Går inte att fånga in i hagen...

Sv: Går inte att fånga in i hagen...

Hmmm... kan det vara så att hon har kommit på att om hon inte kommer så får hon godis, att ni har belönat fel beteende?
Kan vara så. Hästar kan ju vara rätt kluriga om de får sätta villkoren.

Ja precis kan det även bara så!

Jag tror vi talar om olika saker här. Djur och människor har två klassiska typer av försvar vid rädsla: flight or fight. Vissa hästar är mer benägna att ta till flykten, andra till att slåss - oberoende hur den som hanterar hästen agerar. De som väljer att slåss kan lättare förväxlas med att ha en istadig karaktär/vara dominanta när de i själva verket är livrädda, men visar det genom att slå.

Vi lockar med godis. Om hästen kommer och låter sej bli fångad, får han en godis som belöning. Annars kan han vara utan, och matte äter upp den underbart goda moroten mitt framför ögonen på honom, och det vill han ju inte vara med om. Han får inte godis varje gång, men han vet att det kan hända att man får godis, så därför har han börjat låta sej infångas, istället för att skutta omkring som en tok.

Vill tillägga att han är ingen ranghög surpelle, utan är mer reserverad, det är därför han inte vill komma.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror vi talar om olika saker här. Djur och människor har två klassiska typer av försvar vid rädsla: flight or fight. Vissa hästar är mer benägna att ta till flykten, andra till att slåss - oberoende hur den som hanterar hästen agerar. De som väljer att slåss kan lättare förväxlas med att ha en istadig karaktär/vara dominanta när de i själva verket är livrädda, men visar det genom att slå.
Tänker inte gå in på djuptänkande här eftersom du och jag redan tidigare konstaterat att vi står ganska långt ifrån varandra i ämnet ;) men här håller jag delvis med dig i att visst är alla olika funtade och svarar olika på yttre påverkan men jag tycker nog inte att "svaret" är oberoende av hur den som hanterar hästen gör utan isället direkt avgörande.

Vi lockar med godis. Om hästen kommer och låter sej bli fångad, får han en godis som belöning. Annars kan han vara utan, och matte äter upp den underbart goda moroten mitt framför ögonen på honom, och det vill han ju inte vara med om. Han får inte godis varje gång, men han vet att det kan hända att man får godis, så därför har han börjat låta sej infångas, istället för att skutta omkring som en tok.

Vill tillägga att han är ingen ranghög surpelle, utan är mer reserverad, det är därför han inte vill komma.

Jag brukar också ge min pålla en godbit när jag satt på grimman:bow: Som belöning, men godis är inget jag lockar med för att hon ska komma till mig! Brukar även ge henne en godbit när jag släppt henne så att hon lär sig att stanna hos mig och vänta på godbiten istället för att rusa iväg så fort hon är fri. Det är jag som visar att det är okej att gå!

Jag brukar också ge min pålla en godbit när jag satt på grimman:bow: Som belöning, men godis är inget jag lockar med för att hon ska komma till mig! Brukar även ge henne en godbit när jag släppt henne så att hon lär sig att stanna hos mig och vänta på godbiten istället för att rusa iväg så fort hon är fri. Det är jag som visar att det är okej att gå!
Precis! Eventuellet godis ska komma EFTER att grimman satts på. Har sett fall där pållen tar snasket och drar med ett leende på läpparna! Då har man bara bevisat vem som var smartast.:rofl:

Precis! Eventuellet godis ska komma EFTER att grimman satts på. Har sett fall där pållen tar snasket och drar med ett leende på läpparna! Då har man bara bevisat vem som var smartast.:rofl:

Haha, ja:rofl: Jag gjorde faktiskt så när jag var liten och red en liten shettis i närheten:angel: Och gissa hur många gånger han stack efter att ha snott åt sig godbiten:D :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar