbarkompis - 1 dag
1 dag vilodag.

Vad menar du?? Kan du förklara lite mer ingående(har inte läst Montys bok:p ):D

Men hästen ska i vilket fall som helst inte sparkas!! Och när den är infångad eller i andra situationer har gjort rätt, så belönar man ju såklart:bow: Annars blir ju hästen osäker iaf...

Ah, jag kanske blandade ihop dig med någon annan... är lite virrig.:p Tänkte på join-up-konceptet.

Jo, hästen får förstås inte sparka. Men hästar sparkar inte bara för att de är aggressiva, utan också för att försvara sig. Jag tror TS:s häst försvarar sig från något hon finner oerhört obehagligt. Vad det är vet jag inte, men träningsvärk/överträning verkar troligt. Eller så klämmer sadeln, hon är kanske inte helt ren i gången, eller så är det trist... Det finns många möjligheter. Jag tror inte det är någon idé att slå tillbaka i det här läget. Det förstärker bara obehaget. Hade jag varit matte hade jag fångat in henne (utan att jaga, bara vänta), lett in henne i stallet, gett henne lite god mat och kliat och gjort trevliga saker. Ingen ridning. Sedan hade jag släppt ut henne i hagen igen. Det hade jag upprepat i några veckors tid för att se om något ändrar sig. Om hon blir mer välvilligt inställd till mig, blir det samma effekt för de andra? Slappnar hon av och blir positiv? Ändras gångarterna och hennes rörelsemönster av vila? osv osv.

Hon har vilodagar, skrev fel.

Ägaren - 3 dagar
Jag - 2 dagar
Och ägarens jobbarkompis - 1 dag
1 dag vilodag.

Okej. Men det kanske inte räcker? Musklerna behöver 48 timmar på sig att repareras och stärkas. Två hårda pass i rad av samma sorts arbete kan alltså var tillräckligt för att ge spända muskler.

Ah, jag kanske blandade ihop dig med någon annan... är lite virrig.:p Tänkte på join-up-konceptet.

Jo, hästen får förstås inte sparka. Men hästar sparkar inte bara för att de är aggressiva, utan också för att försvara sig. Jag tror TS:s häst försvarar sig från något hon finner oerhört obehagligt. Vad det är vet jag inte, men träningsvärk/överträning verkar troligt. Eller så klämmer sadeln, hon är kanske inte helt ren i gången, eller så är det trist... Det finns många möjligheter. Jag tror inte det är någon idé att slå tillbaka i det här läget. Det förstärker bara obehaget. Hade jag varit matte hade jag fångat in henne (utan att jaga, bara vänta), lett in henne i stallet, gett henne lite god mat och kliat och gjort trevliga saker. Ingen ridning. Sedan hade jag släppt ut henne i hagen igen. Det hade jag upprepat i några veckors tid för att se om något ändrar sig. Om hon blir mer välvilligt inställd till mig, blir det samma effekt för de andra? Slappnar hon av och blir positiv? Ändras gångarterna och hennes rörelsemönster av vila? osv osv.

Jo, det tänkte jag inte på:angel: Det kan det ju faktiskt var!! Borde kolla upp henne;) TS: Hoppas verkligen att det går bra för er:bow:

Jag kan ju kolla i morgon om hon är lika tjurig oså..

Det jag ville ha fram var att man inte kan vinna sin hästs förtroende (och därmed bli ranghögre) genom att med våld och obehagligheter "dominera" den. Man bara skrämmer den, eller så tappar den respekten för en.
Man kan aldrig vinna vare sig förtroende eller hög rang genom "obehagligheter" utan genom att tänka och agera "häst", och har man redan hamnat som nummer två i kön efter sin häst så är det nog svårt att ta tillbaka rollen som ledare i den situationen som beskrivs i hagen. För att överhuvudtaget kunna ta tag i problemet så måste man skapa en kontakt annars kommer man ingenstans. Det beteende som beskrivs kan ju också vara ett sätt från en uttråkad/för hårt tagen häst att slippa bli utsatt för detta. Som jag sa det är svårt att sia om orsak och verkan när man inte är mer insatt i helheten.

Man kan aldrig vinna vare sig förtroende eller hög rang genom "obehagligheter" utan genom att tänka och agera "häst", och har man redan hamnat som nummer två i kön efter sin häst så är det nog svårt att ta tillbaka rollen som ledare i den situationen som beskrivs i hagen. För att överhuvudtaget kunna ta tag i problemet så måste man skapa en kontakt annars kommer man ingenstans. Det beteende som beskrivs kan ju också vara ett sätt från en uttråkad/för hårt tagen häst att slippa bli utsatt för detta. Som jag sa det är svårt att sia om orsak och verkan när man inte är mer insatt i helheten.

Håller fullständigt med :bow: :bow:

TS: Det kan ju hända att hästen behöver mer än en vilodag? När jag köpte min valack(första egna hästen) tänkte jag att han ju säkert måste ridas 6dgr/vecka.. och gjorde så. Han var grinig, slö och ovillig. Så jag började med att bara rida 3 dgr/vecka. Då blev han glad minsann :idea:
Sedan ökade vi till fyra dagar, men mer kan jag inte rida, han vill tydligen få vara lite ledig också ;)

Så, om hon vara är sådär vid "infångande", hitta på något roligt och ge henne fler vilodagar. Tex kan du börja med att ta ut henne, borsta/massera/mys/ge lite god mat(inte ur handen utan i hink). Och sedan ut i hagen igen :idea:
Och se om det blir någon effekt.

Lycka till!

Då undrar jag ..Du skriver brukar inte våld i onödan..När är det nödvändigt?Hästar ger sig trotts allt på varnadra i bland..
Och varför är dominans skitsnack?
Har du träffat en riktigt "tuff" häst nån gång?Och kan du i så fall berätta om den?Och hur du löste eventuella "problem"

Jag försvarar inte våld på något vis.Men i bland kan man behöva rädda livhanken oxå.
Håller helt med!
Jag brukar inte våld mot djur. men om det gäller livet eller allvarliga skador för oss båda, så självklart. Det ska ju dock såklart inte överdrivas.

Hmm.. har du träffat hästen live?
Eller hur vet du annars att hästen inte är rädd för att bli anfallen?
Förvånansvärt många hästar är bra mycket räddare än vad deras ägare tror :(
Där har du fel.
Det är väldigt hästar som är rädda i hagen.
och är de rädda så ser man det.

Detta är bara dominans.
Jag har själv haft en sådan häst.
Han såg sig som dominant och ville inte fångas, särskilt i hagen där han ju verkligen hade möjlighet att strutta iväg som han behagade.
Han sparkade/hotade och gick iväg.
Men inte sjutton va han rädd.

Han fick drivas runt tills han ville komma in till mig.
Det funkade utmärkt.

Detta är bara dominans.
Jag har själv haft en sådan häst.
Han såg sig som dominant och ville inte fångas, särskilt i hagen där han ju verkligen hade möjlighet att strutta iväg som han behagade.
Han sparkade/hotade och gick iväg.
Men inte sjutton va han rädd.

Han fick drivas runt tills han ville komma in till mig.
Det funkade utmärkt.

Det var ett väldigt kategoriskt uttalande. Det kan vara så att hästen är dominant, men det kan också vara så att den vill undvika något som den uppfattar som negativt. Ett upplevt exempel är inte nog för att utesluta andra möjligheter! Det kan vara svårt att skilja på istadighet och rädsla. Det vet jag av egen erfarenhet. Och att göra det misstaget kan bli dyrbart. Därför bör man alltid fundera på vad orsaken kan vara till hästens beteende innan man väljer strategi.

Tack för alla era tips, men hon var lika tjurig igår...
Och jag prövade alla era tips men inget funkade...
Så det slutade med mutor (ägaren kom med det)

Tack för alla era tips, men hon var lika tjurig igår...
Och jag prövade alla era tips men inget funkade...
Så det slutade med mutor (ägaren kom med det)

Hmmm... kan det vara så att hon har kommit på att om hon inte kommer så får hon godis, att ni har belönat fel beteende?

Hmmm... kan det vara så att hon har kommit på att om hon inte kommer så får hon godis, att ni har belönat fel beteende?

Ja det kan det ju faktiskt vara:idea: Min mormor och morfar har en hund som får godis varje gång hon kommer in efter att ha varit ute. Nu har hon lärt sig det och går och ställer sig vid dörren och skäller för att komma ut och när hon gått ut skäller hon snart igen för att komma in och så får hon godis... Ett litet tag därefter vill hon gå ut igen, och sen ska hon komma in, och så får hon godis...

Så håller hon på hela tiden och det är ju inte speciellt kul...

Jovisst kan det vara något hästen inte vill vara med om, tex kanske ridningen är enformig och tråkig. Då skulle inte jag heller vilja komma.

Men man ser skillnad på en rädd häst och en dominant häst, faktiskt.

Hon kan jättegärna få komma och träffa min överdominanta valpiga ungis som jag älskar över allt annat men som ingen annan av någon anledning tycker om ;) :D

Kanske för att han inte visar respekt till människor som inte i hans ögon är modiga nog att stå kvar och ryta ifrån när han prövar/testar att trampa sonika över dem :angel: :D

Själv använder jag INTE våld i min dagliga hantering och utövar alltid tryck och övriga hjälper i en form av stege. Dessa aldrig våld aldrig peta på en häst människor verkar inte ha träffat någon ranghög dominant jäkel till häst någon gång.
Våran welsh arab korsning skulle aldrig titta på mig om jag brukade våld. Medans jag skulle varit död och begraven av vår vallack om jag inte sagt ifrån vid hugg och sparkar. :eek:

Dock kallar jag det inte för dominans/ledarskap det jag har med min vallack, utan sammarbete där det finns gränser.

Mumin

Jovisst kan det vara något hästen inte vill vara med om, tex kanske ridningen är enformig och tråkig. Då skulle inte jag heller vilja komma.

Nej, inte nödvändigtvis. Det finns många hästar som inte visar så många tecken på rädsla, utan bara vägrar gå fram. Sedan, helt plötsligt, kan de explodera och göra något fullständigt oväntat. Sådana individer tas ofta för att vara istadiga. Jag har en sådan själv.

Håller med. Skillnaden är uppenbar i första stadiet. Däremot kan en rädd häst blockera som försvar vid felaktig hantering av situationen, och då uppfattas som istadig.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar