Går inte att fånga in i hagen...

Sv: Går inte att fånga in i hagen...

Långpisk i hagen:mad: har aldrig hört på maken.

Eftersom det var jag som tog upp det så antar jag att det var riktat till mig också.

Alltså det jag menade var att man skulle använda den som en förlängd arm och som för att få hästen att lyssna på en utan att behöva utsätta sig själv eller någon annan för fara;) Men absolut inte skrämma eller slå hästen med den!!

Vad är det som är så hemskt med en långpisk i hagen? Är väl precis samma sak som ett grimskaft eller liknande som man slänger mot hästen, ser ingen skillnad alls faktiskt.

Ella du är på rätt spår, jag förstår precis vad du skriver. Är det nån som är emot all form av aga på hästar så är det jag.Om hästen är hotfull i dessa situationer (ska) man ha med sig t e x ett longerspö, "själv skulle jag ta ett långt grimmskaft" men spela roll så länge du inte slår hästen.

Som jag förstår så sparkar hästen för att skada, men hur det än är så kan man inte tilllåta glädjesprång när man ska ta in sin häst det är ju livsfarligt.Jag har haft liknande problem förutom att hon inte sparkade. Jag löste det genom att parkera en stol i hagen och ägnade timmar med att sitta där.:idea:

Tillslut började hon närma sig och snart var hon framme och hälsade, jag rörde henne bara försiktigt på nosen tog min stol och gick.Det var allså jag som gick ifrån. Idag har jag en häst som villigt låter mig ta henne i hagen. Det är precis som Ella säger du måste bygga upp ett förtroende till hästen så att den litar på dig i alla väder och det innebär (tror jag) att man är den
princip pasta och konsekventa men rättvisa ledaren som hästen skulle ha i vilt tillstånd.:smirk:

Läs monty roberts bok "från mina händer till dina" där han berättar om sin metod "join up"

NH har förövrigt gjort min relation med min häst helt underbar :) Hon är en riktigt surmärr men mot mig skulle hon aldrig göra något :)

Man får heller inte vara sur o långsint, för då kommer hästen definitivt inte nästa gång.

Kommer den - beröm o klia lite.

Jag har kastat grimman efter den- om det har hänt.
Man tager vad man haver.

Jag vill inte behöva att hämta mina. De ska komma till grinden när jag kommer.

Senast ändrad:

Ella du är på rätt spår, jag förstår precis vad du skriver. Är det nån som är emot all form av aga på hästar så är det jag.Om hästen är hotfull i dessa situationer (ska) man ha med sig t e x ett longerspö, "själv skulle jag ta ett långt grimmskaft" men spela roll så länge du inte slår hästen.

Som jag förstår så sparkar hästen för att skada, men hur det än är så kan man inte tilllåta glädjesprång när man ska ta in sin häst det är ju livsfarligt.Jag har haft liknande problem förutom att hon inte sparkade. Jag löste det genom att parkera en stol i hagen och ägnade timmar med att sitta där.:idea:

Tillslut började hon närma sig och snart var hon framme och hälsade, jag rörde henne bara försiktigt på nosen tog min stol och gick.Det var allså jag som gick ifrån. Idag har jag en häst som villigt låter mig ta henne i hagen. Det är precis som Ella säger du måste bygga upp ett förtroende till hästen så att den litar på dig i alla väder och det innebär (tror jag) att man är den
princip pasta och konsekventa men rättvisa ledaren som hästen skulle ha i vilt tillstånd.:smirk:

:bow: :bow: :bow: Bra skrivet!! Men jag fattade inte riktigt det där med stolen:p :angel:

:bow: :bow: :bow: Bra skrivet!! Men jag fattade inte riktigt det där med stolen:p :angel:

Stolen hade jag för att sitta på, jobbigt att stå bara.Med den metoden lärde hon sig att lita på mig.Det var intressanta tim att iakta henne och se hur hennes nyfikenhet tog överhand och till slut måste hon bara komma fram till mig för att se vad jag var ute efter.
:o
Detta problem var när jag köpte henne, men med tålamod och en vilja att inte villa ha detta problem har jag i dag en häst som kommer när jag vill det och älskar när jag kommer fram till henne för att mysa en stund. En del hästar kan bete sig på detta sätt för att dom assosierar det till tex ett obehag som ska bli om dom låter sig fångas, (för de inte sagt att det är så med eran häst) men man kan ju fundera på om det kan vara så att t ex att dom vet att nu ska jag få ont i ryggen av sadeln heller ett obehag i munnen.:(

Om ni skulle lyckas med att lösa detta problem se då till att hon assosieras tillfångatagandet till något positvt som ska hända "ett tips) till :idea: mycke ledarskapsövningar med marktränning stärker förtroendet mellan människa och häst fast det vet du säkert redan.Detta har varit mitt sätt att lösa det på men därför inte sagt att det passar alla men jag önskar er lycka till för detta er ett mycket frusterande problem som kan få den tålmodigaste människa att gå i taket:mad: . mvh

Eftersom det var jag som tog upp det så antar jag att det var riktat till mig också.

Alltså det jag menade var att man skulle använda den som en förlängd arm och som för att få hästen att lyssna på en utan att behöva utsätta sig själv eller någon annan för fara;) Men absolut inte skrämma eller slå hästen med den!!

Jag förstår vad du är ute efter men jag tycker att det är ett väldigt riskabelt råd du ger till en TS som helt tydligt inte riktigt klarar av hästen.

Jag har ännu inte fått svar på om det här är en elak häst som sparkas med flit men om vi säger att det är det: ditt recept är då att gå in i hagen och starta en "rangkamp".

Jag skulle ALDRIG ge mig på något sånt, speciellt inte i en så okontrollerad situation som en hage- jag tycker det låter rent livsfarligt. Okej om det var en snäll häst som bara busar när man försöker fånga (min häst har varit sån) men en häst som redan visat tecken på aggressivitet? :eek: Vad händer om man börjar "driva" hästen och den inte tolererar utan attackerar?

Men TS svara: du säger att det här är en medryttarhäst - vad säger ägaren? Har ägaren samma problem eller gör hästen så bara mot dig och din mamma? Om ägaren inte har samma problem så kan ni väl ta hjälp av honom/henne? Du får väl bättre råd av en som känner hästen än av oss här? :idea:

Ja tror seriöst inte hästen är rädd.
Jag har vart med om det tidigare, det handlar om dominans.
Självklart ska man INTE slå eller skrika eller springa efter i full fart!

Men att visa en långpisk för att driva hästen är inget fel.
Samtidigt kan man såklart göra övningar på ridbana också.

Hästen är inte rädd för att bli anfallen. :rofl:

Hmm.. har du träffat hästen live?
Eller hur vet du annars att hästen inte är rädd för att bli anfallen?
Förvånansvärt många hästar är bra mycket räddare än vad deras ägare tror :(

Det jag ville ha fram var att man inte kan vinna sin hästs förtroende (och därmed bli ranghögre) genom att med våld och obehagligheter "dominera" den. Man bara skrämmer den, eller så tappar den respekten för en.

Då undrar jag ..Du skriver brukar inte våld i onödan..När är det nödvändigt?Hästar ger sig trotts allt på varnadra i bland..
Och varför är dominans skitsnack?
Har du träffat en riktigt "tuff" häst nån gång?Och kan du i så fall berätta om den?Och hur du löste eventuella "problem"

Jag försvarar inte våld på något vis.Men i bland kan man behöva rädda livhanken oxå.

Självklart ska man rädda livhanken i de fall där den är i fara.

Men jag tror på att arbeta med hästen förebyggande när den är i en lugn sinnesstämning, då man befäster sitt ledarskap dels genom att visa hästen att man skyddar den mot farliga saker, dels genom att flytta den. Och om man flyttar den lugnt, självsäkert och respektfullt, kommer den att repsektera människan.
Hästar ger sig på varann ibland ja, men i en fungerande flock med individer som "kan" hästspråk (typ flockuppfödda) händer det VÄLDIGT sällan. Men då har det alltid föregåtts av en hel del vinkar om att snart kommer "chefen" att bli förbannad om du gör sådär.
Vi människor är i allmänhet inte så bra på att prata hästspråk att vi kan förvarna på det subtila sätt som en häst gör. Därför framstår våra "straff och tillrättavisningar" som rena oförberedda överfall. Vilket hästen sällan fattar.

När jag skriver att jag tycker "dominans" är skitsnack menar jag dominans i betydelsen att hästen ska underkasta sig oss, och att vi kan straffa och förtrycka den till lydnad.
Så funkar hundar. Inte hästar. Bland hästar får man förtjäna sin flocks förtorende. Beter man sig labilt och får utbrott till höger och vänster, då byter flocken chef.

Jag har inte tagit mig an några problemhästar då jag ännu lär mig, men jag vet att man inte löser några problem genom att jaga en häst med långpisk i hagen.
En tuff individ tror jag måste mötas av en lika stark människa med en lika tuff energi. Sedan ingår man förhandlingar om vem som flyttar vem. Det kan nog vara långdraget men de flesta hästar vill helst vara ranglägre, om de bara möter en människa som de känner att de kan lita på.

Då undrar jag ..Du skriver brukar inte våld i onödan..När är det nödvändigt?Hästar ger sig trotts allt på varnadra i bland..
Och varför är dominans skitsnack?
Har du träffat en riktigt "tuff" häst nån gång?Och kan du i så fall berätta om den?Och hur du löste eventuella "problem"

Jag försvarar inte våld på något vis.Men i bland kan man behöva rädda livhanken oxå.

Kom ju på att när jag var tonåring så hade jag en häst en sommar som sparkade med alla 4 o högg.
Han testade mig- tro mig.

Jag var bara :cool: Sen kunde jag krypa mellan benen- leka med honom i hagen- vilket kanske inte var så klokt.

Började du att vifta med ngt mot den i hagen så attackerade den o högg barnen i huvudet.

Jag vann dens förtroende o behövde sen inte vara rädd alls, varken i spiltan eller hagen.
andra människor var en annan 5:a

En enmanshäst som hade blivit illa behandlat som ung.

Men om detta är en medryttarhäst så finns det en ägare? Vad säger ägaren?
Men som sagt: vad går beteendet ut på? Är det bralligt eller riktigt hotfullt?

Det finns en ägare men jag har inte sagt till henne än att hästen sparkade min mamma. Ägaren är medveten om detta och har sagt att
hästen brukar göra så. (Har varit medryttare på hästen sen i augusti -06) Det är hotfullt beteende, hon (hästen) tar bak öronen och försöker komma iväg igen.
Och det här med mutor, det är som en slags belöning för att hon gör som hon gör.

(Ägaren har samma problem med henne också)

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår vad du är ute efter men jag tycker att det är ett väldigt riskabelt råd du ger till en TS som helt tydligt inte riktigt klarar av hästen.

Jag har ännu inte fått svar på om det här är en elak häst som sparkas med flit men om vi säger att det är det: ditt recept är då att gå in i hagen och starta en "rangkamp".

Jag skulle ALDRIG ge mig på något sånt, speciellt inte i en så okontrollerad situation som en hage- jag tycker det låter rent livsfarligt. Okej om det var en snäll häst som bara busar när man försöker fånga (min häst har varit sån) men en häst som redan visat tecken på aggressivitet? :eek: Vad händer om man börjar "driva" hästen och den inte tolererar utan attackerar?

Det jag menar är att hon ska driva iväg hästen när den springer iväg(så att det är hon som driver iväg hästen och inte den som springer ifrån henne) När hästen stannar ska hon ge tecken åt den att stanna så att det är hon som stannar hästen och inte hästen som stannar av sig själv) Alltså jag hoppas du fattar vad jag menar;) :angel:

Om hästen attackerar är det ju inte så kul att stå där helt utan något försvar mot en häst på kanske 500 kilo:crazy: Det var en av andledningarna till att jag föreslog att hon skulle ta med sig ett långt spö eller ett rep som är lite tydligare och som hon kan använda att mota bort hästen med, för hästen får ju absolut inte ge sig på någon!! Det måste man visa den!! (Nu kan det här misstolkas men jag menar absolut inte att hon ska slå hästen utan bara visa den sin plats i flocken och vem som bestämmer:bow: )

Hästar bestämmer ju faktiskt rangordningen genom att flytta varandra så om hästen attackerar gör den det för att den inte accepterar dig som ledare!

Dock så tror jag att det är superbra om TS tränar hästen från marken med hjälp av t ex en kapson eller grimma och ett långt spö som fungerar som en förlängd arm. Då ska man bara behöva peka med spöet för att hästen ska gå undan. När hästen gör det får man själv den högsta rangen(hästen respekterar en) och då blir det säkert lättare i hagen:idea:

Men mina tips var om hon hamnar i den situationen igen, då hästen springer irån henne eller attackerar i hagen. Men självklart ska man ju försöka träna bort problemen på andra ställen också. För det kan ju inte bara vara i hagen hästen tar över rangen!

Kan ju även säga att Ramadja har försökt sparka mig flera ggr, och har nästan träffat mig i huvudet ... (ca 10cm ifrån)

Ni tänker väl ; att hon vill vara med sina kompisar men vi gör varierande och jag vet inte vad ägaren gör med henne. Men sen har jag funderat
på om det kan vara för att vi är olika som rider på henne, vi är 3 st (ägaren, jag och en annan) Kan det vara det som det beror på? Jag rider 2 dgr i veckan, ägaren ca 4 dgr iveckan och sen den andra tjejen rider 1 dag i veckan.

Senast ändrad av en moderator:

Det jag menar är att hon ska driva iväg hästen när den springer iväg(så att det är hon som driver iväg hästen och inte den som springer ifrån henne) När hästen stannar ska hon ge tecken åt den att stanna så att det är hon som stannar hästen och inte hästen som stannar av sig själv) Alltså jag hoppas du fattar vad jag menar;) :angel:

Om hästen attackerar är det ju inte så kul att stå där helt utan något försvar mot en häst på kanske 500 kilo:crazy: Det var en av andledningarna till att jag föreslog att hon skulle ta med sig ett långt spö eller ett rep som är lite tydligare och som hon kan använda att mota bort hästen med, för hästen får ju absolut inte ge sig på någon!! Det måste man visa den!! (Nu kan det här misstolkas men jag menar absolut inte att hon ska slå hästen utan bara visa den sin plats i flocken och vem som bestämmer:bow: )

Hästar bestämmer ju faktiskt rangordningen genom att flytta varandra så om hästen attackerar gör den det för att den inte accepterar dig som ledare!

Dock så tror jag att det är superbra om TS tränar hästen från marken med hjälp av t ex en kapson eller grimma och ett långt spö som fungerar som en förlängd arm. Då ska man bara behöva peka med spöet för att hästen ska gå undan. När hästen gör det får man själv den högsta rangen(hästen respekterar en) och då blir det säkert lättare i hagen:idea:

Men mina tips var om hon hamnar i den situationen igen, då hästen springer irån henne eller attackerar i hagen. Men självklart ska man ju försöka träna bort problemen på andra ställen också. För det kan ju inte bara vara i hagen hästen tar över rangen!

Det är bara i hagen hon tar över rangen... Ingen annan stans.

Det är bara i hagen hon tar över rangen... Ingen annan stans.

Är du säker?? Verkar lite konstigt i så fall:confused:

Går hon aldrig emot dig när du leder henne eller så? Går hon raka vägen in i transporten? Har hon aldrig bitit eller sparkat(alternativt hotat) dig någon gång utanför hagen?? Lägger hon aldrig öronen bakåt eller vänder sig med rumpan mot dig när du kommer in i boxen??

Men ja, jag försöker bara ge dig lite tips;) Men mina tips kanske inte funkar så bra på din häst eller för dig??

Lycka till iaf!!

Kan ju även säga att Ramadja har försökt sparka mig flera ggr, och har nästan träffat mig i huvudet ... (ca 10cm ifrån)

Ni tänker väl ; att hon vill vara med sina kompisar men vi gör varierande och jag vet inte vad ägaren gör med henne. Men sen har jag funderat
på om det kan vara för att vi är olika som rider på henne, vi är 3 st (ägaren, jag och en annan) Kan det vara det som det beror på? Jag rider 2 dgr i veckan, ägaren ca 4 dgr iveckan och sen den andra tjejen rider 1 dag i veckan.

Det kan ju vara så att alla har olika krav på henne... Alltså vissa respekterar ett beteende medan andra inte gör det;) Då blir hon förvirrad och osäker och vet inte riktigt om hon gör rätt eller fel, och vet därför inte vem som bestämmer...:idea: En teori bara...

Men detta är bara i hagen, hon gör inte något sånt annars, står jättefint och är jättesnäll.

Men detta är bara i hagen, hon gör inte något sånt annars, står jättefint och är jättesnäll.

Ni kanske ska överväga lägga in vilodagar! Om hon jobbar 7 dgr/v får inte musklerna återhämta sig. Kanske har hon träningsvärk om ni rider så ofta. Jag tycker absolut att ni alla ska titta över hennes träningssituation och få en blick för helheten, om det är något ni kan ändra.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar